Zaterdag 25 maart stelt de Hasseltse Kunstencampus aan de Kunstlaan de deuren open voor een apart muziekfestival. De leerkrachten en leerlingen van het Conservatorium zetten die dag namelijk ‘Componistes in de kijker’. De hedendaagse, Belgische en internationaal geroemde topcomponiste Jacqueline Fontyn die normaal naar Hasselt was gekomen voor het evenement, moet om gezondheidsredenen helaas afhaken. Dezelfde dag start ook de expo Nihon in de Academiegalerij.
28 componistes uit de 16e eeuw, echtenotes van beroemde 19e eeuwers die zelf componeerden, componistes van vandaag en enkele eigen leerkrachten van het Conservatorium komen tijdens ‘Componistes in de Kijker’ aan bod.
Schepen van Cultuur en (Kunst)onderwijs Karolien Mondelaers was, net zoals de organisatoren, afgelopen maandagochtend enorm opgetogen over de komst van de ‘grande dame’ Jacqueline Fontyn. “Het is een hele eer voor ons conservatorium dat zij haar medewerking heeft toegezegd voor dit project. Enkele leerkrachten en oud-leerkrachten maar ook leerlingen hebben speciaal voor deze dag een viertal van haar werken ingestudeerd en zullen die voor haar vertolken. Voor de eerst keer wordt haar trio voor viool, cello en piano uit 2009 in België uitgevoerd. Wat is er boeiender dan muzikaal in gesprek gaan met de componist van een werk! Zo krijg je als uitvoerder feedback uit eerste hand.”
Helaas gooide een ongelukkige valpartij van de barones roet in het eten. “Zij heeft daarbij haar heup gebroken en kan dus onmogelijk naar hier komen”, weet Geert Lavrysen, de nieuwe directeur van het conservatorium. “Prof. dr. Bart Bouckaert, een goede kennis van de componiste, zal er wel zijn om in haar naam het gesprek met het schoolteam aan te gaan. Hij was al heel nauw betrokken bij de voorbereiding van het evenement en is daarom de ideale vervanger”, voegt Geert er nog aan toe. “We zijn nu in feite wel de kers op onze taart kwijt. Jammer, maar het zal de pret niet bederven.” Hij glimlacht als we suggereren om zaterdag dan maar een ‘best wishes’-versie van de geplande nummers te brengen.
Dit soort evenement is echter geen nieuwigheid in het Hasseltse conservatorium. “We doen dit eigenlijk al tien jaar, een bepaalde componist op de voorgrond plaatsen”, vertelt Marc Caluwaerts. “De andere jaren werkten we rond de grote, bekende historische componisten als hun verjaardag in een bepaald jaar gevierd werd. Dit jaar was er zo echter niemand, dus moesten we iets anders verzinnen.”
Wel nieuw is dat men ze voortaan meer naar buiten wil brengen. “Er gebeuren hier zoveel mooie dingen”, vindt Geert Lavrysen. “Toen ik begin november 2016 hier terechtkwam vanuit het conservatorium van Sint-Truiden, ben ik eerst in gesprek gegaan met alle leerkrachten. Daaruit onthield ik vooral dat hier enorm veel gedaan wordt, zelfs veel meer activiteiten gebeuren die de normale werking van een conservatorium ver overstijgen. Alleen weet de Hasselaar er weinig of niets van.”
Ook schepen van cultuur Karolien Mondelaers betreurt dat. “Dit is een open huis waar je zes dagen op zeven terecht kan voor allerlei cultuurgebeurtenissen. Veel van die activiteiten zijn trouwens helemaal gratis. En misschien zijn het niet de ‘grote’ dingen die hier gebeuren, maar toch willen we als stad blijven aandacht schenken aan dit soort kleine initiatieven zodat alle vormen van cultuur tot uiting kunnen komen. Vorige week kwam ik hier nog toevallig aan toen er een blokfluitconcert gepland stond. Schitterend toch!” De schepen van haar kant wil laten bekijken hoe het programma van het conservatorium binnen haar toeristische initiatieven zoals Hasselt in 48u beter kan uitgespeeld worden in de toekomst.
Auditorium Fernand Froyen
In het gebouw ligt bovendien een concertzaal, het auditorium Fernand Froyen, waar een goede 300 mensen terecht kunnen. Voor heel wat mensen komt dat misschien als een verrassing. Het is alleszins een enorme troef die zowel de stad als het conservatorium breder zouden willen gebruiken. Samenwerking is er al voor sommige evenementen van de ‘grotere broer’ aan de overkant van de straat. Rond de Piano Days 2018 werden bijvoorbeeld al enkele afspraken gemaakt, vertelt Geert Lavrysen. Maar ook andere crossovers of synergieën wil men in de toekomst bekijken, bijvoorbeeld met PXL Music of Muziekodroom. Wie weet welke topartiest nog ooit akoestisch of intimistisch op de planken in het auditorium staat, want voor zo’n concert leent de zaal zich heel erg goed. Iemand?
De zaal dateert weliswaar van het einde van de jaren ’70, begin ’80, maar is akoestisch enorm interessant door de droge klank die voor stem, piano of ‘lichtere’ uitvoeringen uitermate geschikt is. De Steinway-piano op het podium klinkt bijvoorbeeld indrukwekkend. “Alles is hier in feite aanwezig. Misschien is het niet meer het modernste materiaal of is de zaal zelf niet splinternieuw, maar collega’s uit andere conservatoria die onlangs nog hier kwamen kijken, waren toch enorm onder de indruk”, zo licht Geert Lavrysen toe.
In sommige gevallen kan de (misschien?) beperkte capaciteit bovendien een voordeel betekenen. Een activiteit die sowieso misschien maar 150 man beoogt, komt misschien beter tot haar recht in een kleinere zaal die daardoor vol lijkt – vergeleken met een matig gevulde grotere zaal die de perceptie laat van ‘weinig volk’. Maar geloof ons, wie de zaal nog niet kende en er ooit terecht komt, zal zeker aangenaam verrast zijn!
Expo NIHON
Diezelfde voormiddag 25 maart wordt in de campus bovendien de expo NIHON geopend. Naar aanleiding van 25 jaar Japanse tuin Hasselt en het daaraan gekoppelde YOKOSO- festival hebben zowel kinderen, jongeren als volwassenen van de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten gewerkt rond het thema ‘Japan’.
Ze hebben zich laten inspireren door de prachtige en boeiende Japanse beeldcultuur, de Japanse natuurelementen en gebruiken. De kleuren rood-wit en zwart zijn als een rode draad aanwezig doorheen heel de tentoonstelling, die je kan bezoeken van 25 maart 2017 tot 3 juni 2017.
Wij zetten onze fotografe Ann-Katrien Van de Velde al aan het werk voor enkele teasers. (ds)
INFO
‘Componistes in de Kijker’ op zaterdag 25 maart 2017.
Expo NIHON van 25 maart tot en met 3 juni 2017 in de Academiegalerie.
Inkom gratis.
Kunstencampus, Kunstlaan 12, 3500 Hasselt.
www.kunstencampushasselt.be
www.yokosofestival.be
Lijst van de ‘Componistes in de Kijker’ (in alfabetische volgorde):
- Mel Bonis (Parijs 1858 – Sarcelles 1937)
- Cécile Chaminade (Parijs 1857 – Monte Carlo 1944)
- Maaghdalena Dakkert (Haarlem 1703 – Weesp 1718)
- Carole de Chamisso (Straatsburg 1955)
- Petra De Jonge (Hasselt 1976)
- Elisabeth Jacquet de la Guerre (Parijs 1665 – Parijs 1729)
- Madeleine Dring (Londen 1923 – Londen 1977)
- Louise Farrenc (Parijs 1804 – Parijs 1875)
- Tsippi Fleischer (Haifa 1946)
- Jacqueline Fontyn (Antwerpen 1930)
- Ida Gotkovsky (Calais 1933)
- Sofia Gubaidulina (Tatarstan 1931)
- Fanny Hensel (geb. Mendelssohn) (Hamburg 1805 – Berlijn 1847)
- Eveline Leen (Bree 1968)
- Maria Linnemann (Amsterdam 1947)
- Marianna Martines (Wenen 1744 – Wenen 1812)
- Paule Maurice (Parijs 1910 – Parijs 1967)
- Jeanine Rueff (Parijs 1922 – Parijs 1999)
- Germaine Tailleferre (Saint-Maur-des-Fossés 1892 – Parijs 1983)
- Galina Ustwolskaja (Sint-Petersburg 1919 – Sint-Petersburg 2006)
- Camille van Lunen (Amsterdam 1957)
- Susanne van Soldt (Londen 1586 – Amsterdam1615)
- Christel Vermeirsch (Koersel 1963)
- Anna Amalia von Preussen (Berlijn 1723 – Berlijn 1787)
- Luise Walker (Wenen 1910 –Wenen 1998)
- Pamela Wedgwood (Groot Brittannië 1947)
- Clara Schumann-Wieck (Leipzig 1819 – Frankfurt am Main 1896)
- Ellen Taaffe Zwilich (Miami 1939)
Het leerlingenconcert wordt aangeboden door de klassen van Carine Rinkes, Jost Termont, Katelijne Olaerts, Beata Wojtczak, Marc Caluwaerts, Veerle Everaerts, Christel Vermeirsch, Stefaan Daems, Evelien Leen en Bart Aerts.
Werken mee aan het lerarenconcert: Carine Rinkes, Katelijne Olaerts, Bart Aerts, Hans de Vos, Marc Caluwaerts, Stefaan Daems, Jean-Marie Van Broeckhoven, Beata Wojtczak, Veronique Meyers, Marcel Lambrichts, Luc Machiels, Johan Bols, Veerle Everaerts, Anne-Marie Beks
De musici van de muzikale ontmoeting met Jacquelien Fontyn: Ruth Bouckaert, Hans De Vos, Anne-Marie Beks, Marc Caluwaerts, Stefaan Daems, Jean-Marie Van Broeckhoven, Joachim Jamaer, Andreas Bouckaert.