MOBIB (MOBility In Belgium), het groots aangekondigde systeem om tickets op openbaar vervoer te vereenvoudigen is ondertussen al enkele jaren oud. Het werd daarom tijd om eens te zien hoe ver alle grote spelers op de markt staan op de jaarovergang van 2018.
Bovenaan de lijst staat Blue Bike als langverwachte nieuwkomer. Het deelfietsenplatform dat over heel België aan het uitrollen is, biedt sinds vorige week ook aan om een abonnement op een MOBIB-kaart te zetten. In 2014 waren die plannen er al, maar het duurde uiteindelijk drie jaar voor het systeem te activeren. “Puur omwille van de privacy”, reageert Blue Bike. Het technische systeem was al lang klaar, maar volgens de privacywetgeving zijn er nu eenmaal een aantal wetten en regels die ervoor zorgden dat de uitrol lang duurde – lees: de tijd die advocaten nodig hadden om alles uit te pluizen.
De integratie met MOBIB was met stip de meest gevraagde feature in de lijst: wekelijks kwam die vraag van klanten. 10% van alle nieuwe klanten zijn trouwens direct bij MOBIB geregistreerd. Als je weet dat er wekelijks 150 bijkomen, dan weet je meteen hoeveel kaarten dat bespaart op jaarbasis. Het abonnement van Blue Bike werkt trouwens op alle MOBIB-kaarten, zowel van de NMBS, De Lijn, MIVB als TEC.
Eén pijnpunt blijven voorlopig de handscanners van de medewerkers van Fietspunt. Als er geen fietsen meer zijn in de blauwe automaat, dan kan je namelijk met je Blue Bike kaart in een Fietspunt terecht. Het bedrijf is zich echter bewust van dit probleem. “We werken hard aan een update van de toestellen en hopen begin 2018 alles functioneel te hebben. Momenteel moet de medewerker dan gewoon een fiets in de automaat steken en daar kan je dan met je MOBIB-kaart terecht”.
Dat Blue Bike verder ook groeit, kan je zien aan alle 54 automaten die vernieuwd zijn met een touchscreen en een betere interface over heel het land. Standaard gaan die geplaatst worden op alle nieuwe locaties (wat er volgens hen ook een hele hoop gaan zijn, inclusief afgelopen week in Poperinge). In april zal bovendien een gloednieuwe Blue Bike fiets gelanceerd worden met standaard zeven versnellingen, een compacter mandje en enkele componenten die het onderhoud vereenvoudigen. Mocht er toch iets mis zijn kan je op de nieuwe automaten ook veel accurater aanduiden waar het probleem zich stelt. Alles loopt op (blauwe) wieltjes, met andere woorden.
Bij De Lijn loopt het allemaal wat moeizamer. In 2014 vertelde De Lijn dat eerst alle 65+ Omnipassen zouden omgezet worden, samen met de uitrol van MOBIB-kaartlezers in 4.500 voertuigen.
Afgelopen november zat de teller op ongeveer 586.000 gebruikers, waarvan 2/3de die eerder vermelde 65-plussers waren. Intussen heeft ook de eerste groep personen met een handicap een brief gekregen over de MOBIB-kaart. In totaal zullen alle 300.000 personen met een handicap die nu al recht hebben op een gratis Omnipas ook naar MOBIB overgeschakeld worden. Begin 2018 zouden de 120.000 maandelijkse en driemaandelijkse abonnementen dan overschakelen.
Bij De Lijn lijkt alles stilaan op kruissnelheid te komen, maar het is nog altijd niet mogelijk om andere abonnementen op een MOBIB-kaart van De Lijn te laten zetten. Door een softwareleverancier liep alles een vertraging op, laat het bedrijf weten, iets waar ook zijzelf verveeld mee zitten. “Wij hadden dit ook graag anders gezien. Doordat de softwareleverancier te laat oplevert, zijn een aantal functionaliteiten nog niet ingevoerd. De leverancier heeft hiervoor ingebrekestellingen en boetes gekregen. Ook wij willen dat dit snel in orde komt.” Volgens de laatste planning van die leverancier zal de ontbrekende software (na de bijhorende tests) begin 2018 worden opgeleverd. Vanaf dan kan ook een abonnement van De Lijn op bijvoorbeeld een MOBIB-kaart van de NMBS geschreven worden.
Bij de NBMS loopt daarentegen alles op rails, want hun overgang naar MOBIB is al even achter de rug. Zo hebben 65% van alle reizigers een abonnement en zijn er 850.000 ritten per dag. Losstaand van MOBIB werken zij nog altijd aan verdere digitalisatie via hun nieuwe automaten en apps.
Onder de taalgrens is TEC ook volledig geïntegreerd met MOBIB. Net zoals de Brusselse MIVB hebben zij de mogelijkheid om losse tickets en passen op de kaarten te zetten. Bovendien bieden zij een anonieme kaart die je kan uitlenen, want een MOBIB-kaart is altijd op naam.
Zeven jaar na de introductie lijkt het eindelijk de juiste richting ui te gaan met één mobiliteitskaart. Maar het verschil tussen de disruptors en de achterblijvers is wel heel groot. Als we kijken naar onze buren waar je met de Nederlandse OV Kaart of de Londense Oyster Card met simpele pay-as-you-go quasi elk vervoersmiddel kan gebruiken, mag in België toch nog een flinke versnelling hoger geschakeld worden. (kvds)