Tot zeker eind april kan je in het centrum van Hasselt terecht in een nieuwe pop-up conceptstore in de Minderbroederstraat. Het voormalige pand van restaurant Taratata heet die hele periode ‘Helabar’. Overdag is het een “koffievlek” waar je divers Limburgs design in de shopping bag steekt, ’s avonds regeren de cocktails en triple sec.
Helabar komt opnieuw uit de koker van het Belgisch/Nederlandse partnerschap Comosie, Lutio en Bar Louwie. In september en oktober vorig jaar creëerden deze dames en heren nog een positieve trend in de Hasseltse stationsbuurt (#Bamstat). In december toonden ze op hetzelfde moment het commerciële potentieel van de vernieuwde Kerkstraat in Lommel en de Molenstraat in Genk. “Nu hadden we even een paar maandjes tijd tussen enkele projecten door, dus we dachten waarom niet?” lacht Christiaan Kastrop, één van de huidige initiatiefnemers. “Een goede twee weken geleden hebben we eigenlijk de beslissing genomen om dit te gaan doen. Elke leverancier die hier iets kwam neerzetten, schudde zijn hoofd en zei: ‘Dit lukt je nooit.’ ‘Komt allemaal goed’, was telkens ons antwoord. En hier zijn we dus.”
Maandagnacht om vier uur was het vijftal nog volop bezig met de plaatsing van de toog, want Lou Claessens wilde de volgende dag, op Valentijnsavond, de boel al een eerste keer op stelten zetten.
Op woensdagmiddag werd de zaak dan officieel geopend tijdens een persmoment. Voorlopig zijn ze al zeker dat ze tot eind april in het pand kunnen blijven. “Waarschijnlijk ook nog wel wat langer, zoals het er nu uitziet”, liet Christiaan zich toen ontvallen. Het pand blijft immers te koop staan. “Als er een koper opduikt, dan zien we wel”, voegt hij eraan toe.
Limburgs design
Limburgs provinciaal gedeputeerde Igor Philtjens kwam langs voor de promotie van Limburgs design in het algemeen en het boek “We are wanderful” dat einde 2016 werd uitgebracht door Cultuurplatform Limburg. “Onze provincie bracht enkele van de grootste designers van de 21ste eeuw op vlak van design en mode voort. Tijdens deze pop-up periode biedt Provincie Limburg hier exclusief een Limited Sonja Edition Box aan van het boek met daarbij twee Limburgse koffiekopjes en schoteltjes die voor de gelegenheid door 15 Limburgse kunstenaars en illustratoren onder handen werden genomen.” Het legendarische Sonja-kopje van Piet Stockmans werd door o.a. Musketon, Ado Hamlryck, Hugo Duchateau, Debora Lauwers en Jenny Stieglitz met de hand beschilderd. Elk van hen deed dat 10 keer, zodat je aan een totaal van 150 unieke exemplaren komt. Het Sonja-kopje werd destijds voor Royal Mosa in Maastricht ontwikkeld en is wereldwijd in een oplage van 55 miljoen stuks verkocht. “Met andere woorden, de designers hebben een nieuwe look voor deze echte Limburgse designklassieker gecreëerd”, besluit Philtjens.
Het boek ‘We are wanderful’ is een naslagwerk dat 25 jaar designgeschiedenis in Limburg weergeeft. Cultuurplatform Limburg koos ervoor om dit niet te doen in een heel droge vorm van platte beschrijvingen, maar volgens de 10 principes van ‘goed design’ van Dieter Rams als leidraad om de designers te presenteren. Er werd ook bewust gekozen voor een beperking in de tijd: 25 jaar. De oefening start vlak na de sluiting van de laatste Limburgse
mijn. In die periode kwamen grote namen bovendrijven zoals modeontwerper Raf Simons die een onmiskenbare impact had op de internationale modewereld. Verder zijn er nog het esthetische vernuft van Michaël Verheyden, de sublimerende kracht van Bram Boo en Casimir in het ambachtelijke
ontwerp of de commerciële doeltreffendheid van Studio Segers, om maar een paar namen te noemen. “Dit boek is geen eindpunt, maar net een begin”, voegt gedeputeerde Philtjens eraan toe. “Veel creatieve geesten, ondernemers, experts en organisaties werden met elkaar in contact gebracht
en uitgedaagd om een bijdrage aan dit boek te leveren. In goed 400 bladzijden tonen we hoe verreikend én verrijkend het netwerk van het Limburgse design is. De terugblik is de beste fundering voor innovatie“, besluit hij. Ook schepen van Locale Economie, Tom Vandeput, kwam even vertellen hoe dit een voorbeeld is van creatief ondernemerschap op het vlak van kleinhandel in de binnenstad. Hij vindt de focus op Limburgs design eveneens een verrijking van het aanwezige commerciële aanbod die perfect past in een provinciale hoofdplaats.
Na de openingsdrukte is er een rustiger moment voor onze fotograaf. Bram, de eeuwig goedlachse Hollander die overdag de koffie serveert, vertelt nog terloops dat er op de stoep voor het pand drie terrastafeltjes mogen gezet worden. Het valt wel op dat hij regelmatig naar de open ruimte aan de overkant van de straat kijkt, waar vorige week een oud leegstaand pand werd afgebroken. “Daar een terras maken, zou dat niks zijn?” grapt hij. “Even een stellinkje plaatsen, planken erop en klaar binnen een paar uurtjes! Moet kunnen, hè?”
De een zal zo’n uitspraak “creativiteit op zijn hollands” noemen, de ander gewoon “knettergek”. Kies zelf maar. (ds)
Foto’s: Kris Van de Sande
Deelnemers:
- Lutio, mede-organisator
- Bar Louwie , cocktails, mede-organisator
- Jaga / The Radiator Factory
- Mister Louis webshop, verrassende cadeaus voor mannen zonder inspiratie
- Les Facteurs webshop, bike pimping en accessoires
- Eksturstore webshop, interieurproducten
- Monx, ambachtelijke koffie
- Jacobs Interieur / Younic.be , tafels, stoelen, krukjes, Belgisch vakmanschep en maatwerk
- Dims Interieur, van schrijnwerkerij tot design voor bedrijven en particulieren
- C&P Furniture, designmeubelen
- Lander Allaert – VLTRLINE, acrylaatplaten
- Thomas Bloemen
- All Art by ARTandADVICE, link tussen kunst en bedrijfsleven
- Claire Martin, wijnen domein Sassenbroek