Deze week start het tweede projectjaar van ‘Pitch Please’, het gezamenlijke initiatief van stad Hasselt, hogeschool PXL en Universiteit Hasselt. Via een ludieke uitdaging en een mobiele makeover van een directiekantoor hopen de partners dat jongeren zin krijgen om zelf te ondernemen.
Teams van telkens vier jongeren moeten proberen om hun ‘examenvragen’ te stelen die verborgen werden in de Escape Room, een mobiel fictief directiekantoor. Ze krijgen daarvoor niet meer dan 20 minuten de tijd, zijn enkel op zichzelf aangewezen maar kunnen – tegen strafpunten – wel tips krijgen. Een ludieke opstap naar het echte leven van iemand met ondernemingszin, vinden de initiatiefnemers, want in die korte tijdspanne moeten de jongeren als groep problemen leren oplossen en hiervoor diverse skills gebruiken. Ze ontdekken met andere woorden of ze de juiste X-factor hebben als toekomstig ondernemer of ondernemende werknemer.
“Dit initiatief past perfect binnen de visie van onze hogeschool”, meent algemeen directeur Hogeschool PXL Ben Lambrechts. “Het spreekt studenten op een hippe, innoverende en verfrissende manier aan. Goed kunnen samenwerken met mensen uit verschillende disciplines, het is een van de belangrijkste vaardigheden. De wereld heeft nood aan mensen met hoofd, handen en een hart, die ondernemend zijn als zelfstandige of werknemer.” StudentstartUP PXL-UHasselt en Limburg StartUp zorgen voor professionele expertise en begeleiding.
Student-ondernemer Bernard Geuns kreeg de opdracht van de stad om de mobiele escape room in te richten, als vorm van steun voor zijn piepjonge onderneming. De omgebouwde container staat op 9 en 10 november nog aan Gebouw D van UHasselt, Campus Diepenbeek (9-17u). Alle jongeren vanaf 17 jaar zijn er welkom. Inschrijven voor deelname aan het spel gebeurt ter plaatse.
Op 15 november vindt er ook nog een inspiratiecafé plaats aan Kaai 16 in Hasselt. Onder andere Wim Ballieu van Balls & Glory komt dan zijn ervaringen en zijn passie voor ondernemerschap delen. Diezelfde avond worden ook het snelste team van de escape room- wedstrijd beloond met een leuke prijs en zijn er troostprijzen voor de andere teams.
Het hele tweede ‘Pitch Please’-project kost 500.000 euro. 40 procent van dat bedrag komt van het Europees fonds voor Regionale ontwikkeling, 30 procent van het Hermesfonds van de Vlaamse overheid en de rest van de deelnemende partners zelf. (ds)
Info via de Facebook-pagina Pitch Please of via de website.