IKEA Hasselt viert dit weekend zijn eerste verjaardag. Via tal van activiteiten voor klanten, inclusief een zondagse opening, mag iedereen meegenieten van het feestje. Tegelijk kijkt het Zweedse bedrijf even achterom voor een evaluatie van het eerste werkjaar en ook meteen vooruit naar nieuwe projecten.
Ongeveer 1,5 miljoen bezoekers passeerden intussen de gele draaideuren van de Hasseltse vestiging. Ondanks het feit dat dit een indrukwekkend cijfer lijkt, ligt het geheel in de lijn van de verwachtingen en voorafgaande studies. Hasselt werd niet voor niets uitgekozen, stelt Market Relations manager David Loozen. Het cijfer ligt in absolute termen weliswaar lager dan de vestigingen in Brussel, doch enkel omdat daar veel meer mensen wonen. Maar in elk geval is het wel goed gelukt om IKEA dichter bij de Limburgers te brengen. Het bedrijf wist op voorhand dat ook dat een deel van die klanten van de vestigingen in Luik en Heerlen ging komen. Ongeveer de helft van de bezoekers komen volgens IKEA uit een gebied dat op maximaal 20 minuten rijden van de vestiging ligt. “Wat wel opvalt is dat 10% van onze bezoekers in Hasselt nieuwkomers zijn, mensen die nog nooit eerder in een IKEA waren geweest. Dat is wel een hoog cijfer.” Zelf zagen we zulke newbies al eens in actie, kort na de opening. In de marktafdeling keurde een koppel toen samen een set wijnglazen. Mevrouw vond de glazen mooi, terwijl mijnheer zich afvroeg van welk merk ze waren…
Commerciële aantrekkingskracht
De cijfers die IKEA vandaag bekendmaakte, bevestigen wat schepen van Economie Tom Vandeput vorige week al vertelde tijdens een gesprek rond de economische situatie van Hasselt. Vandeput bestempelde die toen als “goed”. Zo verwees hij niet alleen naar de vierde plaats die Hasselt sinds een aantal jaren inneemt in de lijst van belangrijkste winkelsteden in Vlaanderen, maar ook naar de achtste plaats die de stad verwierf op de recente Benelux-lijst van het Amerikaanse onderzoeksbureau Jones Lang Lasalle. “Er is nog nooit zoveel geïnvesteerd door nieuwe bedrijven die naar Hasselt komen, zowel buitenstedelijk als in het centrum”, vertelde hij toen. IKEA was het eerste voorbeeld dat hij toen vernoemde, samen met Decathlon. Beide bedrijven liggen in de zogenaamde ‘perifere’ zone. Voor het centrum sprak hij niet alleen over grote namen als Primark en Inno, maar ook over SissyBoy, Nespresso, Cos, Bongo en Ellis Gourmet Burger die recent de deuren opende op de Zuivelmarkt. “Dat zijn allemaal winkels die in het winkelvastgoed kijken naar een bepaalde marge, een bepaald rendement, een bepaald verloop in de winkelas van de stad. Anders komen die echt niet. Dus de retailmarkt gelooft heel sterk in de attractiviteit van Hasselt.”
“Ik vind het een meerwaarde dat de grootste IKEA van België (met een oppervlakte van 39.000 m², nvdr) in onze stad gevestigd is”, vindt ook burgemeester Vananroye. Normaal kwam zij meevieren, maar een agendaconflict verhinderde dit. “Dat is een teken van vertrouwen in de toekomst van onze provinciehoofdstad. Dankzij een innovatief volautomatisch magazijn, laadpalen voor elektrische wagens en allerlei duurzame en energiebesparende technieken past IKEA ook perfect in de smart city die Hasselt is”, geeft ze nog mee.
Schepen van Mobiliteit El Ouakili mocht in haar plaats de honneurs waarnemen. “Een jaar geleden keken veel mensen uit naar de komst van IKEA, sommigen met hoge verwachtingen, anderen met een bang hart en schrik voor de impact. Nu, een bedrijf van 39.000 m² met een bezoekersverwachting van 1,5 miljoen mensen per jaar, dat heeft altijd impact op de omgeving. Je kan dat vooraf bestuderen, simuleren, daarvoor plannen maken, maatregelen uitwerken, maar je moet toch altijd de praktijk afwachten. De Engelsen hebben daar een gezegde voor: ’the proof of the pudding is in the eating’. Of moet ik vandaag eerder spreken van Zweedse balletjes in plaats van pudding?”
El Ouakili haalt nog even de problemen aan die opdoken bij de opstart, zeker qua verkeer, maar verschillende partners hebben in de weken en maanden na de opening samen ervoor gezorgd dat die impact voor de buurt minimaal bleef en dat ze opgelost geraakten. Hij noemt in dat verband Agentschap Wegen en Verkeer, De Lijn, de eigen stadsdiensten en de politie die allemaal een tandje bijstaken voor een vlotte doorstroming van het verkeer. “Bovendien wil ik de buurtbewoners ook bedanken, want al sinds het voortraject is mij hun constructieve houding bijgebleven,” voegt hij er expliciet aan toe.
IKEA vierde intussen samen met een honderdtal buren de eerste verjaardag tijdens een speciale avond, want het bedrijf is het volmondig eens met die laatste opmerking van de schepen. “Hasselt was niet onze eerste winkel in België, dus we wisten op voorhand dat er problemen zouden zijn met de buren. Maar we hebben altijd samen met hen naar oplossingen gezocht. Natuurlijk moeten we in zo’n geval als commercieel bedrijf ook bekijken hoever we kunnen gaan. Misschien kunnen we niet alles perfect oplossen, maar dialoog zal er altijd zijn”, aldus David Loozen.
Schrik dat al die bezoekers niet naar het centrum van de stad zouden trekken was voor de opening nog zo’n vaak gehoorde opmerking. “Harde cijfers heb ik daarvan niet”, reageert David daarop. “Maar ik ben er wel zeker van dat een deel van onze bezoekers ook naar het centrum trekt. Kijk, wij profileren ons overal als IKEA Hasselt, dus door die twee altijd samen te noemen, kan de stad ergens meegenieten van onze sterke internationale merknaam. En dat werkt volgens mij wel. Wij sturen mensen niet rechtstreeks van hieruit naar de binnenstad, maar doen wel overal aan die consequente profilering als lokale vestiging, als IKEA Hasselt.” Dat dit toch niet altijd lukt, registreert Het Laatste Nieuws bijvoorbeeld bij enkele mensen die regelmatig samen komen ontbijten in het restaurant. “Het is hier lekker, goedkoop en je hebt een massa parking. Waarom zouden we nog de binnenstad in trekken?”
Vriendelijk voor elkaar
In oktober organiseerde IKEA een enquête over de klanttevredenheid in de Hasseltse winkel. Ongeveer 1500 mensen gaven hun mening daarover. 91% van de klanten zijn zeer tevreden, blijkt uit de resultaten. “Een supergoed resultaat”, vindt Joeri, de trotse Customer Relations manager in Hasselt. “Bezoekers vinden onze werknemers enorm vriendelijk en behulpzaam”, complimenteert hij elk van de 304 mensen die momenteel in Hasselt werken. De winkel krijgt bovendien de beoordeling “mooi” en “heel inspirerend”.
Omgekeerd stelt het personeel dan weer vast dat de klanten van de Hasseltse vestiging “vriendelijk” en “aangenaam in omgang” zijn. De afhandeling van vragen en probleempjes gebeurt met het nodige geduld en begrip vanwege de klanten. “Dat is natuurlijk voor ons een heel aangename manier om te werken”, aldus Joeri.
De Limburgse klanten lijken volgens IKEA ook heel bewust over duurzaamheid, want ze tonen flinke interesse in dat segment van het assortiment, heel specifiek in LED-verlichting. Ook het ‘glass house’ met outdoor en tuinspullen blijkt hier heel populair. Het bezit van een eigen woning met tuin duidt IKEA daarbij als reden aan. Tenslotte levert ook het departement ‘koken en eten’ enorm goed op. “We denken dat dit te maken heeft met het feit dat we de hoofdstad van de smaak zijn en dat zien we bij onze klanten weerspiegeld”, denkt Joeri. 95% van de bezoekers passeert bovendien in het restaurant. In de maand september bijvoorbeeld verkocht het restaurant ongeveer 12.000 kilo mosselen. Enkel de collega’s van Gent deden toen nog iets beter. Bezoekers consumeren ongeveer 400 ontbijten per dag, leren we verder. Tien minuten na de opening is het restaurant inderdaad al goed gevuld. “Koffie en cake vliegen de deur uit, en dat heeft volgens ons ook met de Limburgse gezelligheid te maken”, besluit Joeri lachend. Kort na de start werden de koffieautomaten in het restaurant al verplaatst om een vlotte doorstroming te garanderen. Wie er regelmatig komt, ziet wel altijd de ene of de andere medewerker die de toestellen bijvult.
Gelijkheid en diversiteit
HR manager Marijke Lemmens geeft toelichting bij de personeelsgroei en bij de Zweedse manier van werken. Bij de opening, een jaar geleden waren er 240 mensen in dienst, maar dat aantal is sindsdien gestegen tot 304. In Hasselt werken er iets meer vrouwen (57%) dan mannen (43%), wat lichtjes afwijkt ten opzichte van het gemiddelde in België (52% vrouwen, 48% mannen). De gemiddelde leeftijd ligt op 35 jaar. Een op de tien medewerkers is 50+. Uitbreiding van personeel zit er echter niet meer in. Het huidige werknemersaantal dekt de normale werking van de winkel. Enkel bij uitzonderlijke drukte doet het bedrijf bijkomend beroep op interim werknemers.
Wel komen er volgens het jaarrapport van IKEA België in 2017 nieuwe aanwervingen “voor het multichannelteam en de ondersteunende diensten om de inplanting van het multichannelproject in de winkels voor te bereiden”. Het bedrijf bereidt achter de schermen namelijk volop een e-commerce tak voor die dit jaar wordt uitgerold na een geslaagd proefproject bij IKEA Anderlecht. De komende vijf jaar verwacht het bedrijf volgens dat rapport ook de training en ontwikkeling van 350 nieuwe managers. Het verloningspakket ligt bij IKEA België volgens hun eigen berekeningen gemiddeld 7% hoger dan bij vergelijkbare bedrijven in hun sector. 76% van de werknemers voelen zich trots om voor het bedrijf te werken, en zelfs 90% vindt zichzelf de juiste man of vrouw op de juiste plaats op basis van hun vaardigheden. (lees verder onder het sfeerfilmpje)
IKEA Hasselt zocht en vond de afgelopen twaalf maanden een heel diverse groep medewerkers. “Diversiteit is voor ons dat wij niet zozeer kijken naar diploma’s bij aanwerving, maar vooral naar wie je bent en wat je kan”, geeft Marijke verder nog mee. Individuele talenten stimuleren en samenhorigheid zoeken in verschillende achtergronden zijn enkele pijlers in de IKEA-filosofie, leert het jaarrapport. Zo spendeerde het bedrijf in 2016 meer dan 42.000 uren aan opleidingen voor de 4.170 werknemers die bij alle vestigingen en ondersteunende diensten samen werken.
De vijftien ex-medewerkers van Ford hebben het volgens Marijke nog altijd naar hun zin sinds ze vanaf het prille begin in Hasselt aan de slag gingen. De medewerkers waarderen volgens haar vooral de gelijkheid die ze binnen het bedrijf voelen. “Als het nodig is, springt het management zonder aarzelen bij aan de kassa of de afwas. Het gaat dus niet alleen over hetzelfde uniform dragen, maar om zoveel kleine dagelijkse dingen waaruit die gelijkheid in de praktijk blijkt”, vertelt ze achteraf nog.
Toch erkent Marijke dat zelfs de open, respectvolle omgang met elkaar en de horizontale organisatie geen sluitende garantie is tegen burn-outs of uitval door stress. “We zijn en blijven heel alert daarvoor. Omgaan met werkdruk is voor iedereen anders, en je mag als bedrijf nooit ‘nooit’ zeggen. Wij proberen alleszins heel kort op de bal te spelen door op tijd bijvoorbeeld een goed gesprek te organiseren. De informelere omgang doorheen alle niveaus maakt zaken wel gemakkelijker bespreekbaar. We proberen daarom eventuele problemen heel vroeg te detecteren en meteen op te lossen, voor ze kunnen escaleren. Wij wijzen onze managers er trouwens ook voortdurend op om alert te blijven.”
Ze voelt nog elke dag het enthousiasme bij de medewerkers, besluit ze, “net zoals in het begin.” Zowel binnen teams als team-overschrijdend zag ze hoe de hele werknemersgroep groeide, zelfs in uitdagende tijden.
Uitbreiding IKEA retail site en andere nieuwe projecten
Het bedrijf licht ook enkele nieuwe projecten toe die in de loop van dit jaar zullen gerealiseerd worden. Als eerste werden de namen van drie nieuwe winkels voor de IKEA-site bekendgemaakt. Schepen Tom Vandeput had daarover vorige week ook al gesproken. “Er zijn nog enkele concepten of baanwinkels die komen want de retail box rond IKEA raakt ingevuld en die gaat binnenkort ook hier naar de tafel komen van het schepencollege om vergund te worden”, zei hij toen. Vandeput noemde daarbij echter geen namen, David Loozen deed dat vandaag wel.
- Kwantum, X2O en Maisons du Monde gaan zich vestigen in het gebied links van de parking. Einde maart starten de werken en hopelijk is alles klaar tegen het einde van 2017. De wegeninfrastructuur die vorig jaar werd aangelegd, zou volgens Loozen het bijkomende verkeer probleemloos moeten kunnen verwerken.
- Via het Lokaal Sociaal Initiatief wil IKEA in BuSo De Richter in Genk drie lokalen inrichten om de kinderen een fijne leer- en werkomgeving te bezorgen. Medewerkers van IKEA Hasselt steken zelf de handen uit de mouwen om de bedrijfsfilosofie rond spaarzame omgang met grondstoffen lokaal uit te dragen.
- Momenteel komt al één op de vijf werknemers met de fiets of De Lijn naar het werk. Er komt dit jaar extra promotie om dit aandeel nog te doen stijgen. Volgens het jaarrapport ligt dit aandeel gemiddeld op 27% over alle vestigingen. Volgens hetzelfde verslag komen ook gemiddeld 10% van de klanten met de fiets of openbaar vervoer.
- Samen met de Hasseltse stadsimker werden al twee bijenkorven geplaatst achter de vestiging. In september vorig jaar ontving elke medewerker een pot eigen Hasseltse IKEA-honing afkomstig uit die korven. Daar wil het bedrijf zeker mee verder gaan.
- IKEA gaat focussen op hi-tech. In de keukenafdelingen in Hasselt en in telkens één vestiging in Zweden en Canada komt er een speciale en exclusieve testcase . Meer info dan “een wereldprimeur” en “een spannend virtual reality project” wil IKEA daarover momenteel niet geven. Einde februari zou de test in Hasselt beginnen.
- Vanaf volgende week is ook de Click & Collect service beschikbaar voor Hasselt. Klanten kunnen dan van thuis uit bestellingen plaatsen en ze afhalen bij IKEA Hasselt of in een afhaalpunt dichter bij huis.
- Vanaf 18 februari zijn er speciale Batibouw-aanbiedingen in de keukenafdeling.
- Zowel op zaterdag 4 als op zondag 5 februari kan je nog komen meevieren. Op het programma staan tal van workshops en demo’s zoals kleuradvies, confituur maken met Madam Confituur, handlettering, porselein pimpen, mocktails maken enzovoort.
Meer info via www.ikea.be/hasselt. (ds)
Tack! is Zweeds voor ‘dank je’. Het is ook de idee achter het interne programma om de inzet van werknemers te belonen en langdurige werkrelaties te stimuleren.