Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts roept zoveel mogelijk mensen op om ook tijdens de werkweek te kiezen voor de fiets. De 7 kilometer die de Vlaming gemiddeld aflegt naar zijn of haar werkplek kan ook op twee wielen gebeuren, vindt de minister. Hij lanceerde daarom de 7km-club en een bijhorende website.
Vlaanderen is een fietsland in het weekend, maar op maandag gaan veel weekendfietsers weer in de file staan. “Je bent vaak sneller en comfortabeler met de fiets dan met de wagen”, meent minister Weyts echter. “Het is bijna bizar: op zaterdag en zondag springt Vlaanderen massaal op de fiets, maar op maandagochtend kruipen veel van dezelfde mensen gewoon weer achter het stuur. Vlaanderen moet ook tijdens de werkweek een fietsland worden”, schrijft hij op zijn website.
De fiets is vandaag goed voor ruim 16% van al het woon-werkverkeer in Vlaanderen. De Vlaamse Overheid lanceerde eind september daarom een brede campagne om potentiële fietsers te verleiden. Blikvanger van die campagne zijn opvallende fietsplaatjes die je kan je aanvragen via de website 7kmclub.be. Zo wil de Vlaamse overheid proberen om met z’n allen iets te doen aan ons ‘zittend gat’.
De website somt verder zeven (uiteraard…) voordelen van fietsen naar het werk op. Fietsen is gezond, voordelig, snel, ontspannend, gezellig én je krijgt er energie van. Al na amper één fietsbeurt merk je dat je stressniveau daalt. “En je krijgt er gratis een portie ‘fietsness’ bij”, schrijft minister Weyts. “Maar vooral: je spaart veel geld uit en in veel gevallen ben je sneller en comfortabeler op je werk of terug thuis.”
De campagne duurt een volledig jaar en zal uit vier golven bestaan. Aan de fietstunnel tussen De Schiervellaan (groene Boulevard) en de Boomkensstraat in Runkst vind je momenteel de ludieke campagneslogans op de grond gespoten.
De oproep van de minister klinkt in de ogen van sommigen wel een klein beetje wrang en ironisch omdat het nieuws de afgelopen weken en dagen nog beheerst werd door drie dodelijke ongevallen met fietsers kort na elkaar in Antwerpen. In de felle en massale kritiek die daarop volgde, lag de nadruk vooral op de verkeerstechnische maatregelen die zich opdringen om de veiligheid van de fietser te verbeteren en de mentaliteitswijziging die nodig is om meer auto’s uit het dagelijkse stadsverkeer te halen.
Dat laatste is alvast het doel van deze campagne. Beide doelstellingen hebben echter een gemeenschappelijk element: de wil moet er zijn. (ds)