Vanavond, donderdag 1 september, begint in Café Café in Hasselt het derde concertjaar op rij. Mad About Mountains mag de aftrap geven van een seizoen met “bijna evenveel bands in een jaar als op Pukkelpop”. De meeste optredens zijn gratis.
“We zijn er klaar voor, denk ik. Dit is nu het derde seizoen, dus de routine zit er al een beetje in…” Aan het woord is Maxim Willems, eigenaar van het café met de muziekclub in het hart van de stad. Goed verscholen achter een binnenkoer met klimopmuren verbouwde hij enkele jaren geleden een weinig gebruikte ruimte tot een volwaardige mini-club waar zo’n honderdvijftig à tweehonderd mensen binnen kunnen.
Vlak voor de zomer boekte Goose nog dit zaaltje om zich op te warmen voor hun optreden op Rock Werchter. Het draaide uit op een avond die ooit de geschiedenisboeken van Hasselt zal halen. Vóór hen vonden bijvoorbeeld ook al Compact Disk Dummies, Rudy Trouvé, Isbells, Team William, The Van Jets, Sioen, Chantal Acda en vele anderen de weg naar de Meldertstraat in Hasselt.
Nood
“Ik voelde dat daar behoefte aan was om in het centrum van Hasselt nog een club te hebben waar de topbands kunnen spelen. Ik heb zelf altijd muziek gespeeld, en ik weet hoe moeilijk het is als band. Je brengt een cd uit, maar je kan alleen hopen dat je wat zendtijd kan versieren. StuBru doet wel zijn best, maar 70% van de tijd is daar voor buitenlandse muziek. En de 30% die overblijft, moet verdeeld worden over dance, dj’s en bands, dus er blijft niet veel zendtijd over. Krijg je die als band niet, dan kan je nog een tweede single proberen maar is het dan nog niks, dan kan je eigenlijk die prachtige cd in de vuilbak gooien. Dat is erg, maar het is gewoon zo. Daarom wilde ik iets proberen te doen voor al die bands die zo net niet kunnen doorbreken. Dat was eigenlijk de hoofdzaak. Daar zijn topbands bij met topmuzikanten, bijvoorbeeld nevenprojecten van muzikanten die in topbands spelen, dus het niveau ligt in feite even hoog. Maar omdat er geen airplay is, raken ze niet bekend.”
Inkom
Concerten gratis aanbieden is een enorme troef die Maxim daarbij uitspeelt.
“Wij kunnen hier, midden in de stad, optredens gratis houden want de mensen zijn toch al hier, dus die gaan gemakkelijker even kijken naar een band en dan loopt de club toch gezellig vol. Als je daar morgen inkom voor moet gaan vragen, dan ligt de kaart meteen heel anders natuurlijk. Maar we hebben nu gemiddeld zo’n 100 mensen op een optreden. Geen enkele band staat voor een lege zaal te spelen, dus dat is wel plezant.”
Schrik voor zijn broodwinning heeft hij echter niet, realisme en respect voor andere organisatoren des te meer. “Ik kan het me nu veroorloven om zo’n kans te geven aan die bands. Ik moet niet leven van enkel dit café, ik heb nog andere zaken waar ik broodwinning heb. Uiteraard moet het rendabel zijn, het totaalpakket dan. Maar op vrijdag en zaterdag heb ik dj’s, dus dat betaalt een beetje mee het verhaal van de bands. Ik ben daar eerlijk in. Dus het is eigenlijk toch goed dat er dj’s zijn. Iedereen zegt altijd dat die dj’s alles verkloten, maar ik vind van niet. Met die dj’s kan je het nog rendabel houden. En zo kunnen de bands ook een kans hebben.”
Concullega’s
De aanwezigheid van andere zalen in Hasselt, zoals Muziekodroom of Zaal België, zorgt volgens hem niet voor een concurrentiestrijd. “Wij proberen daarop te letten, dat we niet in hun vaarwater zitten. Wij hebben trouwens de bands die zij sowieso niet zo vlug boeken want zij moeten namelijk inkom vragen en dan is het moeilijker om volk te krijgen op bepaalde bands, zeker buiten de stad. Mensen moeten daar speciaal naartoe trekken maar zijn redelijk verwend tegenwoordig hè. Hier komen ze toch een pint drinken, dus om dan effe die band mee te pikken, dat is een ander verhaal. Het is trouwens toch zo dat als we bands op een veel hoger niveau boeken, zoals Taxiwars, wij ook inkom vragen. Anders zou het oneerlijke concurrentie zijn. Dan ga je de markt kapot maken en dat is niet de bedoeling.”
Buren
Dat de club al twee jaar lang concerten heeft kunnen organiseren zonder problemen met de buren, ligt vooral aan de investeringen die Maxim gedaan heeft om het geluid niet naar buiten te laten sijpelen. “Ik heb allerlei verbouwingen gedaan om daar rekening mee te houden. Daarom staan al die glazen wanden hier bijvoorbeeld. Hier (op het buitenterras, nvdr) hangen ook geen speakers, dus het geluid zit enkel binnen en achteraan. De club zelf is vrij geluiddicht. Ik heb zelfs nog pas een tweede geluidssas gezet omdat de deur soms opengaat ’s nachts. Dus voorlopig zit dat zeker goed. In de toekomst wordt het gebouw hierlangs afgebroken en dan komen daar appartementsgebouwen. Maar ik heb met de aannemer al afgesproken dat ze mijn koer volledig gaan overdekken, een stuk met glas en een stuk vast. Er komt dan ook nog een extra voordeur, dus dat moet voldoende zijn. Overdag kan dan het dak open gezet worden, maar ’s avonds gaat dat dicht en dan zou alle geluid binnen moeten blijven. Ook voor de geluidskwaliteit binnen heb ik echt geïnvesteerd zodat het geluid goed is voor een kleine oppervlakte, want dat is niet evident. Doeken bijgehangen, plafondisolatie, … tot de klank goed zat. Op het podium klinkt het ook goed, althans dat hoor ik toch van de bands.”
Only rock ‘n’ roll
Zowat alle genres komen aan bod in de programmatie. “We proberen breed te gaan maar het moet natuurlijk wel een beetje rock ‘n’ roll blijven, hè… Niet Dana Winner of zo. Met alle respect, wat die mensen doen is ook wel goed, maar dat past hier niet. (lacht) Soms zetten we ook wel eens metal, soms rustige muziek – Lyenn bijvoorbeeld binnenkort, akoestisch. Die heeft hier al eens gestaan als last minute vervanging en heeft nu een nieuw album uit.”
Als het gesprek verder gaat over aandacht voor muzikanten, zeker tijdens akoestische optredens, ontdekken we wat Maxim wel eens op zijn paard krijgt. “Als het stil is, dan houden we het ook wel stil. Daar let ik wel op, ik durf ook wel eens luid ‘ssssstt!’ zeggen. Blijkbaar had Tom Barman zich op Pukkelpop onlangs nogal kwaad gemaakt omdat er heel veel mensen stonden te babbelen. Toen heb ik als grap gezegd: ‘ik ben professioneel sssstt!-roeper…’ (lacht) Ik probeer dat echt te doen, zeker bij een rustig concert. Bij harde muziek stoort dat niet echt, maar als dat rustige muziek is… Mij stoort dat mateloos, dat constante yatyatyat… (imiteert gekwetter met zijn hand). Dan denk ik: ‘ga toch hierlangs babbelen als je dat liever doet. Die mensen op het podium zijn hier een gevoelig stuk aan het brengen.’ Maar dat lukt over het algemeen wel. De meeste bands slagen er wel in om het publiek bij de nek te pakken.”
Verrassingsacts
Echt grote namen worden pas op het allerlaatste moment aangekondigd. Die vind je dus momenteel niet in het overzicht (zie verder) terug. Maar boeiend wordt de eerste maand alleszins. “Ik moet effe gaan kijken wat we allemaal hebben opstaan, ik weet het niet van buiten… (neemt smartphone) Het is zoveel. We zijn zomaar opnieuw het najaar ingerold… Een paar bands van Pukkelpop, o.a. Drive Like Maria. Qua dj’s zeker ook TLP en Michael Midnight, beide dj’s van Pukkelpop en niet de minste denk ik. (scrollt verder) The Sha-La-Lees komen terug tijdens 20 jaar Café Café. Die hebben hier ook al ooit gespeeld, de band van Cedric Maes van Sore Losers dus. Tubelight, de zoon van Guy Swinnen. Een reünie van O-Veux met Rudi Reners en Remo Perotti. Lyenn… Op The Idiots zal ook veel volk afkomen denk ik. Kiss The Anus of A Black Cat… Nu, de echt grote namen worden meestal vrij last minute beslist en zijn dan een try-out of zo. Bij Goose bijvoorbeeld wisten we al drie weken dat die zouden spelen, maar we mochten dat pas de dag zelf bekendmaken. En het was toch een overrompeling. We hebben dat toen enkel op Facebook gezet en toch was de zaak te klein. The Van Jets wisten we twee weken op voorhand, en dat werd twee dagen op voorhand bekend gemaakt. Taxiwars daarentegen was met normale ticketverkoop, dus dat maakten we wel ruim op voorhand bekend.
Dat de mensen gewoon de Facebook-pagina liken en zich vervolgens abonneren op onze events – want dat hoort zo tegenwoordig, naar het schijnt. Gewoon liken is blijkbaar al niet meer genoeg voor Facebook – en dan blijven ze goed op de hoogte van onze evenementen!” (ds)
PS. Net voor publicatie van dit stuk kijk ik nog even op de Facebook-pagina van Café Café en kom daar het volgende tegen… Zo gaat dat hier.
Praktisch
Café Café – Kroeg, café, concertzaal
Meldertstraat 40
3500 Hasselt
Tel. 011/720870
Open:
Café: elke dag vanaf 16u tot 02u (of later)
Club: elke donderdag, vrijdag en zaterdag.
Programma (voorlopig):
donderdag 1 september: Mad About Mountains
vrijdag 2 september: TLP
donderdag 8 september: Mind Rays
vrijdag 9 september: Buscemi (dj-set)
zaterdag 10 september: 20 years Café Café, 20 hours non stop party + gigs, o.a. The Sha-La-Lee’s, Darren Emerson (ex-Underworld) e.v.a.
donderdag 15 september: Winterland ’76 (a tribute of The Band)
vrijdag 16 september: Ilse Liebens aka Liebenskind
donderdag 22 september: Tubelight (try-out)
vrijdag 23 september: Lisa Smolders
zaterdag 24 september: Elysian
donderdag 6 oktober: Matt Woods (UK) (solo-concert)
vrijdag 7 oktober: Faisal
donderdag 13 oktober: Lyenn (solo concert)
vrijdag 14 oktober: tba
donderdag 20 oktober: tba
vrijdag 21 oktober: Stijn Maris
donderdag 27 oktober: ID!OTS
vrijdag 28 oktober: Jules X
donderdag 3 november: The Herfsts
vrijdag 4 november: Christophe Lambrecht
donderdag 10 november: Drive Like Maria & Storksky (support)
vrijdag 11 november: tba
donderdag 17 november: tba
vrijdag 18 november: Hush Hefner
donderdag 24 november: Nordmann (try-out)
Volledige up-to-date programma via de website en Facebook
Foto’s: MarkeTentster en Ann-Katrien Van De Velde