Wie droomt er niet van om tijdens het shoppen niet met al je aanwinsten te moeten blijven rondzeulen? Vanaf nu is dat mogelijk in Hasselt. Afgelopen weekend werd op de Grote Markt de pop-upwinkel ‘ShopUp’ geopend. Hier kan je jouw shoppingtassen beschermd achterlaten zodat je ‘handsfree’ verder kan inkopen of een hapje eten. ‘Op deze manier willen we de hoofdstad van het ‘nieuwe winkelen’ worden”, aldus schepen van Economie Tom Vandeput.
De Stad Hasselt, Joyn, CityDepot en Hogeschool PXL willen met het project ‘Belevingswinkelen’ aftasten wat de winkelaar echt wilt en voor welke diensten ze effectief wilt betalen om het shoppen makkelijker en comfortabeler te maken. “Er is de afgelopen jaren heel wat veranderd binnen de retailwereld’, vertelt schepen Vandeput. “De consument wil beleven, en dit met het nodige comfort erbij. We zijn de vierde shoppingstad van Vlaanderen en daar willen we maximaal op inspelen.”
Je kan in de ShopUp o.a. borstvoeding geven, luiers verversen, genieten van Limburgse proevertjes, zonnecrème verkrijgen of je nieuwe outfit aantrekken in de ‘new outfit cabine’. “Er is ook een shoppingbag-vestiaire”, vult Marc Schepers, CEO van CityDepot aan. “Handenvrij shoppen maakt winkelen in de stad aangenamer en comfortabeler. Hier staan ze veilig. We zijn onderdeel van BPost, dus we hebben de lockers ter beschikking. Je kan je tassen zelf afhalen wanneer je wilt. Het is de bedoeling om deze dienst in de nabije toekomst verder uit te breiden: je zou dan via een app kunnen kiezen waar de tassen opgehaald en geleverd worden. In Gent en Mechelen zijn er al zulke initiatieven, maar het slaat niet echt aan. Voor 20 pakketjes, zoals in Gent, doen we het niet. We tasten nu eerst af hoe het project ontvangen wordt. Daarom is de ShopUp voorlopig enkel op woensdag en zaterdag open.”
Verdienmodel
Na een onderzoeksfase onder leiding van Hogeschool PXL is de pop-upwinkel de tweede stap binnen het project. “Via een uitgebreide research verkregen we slimme inzichten over het winkelgedrag van de bezoekers van Hasselt”, vertelt Ben Lambrechts, algemeen directeur van de PXL. “Deze inzichten worden vertaald in concrete aanbevelingen voor de stad en retailers.”
De onderzoeksters zijn Hermien Raedts en Heidi Pex. “In de eerste fase van het onderzoek zijn we de shoppers gaan ondervragen op de Grote Markt”, vertelt onderzoekster Hermien Raedts. “Waarom komen ze naar Hasselt? Welke nieuwe toepassingen willen ze graag zien en wat willen ze ervoor betalen? Uit de 1612 antwoorden die we kregen hebben we onze conclusies getrokken. We gaan nu in de ShopUp met slimme camera’s meten wie hier binnenkomt en wat ze doen. We zullen eveneens rekening houden met feedback en zo kunnen we het project testen, evalueren en aanpassen. Nu werken we nog met subsidies, maar het is de bedoeling dat hieruit een verdienmodel groeit. Daarom zullen de diensten in eerste fase gratis zijn, maar zullen we er wel bij vertellen hoeveel ze gaan kosten zodat de perceptie van gratis niet groeit.” De totale kost van het project is € 824.539,25 en wordt mede gefinancierd met Europese, Vlaamse en provinciale middelen.
Frank Beckers, CEO van Joyn is erg enthousiast over dit project: “Het blijft niet enkel bij onderzoeken, maar je zal ons effectief in het straatbeeld tegenkomen. We zijn er in geslaagd om een ecosysteem uit te bouwen en hopen dat we meer bedrijven kunnen overtuigen om samen te werken.” (KR)
Praktisch
De ShopUp is open van 1 april tot 15 juli 2017.
Op woensdag van 13u30 tot 18u
Op zaterdag van 11u tot 20u