Feiten. Anders bekeken.

Klik hier. Uw bank vraagt het toch?

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

phishingbankcard-badrepublic

Febelfin, de overkoepelende Belgische federatie van de financiële sector, lanceerde dinsdag een vernieuwde website om mensen alert te houden tijdens internetbankieren. De manier waarop fraudeurs te werk gaan, wordt steeds gewiekster. De afgelopen weken stelden we dat zelf twee keer vast.

Een doodnormale mail van ‘de bank’ met de melding dat “uw kaart bijna verlopen is”. Is dat zo?, denk ik meteen. Weet jij immers uit het hoofd tot wanneer je bankkaart geldig is? Maar toch klopt er iets niet aan het bericht. Noem het een buikgevoel of zesde zintuig. Alleen kan ik niet meteen zeggen wat er precies fout is.

Dus kijk ik in detail naar het mailbericht. Het taalgebruik is vlekkeloos, daar ligt het niet aan. Dat de regels hier en daar verspringen, komt al eens voor, dus dat is nog niet zo erg. De boodschap is helder, zakelijk, geschreven door iemand met ervaring in dit soort berichten. De afzender is simpelweg de naam van mijn bank. Lijkt allemaal prima in orde, toch?

Maar wacht even… een commerciële mail zonder logo? Dat lijkt wel ongewoon. Lichte twijfel. Kaart toch maar eens uit mijn portefeuille nemen en checken. Ik zie echter geen hoogdringendheid want de vervaldatum ligt nog een stuk in de toekomst. Raar.

Het bericht vermeldt ook nog eens “de meest moderne beveiliging”. Dat zijn toch dingen waar elke bank constant mee bezig is? Er op tijd voor zorgen dat haar klanten op een veilige manier bankverrichtingen kunnen uitvoeren. Ja toch? Ik weet het niet… Even informeren bij de bank. Dat zal dan wel per e-mail moeten, want het vaste kantoor is net op dit moment gesloten. Ook dat nog. Voor alle veiligheid bewaar ik mijn ontvangen mail als pdf en stuur ik die mee.

“Uit nader onderzoekt blijkt inderdaad dat het gaat om  een poging tot phishing”, antwoordt Caroline Ghekiere van de persdienst van Argenta mij iets later.  “Wij waren reeds op de hoogte van dit type frauduleuze mail. Phishing komt jammer genoeg meer en meer voor en niet alleen bij banken.  Onze ICT security dienst neemt altijd onmiddellijk de gepaste beveiligingsmaatregelen afhankelijk van het type phishing.
Zowel Febelfin als Argenta trachten de klanten zoveel mogelijk te sensibiliseren voor deze problematiek.
Wij waarschuwen onze klanten hiervoor via berichtgeving op onze website, in ons internetbankieren, in de nieuwsbrief, maar ook via sociale media enz.
Zolang men echter niet ingaat op de mail volstaat het om deze te verwijderen.”

Mijn reflex om niet meteen op die link in het bericht te klikken bleek dus inderdaad de juiste. Het bericht is intussen al lang via de prullenmand in het grote niets verdwenen.

Dit alles gebeurde zo’n drie weken geleden. Eergisteren had ik opnieuw zo’n mail in mijn inbox. Gelukkig heeft mijn provider een efficiënte beveiligingsfilter want de mail belandde automatisch in de spam-map. Alhoewel die filter toch ook niet perfect is. Soms moet ik ‘echte’ berichten alsnog uit deze map opvissen. Dat had met deze bank-mail ook het geval kunnen zijn, denk ik bij mezelf.

Toevallig heeft Febelfin afgelopen dinsdag een vernieuwde en meer uitgebreide website over veilig internetbankieren gelanceerd. Daar vind je allerlei achtergrondinformatie over gebruikte fraudetechnieken en massa’s tips om je ertegen te beschermen. Alleen al in het tweede kwartaal van dit jaar werden 352 fraudegevallen via internetbankieren gemeld waarbij in totaal 234.765 euro werd buitgemaakt, blijkt uit een van de pagina’s op deze website. Dat is gemiddeld meer dan 660 euro per geval… Geld waar iedereen heel wat andere dingen mee zou kunnen doen, niet?

Ondanks alle waarschuwingen en sensibilisering heb ik zelf ervaren hoe gewiekst internetfraude gebeurt, hoe snel twijfel de overhand kan nemen en tot een verkeerde keuze kan leiden. Twee dingen onthoud ik alleszins.

Ten eerste: de allerbeste beveiliging heb je nog altijd zelf in huis, namelijk gezond boerenverstand. Denk even na alvorens op een link te klikken in een wildvreemde mail. Of een toegevoegd bestand te openen.

En ten tweede: als mijn “bankkaart bijna vervalt”, dan zal de bank mij dat heus op tijd en op een andere, meer vertrouwde manier melden. Per brief bijvoorbeeld. En dan ga ik gewoon even langs mijn kantoor… (ds)

Info: www.safeinternetbanking.be

Eigen tip: door het printen van het mailbericht werd de volledige url van de afzender zichtbaar (zie afbeelding hierna). Nergens bevatte die in mijn verhaal een link naar mijn eigen bank, wat op zich ook al heel verdacht is.

argenta-mail-productverlopen-20161022-2

Ook interessant

EDITORIAAL – En nu, #Bamstat? (de-embedding)

04/11/2016

04/11/2016

Een paar deuren blijven op een kiertje staan. Niet alle partners in het project, opgezet door Comosie, verlaten de stationsbuurt....

Welke stad telt de meeste feministen: Gent of Genk?

07/03/2017

07/03/2017

Stad Genk is de tweede stad in Vlaanderen die door Stad Gent wordt uitgedaagd. Gent is officieel ambassadeur van de...

Druk programma voor Japanse voorjaarstuin

24/03/2019

24/03/2019 1

De officiële opening van de Japanse Tuin in Hasselt is traditioneel een evenement waar veel bezoekers na de winter naar...

Krijgt Hasselt straks kleine, elektrische centrumpendels?

17/09/2019

17/09/2019 1

Sinds 9 september rijdt er opnieuw een centrumpendel tot dichtbij de Grote Markt van Hasselt. Het gaat om een minibus...

Waar wil u graag een pop-up parkje?

14/04/2019

14/04/2019

Dik anderhalf jaar nadat Hasselt een mooie subsidie won voor haar idee rond mobiele ecosystemen, verschenen de eerste twee pop-up...

Shoppen met een minimum aan hinder

09/12/2019

09/12/2019

Stad Hasselt pakt deze eindejaarsperiode noodgedwongen uit met een uitgebreid minder-hinder-shoppingplan. Bij de start van deze cruciale verdienperiode voor de...

Webpagina als extra oproep om lokaal te winkelen

04/04/2020

04/04/2020

Stad Hasselt is gestart met de oplijsting van alle lokale handelaars met een webshop op een aparte webpagina, www.shopinhasselt.be ....

Verkeersmanagementsysteem klaar voor testfase

30/04/2018

30/04/2018

“We hebben er lang naartoe gewerkt, gisteren werd het getest, en het werkt.” Op die manier leidde burgemeester Nadja Vananroye...

Hasselt Stroomstad: krijtverf en groepsaankoop elektriciteit en gas

20/09/2016

20/09/2016 1

Schepen van duurzaamheid Joost Venken wil zoveel mogelijk Hasselaren doen overstappen op Belgische, groene stroom. Hij lanceert daarom de actie...

Die dag op het dak van het Sportpaleis

14/06/2018

14/06/2018

Wat hebben Micha Marah, twee Schotse doedelzakspelers, een Nederlandse ondernemer en onze fotograaf Kris Van de Sande gemeen? Ogenschijnlijk niets,...

IKEA Hasselt heeft vier nieuwe buren

18/11/2017

18/11/2017

Afgelopen woensdag openden vier nieuwe winkels tegelijk op de IKEA-site in Hasselt. Kwantum, MediaMarkt, Maisons du Monde en X²O bieden...

Jeneverfeesten 2016: genadeloos terug de zomer in

17/10/2016

17/10/2016

De fabuleuze Indian Summer zou nog één keer uithalen, dat werd vorige week duidelijk in zowat ieder weerbericht. Ideaal dat...

September wordt Japan(se Tuin) Maand

30/08/2016

30/08/2016

Hasselt wil op uitgebreide manier in de verf zetten dat België al 150 jaar lang diplomatieke banden heeft met Japan....

Briefwisseling over Spartacus, en over vertrouwen

27/04/2021

27/04/2021

Aan het moeizaam verder hobbelende Spartacus-project is de voorbije week weer een nieuw hoofdstuk toegevoegd. Maastricht stuurde namelijk per brief...

Politie beledigen heeft voortaan een prijskaartje

25/02/2019

25/02/2019

Tijdens de Hasseltse gemeenteraadszitting van januari stond een aanpassing van de politiecodex op de agenda. Volwassenen die vanaf 1 maart...

Reageer
Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.