Feiten. Anders bekeken.

De schop gaat in de grond voor groene fietsboulevard

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Vanochtend is een aannemer in opdracht van Agentschap Wegen en Verkeer en Stad Hasselt begonnen met de aanleg van de groene fietsboulevard. Schepen El Ouakili (mobiliteit) hoopt dat tegen de start van het nieuwe academiejaar in september het grootste deel van die fietsveilige stadsroute een feit zal zijn.

Opvallend is in elk geval dat meteen een moeilijk obstakel wordt weggewerkt. De onderbreking ter hoogte van de bibliotheek zal nog voor de start van het wereldkampioenschap voetbal comfortabel en veilig zijn voor fietsers, verzekert de coördinator van AWV. Tegen midden volgende week is de asfaltering gebeurd en trekt de aannemer richting Kunstlaan, zodat de voetbalfans nergens last van hebben.

Tussen de bibliotheek en één van de zitbanken zal een asfaltlaag gelegd worden met duidelijke fietsmarkeringen en een heel zachte helling. De fietsenstalling blijft zodoende grotendeels behouden, enkel een kasseitrap en een paar struiken zullen verdwijnen. Er komen ook haaientanden waardoor de automobilist die de ventweg wil oprijden, verplicht wordt om voorrang te verlenen aan de fietser.

Overzicht van de werfzone en bereikbaarheid tussen Demerstraat en Dusartplein. Afbeelding © AWV

Ter hoogte van de Maastrichterstraat worden de kasseien helemaal vervangen door een dwarse asfaltlaag met daarop een gele slemlaag die verder loopt langs de gevels van de huizen in de bocht van de Guffenslaan en een zachte kronkelbeweging maakt richting de promenade en de Kunstlaan.

Op een deel van dat stuk staat twee keer per week een grote bloemenkraam tijdens de markt. Maar door de duidelijke afbakening van het fietspad zal dit geen probleem vormen, meent AWV.

De kassei-onderbrekingen die nu tussen de Maastrichterstraat en de Kunstlaan liggen en de promenade dwarsen, worden eveneens opgebroken. De kasseien herbruikt men gewoon om de zone naast het nieuwe fietspad aan de bibliotheek terug aan te leggen, zo verzekert de coördinator van Wegen en Verkeer ons.

Onbewust fietst mevrouw nu al over een toekomstig stukje van de fietsboulevard. Foto Bad Republic

Volgende week verdwijnt ook het overdekte terras aan het Hassotel, zodat in één fase alvast een fietsboulevard ontstaat tussen het Hassotel en de Maastrichterstraat. Ter hoogte van ’t Scheep en de Kezerreme wacht de aannemer tot na de verhuis van de stadsdiensten – dus eind augustus – om de afwerkingsbedrijven die nu tegen een deadline werken om het nieuwe stadskantoor tijdig klaar te krijgen, niet te hinderen. Maar eens zij weg zijn, starten ook daar meteen de nodige aanpassingen voor de fietsboulevard. Intussen werkt men ook aan de andere kant van de boulevard, vanaf de Demerstraat richting de Diesterstraat.

Voor de moeilijke trajecten zijn intussen ook oplossingen gevonden, zo blijkt. We zien in elk geval toch al een dikke map met diverse plannen, waarvan Bart, de coördinator van AWV, er ons enkele toont.

Ter hoogte van de Kunstlaan bijvoorbeeld zien we dat de huidige overdekte bushalte lichtjes zal opschuiven richting de binnenkant van de ring. Zodoende creëert men extra ruimte voor een zo recht mogelijke fietsbeweging achter het bestaande bushokje door. Bussen en auto’s zullen ook daar voorrang moeten verlenen aan tweewielers – dat geldt trouwens voor elk punt waar auto’s en fietsers elkaar kruisen.

Bart vertelt net zoals schepen El Ouakili dat een oplossing klaar ligt voor het moeilijkste stuk tussen de Diesterstraat en het Leopoldplein, maar dat plan toont hij helaas niet.

Enkel de ventweg over het Dusartplein blijft dan nog een tijd zoals hij nu is, maar dat heeft alles te maken met de bouw van Books, het grote appartementscomplex dat daar zal verschijnen. Ook daar zal AWV niet lang wachten met het sluiten van de fietsring, eens die werken voorbij zijn, belooft schepen El Ouakili nog eens. AWV voorziet die uitvoering in de loop van 2019.

Een stukje graven, paar struiken verwijderen en een kasseitrap omvormen tot een zachte asfalthelling aan de bibliotheek. Foto Bad Republic

En dan is er ook nog het stuk ter hoogte van de kanaalkom. De bouw van Quartier Bleu en de aanleg van Spartacus zijn daar de twee dominerende obstakels. Tijdens de voorstelling van de fietsboulevard in december sprak El Ouakili over een tijdelijke oplossing via de ventwegen.

Blijkbaar was het dan toch niet zo ingewikkeld om oplossingen te vinden voor de moeilijke stukken, vragen we aan El Ouakili. “Een probleem lijkt altijd groot”, reageert hij. “Maar als je een groot probleem begint te analyseren en uit te splitsen, dan helpt dat wel om tot oplossingen te komen. Trouwens, wat is een groot probleem? Je moet dat ook relativeren, vind ik. Ik heb al regelmatig een vergelijking gebruikt: als men er in de jaren zestig in slaagde om mensen op de maan te zetten, is een probleem dan onoverkomelijk? Dan moeten er toch ook oplossingen zijn voor onze fietsboulevard.”

In elk geval klinkt hij heel tevreden aan de telefoon. “Dit was een van de moeilijkste dossiers die op mijn tafel lag. Vijftien keer is dat al afgeblazen, en vijftien keer hebben we dat nieuwe zuurstof moeten geven. Het doet mij nu inderdaad veel plezien dat men er eindelijk aan begonnen is. Het fietsbeleid op de tafel krijgen was eigenlijk het moeilijkste. Maar nu is de mindset gezet.”

Ook Bart spreekt over de goede samenwerking tussen AWV en Stad Hasselt in dit dossier. Volgens hem is er de afgelopen twintig jaar gigantisch veel bijgekomen in Hasselt, dus hij spaart de oorspronkelijke opzet van de Groene Boulevard een beetje als boosdoener. Als Hasselaar kent hij alle fietsknelpunten zeer goed en is hij zelf ook blij dat er een gesloten fietslus komt.

“Wij houden ons bij AWV bezig met mobiliteit”, reageert hij, ” dat wil dus zeggen: mensen in beweging houden. Deze fietsboulevard zal voor alle Hasselaren een grote stap vooruit zijn. Als we ruimte hebben om aanpassingen te doen, zoals hier, dan kunnen we ook voor goede ingrepen en verbetering zorgen.”

Bart wijst terloops ook even op het fietsverkeer in twee richtingen op de buitenzijde van de boulevard. Dat kan volgens hem ook flink verbeteren als mensen in combinatie met de ‘alle fietsers groen’-regeling aan de meeste kruispunten snel hun weg verder zetten op de nieuwe, comfortabele fietsverbinding over de promenade. “Aan kruispunten zoals aan de Kuringersteenweg blijft het wel moeilijk aan de buitenzijde, dat klopt, en dat weten we ook”, vertelt hij. “Maar wat als je geen ruimte hebt om daar iets te doen? Hopelijk verandert dat in de toekomst, met nieuwe vormen van verkeer of met minder auto’s.”

Hij vertelt er ook bij dat klachten die binnenkomen bij AWV wel degelijk bekeken worden, in tegenstelling tot wat mensen soms denken. “Gebruikers maken soms terechte opmerkingen over dingen waarover wij in de eerste plaats misschien anders dachten. Dus daar luisteren we wel degelijk naar. Weggebruikers zijn tenslotte onze klanten, hè?”

Ook bereikbaarheidsadviseur Tom Buntinx spreekt eerder over ‘kleine ingrepen’. “Dat hele dossier klinkt misschien complex, maar het gaat over verschillende onderdelen die gefaseerd worden aangepakt. Telkens zijn er maar onderbrekingen van één of maximaal twee weken. En er is altijd een toegang tot de stad voorzien.”

Als voorbeeld noemt hij Katarinadal, het seniorencomplex vlakbij de bibliotheek. Daar kan iedereen nog altijd geraken omdat de ventweg via de Demerstraat tijdelijk in twee richtingen is opengesteld. “Tijdens de werken aan de Dorpsstraat/Van Veldekeplein of de Maastrichterstraat gebeurt de toegang telkens afwisselend”, vertelt hij verder nog. Hierbij heeft het verkeer dat naar het centrum rijdt voorrang om de verkeersafwikkeling op het kruispunt met de ring niet in het gedrang te brengen, leren we uit de informatie op de website van AWV.

Overzicht werfzone tussen Maastrichterstraat en Guffenslaan. Afbeelding © AWV

“Vorige week werden de omwonenden van het eerste stuk geïnformeerd en dat doen we ook telkens zo voor een nieuw stuk”, licht Tom verder nog toe. “Als mensen op tijd en correct geïnformeerd worden, dan vang je problemen op voorhand al op.”

“Met deze investering creëren we concrete, nieuwe perspectieven voor de fietsers in Hasselt.”, reageert Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts via een persmededeling van AWV. “We werken de ‘missing links’ weg, zodat de kleine ring een vlotte en veilige fietsverbinding wordt.”

En ook oppositiepartij N-VA Hasselt stuurt een aparte persmededeling over de start van de werken. “We zijn verheugd dat Vlaanderen investeert in het comfort van de Hasseltse fietsers”, aldus Lies Jans. “Die investeringen waren ook nodig. Je kan het gebruik van de fiets maar stimuleren als de fietsinfrastructuur optimaal is. Dat is de eerste stap. Daar wil N-VA Hasselt ook in de toekomst nog sterk op inzetten.”

Burgemeester Nadja Vananroye tenslotte sluit zich ook aan bij al die tevreden meningen. “Ik wil het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) bedanken voor de samenwerking in dit mobiliteitsdossier. Omdat de Groene Boulevard een gewestweg is, konden we deze ‘missing links’ op vlak van fietsinfrastructuur niet alleen oplossen. Met de werken die vandaag starten, komen we tot wat we gerust een ‘Boulevard 2.0’ voor fietsers mogen noemen. Want verkeersveiligheid voor elke weggebruiker is iets waar we met zijn allen aan moeten werken.”

Tegenover enkele jaren geleden is er toch één en ander veranderd in Hasselt omtrent het belang van de fietser in de stad, dat zou stilaan toch algemene erkenning moeten krijgen. De fietsambities zijn er intussen en de tweewieler-mindset heeft duidelijk aan kracht gewonnen. Politieke eensgezindheid mag precies ook afgevinkt worden. Er is met andere woorden een momentum op gang aan het komen. Maar de weg blijft nog lang en hobbelig en de uitdagingen groot. Er zijn zeker nog heel wat praktische en andere obstakels op de weg die leidt naar ‘mensen op de maan’ – of in het Hasseltse verhaal, op de fiets. Zou de belangrijkste hindernis misschien budget kunnen zijn?

De huidige aanpassingen verhogen heel binnenkort alleszins de zichtbaarheid en veiligheid van de fietser in en rond het centrum van Hasselt. En dat is positief voor iedereen. Over een goed half jaar formuleert elke lokale politicus echter nieuwe ambities en vloeit er vers geld naar de verschillende schepenportefeuilles. De vraag is dus: blijft die zichtbaarheid op dat moment in de realiteit overeind, en niet enkel in de beloftes? En durft er iemand ook over Mars te spreken? (ds)

Wegen en Verkeer geeft op een speciale webpagina bijkomende informatie over de voortgang van de werken en de tijdelijke verkeersmaatregelen.

LEES OOK: 

Eindelijk. Het verhaal achter de groene fietsboulevard 2.0

De Groene Fietsboulevard 2.0 komt eraan

Ook interessant

Parkeren krijgt een nieuw prijskaartje

23/02/2021

23/02/2021

Het stadsbestuur van Hasselt introduceert vanaf 19 april een nieuw parkeerbeleid. Duurdere tarieven in combinatie met meer betalende uren moeten...

Opening nieuw stedelijk zwembad

23/07/2016

23/07/2016

Na bijna twee jaar kunnen de Hasselaren weer in eigen stad gaan zwemmen in een gloednieuw en hypermodern stedelijk zwembad....

“Soms vraagt een mens zich af…”

24/03/2017

24/03/2017

Waarom dit zinnetje van Gorki boven een artikel staat over duurzamer carnaval vieren in Hasselt? Heel simpel. Als je een...

Bloemen moeten zorgen voor blije shoppers

23/03/2019

23/03/2019 1

Shoppen in lentesfeer, dat is wat in de Hasseltse binnenstad centraal staat dit weekend. Voor de fleurige bloemenaankleding zorgt Blossoming...

Dit was Theater op de Markt 2016

15/08/2016

15/08/2016

Theater op de Markt in Hasselt zit er weer op. De editie 2016 was goed voor meer dan 120.000 bezoekers....

Een beetje oorlog in het Oude Gerechtsgebouw

13/02/2020

13/02/2020

Momenteel is het Oude Gerechtsgebouw van Hasselt bezet door een uitgebreide productiecrew voor de opnames van ‘De Slag om de...

Aanpassing aan kruispunt Paalsteenstraat komt eraan

19/02/2019

19/02/2019

Er komt geen volledige herinrichting, maar wel een aanpassing van het kruispunt aan de Paalsteenstraat en de Kempische Steenweg in...

Briefwisseling over Spartacus, en over vertrouwen

27/04/2021

27/04/2021

Aan het moeizaam verder hobbelende Spartacus-project is de voorbije week weer een nieuw hoofdstuk toegevoegd. Maastricht stuurde namelijk per brief...

Piekmoment voor wegenwerken Heilig Hartwijk op komst

17/01/2020

17/01/2020

UPDATE – De opening van Quartier Bleu komt stilaan dichterbij en dat zorgt voor een piekmoment bij de wegenwerken in...

Mobiliteit 3.0: slimmer naar en in Hasselt

03/02/2019

03/02/2019 1

Een nieuwe schepen van mobiliteit in een centrumstad met gekende mobiliteitsproblemen aan het begin van zijn ambtstermijn: voldoende redenen voor...

So far, so good voor toeristisch ‘Project Ijzer, A soldier’s experience’

20/10/2016

20/10/2016

Begin vorige week kreeg de gemeente Leopoldsburg na twee eerdere pogingen een positief antwoord van Toerisme Vlaanderen over het toeristisch...

Seizoen 31 van ‘De poort’ kondigt zich aan

22/02/2022

22/02/2022

Voorlopig heeft het verhaal van de gouverneurstuin in het centrum van Hasselt nog altijd een open einde. Gaat die poort...

Online tickets kopen voor Chrystantenfestival

23/08/2016

23/08/2016

Vanaf vandaag, dinsdag 23 augustus, kan je online toegangstickets voor de Japanse Tuin in Hasselt kopen. Daarmee springt de grootste...

#Bamstat halfweg. En uit een andere hoek bekeken.

29/09/2016

29/09/2016 1

“Hey, tof, je bent echt komen opdagen!” Met die lachende begroeting door Yousra Rifi, uitbaatster van het pop-up restaurant AichaCreafood...

Dienstmededeling over #PKP17 combitickets en het weer

15/08/2017

15/08/2017

Nog 1 nachtje slapen en dan gaat Pukkelpop editie nr. 32 van start. Nog enkele dienstmededelingen. De combitickets zijn intussen...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.