Feiten. Anders bekeken.

De oplossing moet vanuit de buurt komen

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Vanavond staat in het Crutzenhof een politiek debat gepland over mobiliteit, parkeerdruk en leefbaarheid in de Heilig Hartwijk in Hasselt. Afgevaardigden van alle politiek partijen zullen debatteren rond vier thema’s die de wijk heel nauw aan het hart liggen en waarvoor de organiserende actiegroep ‘Achter het Lijmfabriek’ graag zo vlug mogelijk oplossingen wil gerealiseerd zien.

Tom Cox (CD&V), Joost Venken (Groen), Steven Vandeput (N-VA), Luc Delbrouck (Open VLD), Kim De Witte (PVDA), Habib El Ouakili (sp.a) en Frank Troosters (Vlaams Belang) gaan met elkaar in debat over parkeerdruk, sluipverkeer, voorrang voor de trage weggebruiker en de grote bouwprojecten rond de Kanaalkom die allemaal een nefaste invloed hebben op de bewoners van de Hasseltse wijk.

Vlak voor de zomervakantie keurde de gemeenteraad nog een gewijzigd Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) goed dat grote gevolgen heeft voor de wijk, maar in feite niet meer is dan een actualisering van eerdere plannen. Begin juli spraken we onder andere hierover met schepen van Mobiliteit El Ouakili, die onlangs in de wijk een brief verspreidde met daarin de oproep tot deelname aan een langverwacht participatietraject rond de bestaande knelpunten in de wijk.

Op donderdag 27 september tussen 16 en 20 uur stelt hij in dezelfde zaal Crutzenhof de resultaten voor van een onderzoek dat UHasselt in zijn opdracht uitvoerde in het hele gebied tussen de Kuringersteenweg, de Singel, de Groene Boulevard en de Kanaalkom. Hoe hij denkt over de hele problematiek en wat hij van plan is, vind je alvast hierna. Noem het een opwarmertje voor het debat van vanavond.

Ik wil daar komen tot een positief verhaal.

“Ik ben ervan overtuigd dat we een langetermijnvisie moeten uitwerken over de hele Heilig Hartwijk. Maar we moeten dat op een constructieve manier en zonder een politiek laagje erover.”

“Er zijn daar vier comités in de wijk die allemaal over mobiliteit gaan. Wat ik niet kan doen is met de ene groep afspraken maken en een ander comité negeren. Dus ik heb met hen allemaal samengezeten en daar tijd in gestoken. Mijn boodschap is om samen te werken, want dat werkt. De studie van Arcadis die wij lieten uitvoeren, zal fungeren als basis. Enkele principes daaruit worden ter discussie op tafel gelegd. Er is nog niks beslist, want het gaat gewoon om stellingen, denkpistes van waaruit we de discussie opstarten. Die stellingen gaan we samen verder vorm geven onder begeleiding van UHasselt, net zoals in Kuringen-Hei of recent in Kuringen zelf. Wij geven de aanzet, en dan zoeken we samen een oplossing. Ik heb enkel één voorwaarde gesteld, namelijk eerst te komen tot één buurtcomité. In Godsheide hebben we dat gezien, dat werkt niet als het er meerdere zijn. Iedereen was daartoe bereid, dus dat is positief.”

Er is nog niks beslist, het gaat gewoon om denkpistes.

“Ik wil bijvoorbeeld niet tegenspreken dat er heel veel sluipverkeer is door de wijk. Trouwens, uit ons verkeersmanagementsysteem kunnen we nu ook cijfers en rapporten halen om dit te onderbouwen. Er zijn eigenlijk andere wijken waar dit probleem veel erger blijkt te zijn, zien we aan onze cijfers.” Hij noemt o.a. de Diepstraat in Kuringen of Rapertingen. “Dat is niet het probleem van de mensen uit de Heilig Hartwijk natuurlijk, maar het mijne wel, want ik moet waken over heel Hasselt. Hun sluipverkeer komt van de Slachthuiskaai en gaat zo binnendoor naar de Groene Boulevard. Over de rijrichtingen zijn er nu heel tegenstrijdige wensen, dus ik gooi het principe van een autoluwe Heilig Hartwijk op tafel. Van het Vrijwilligersplein maken we een park, en dus sluiten we die doorgang naar het centrum af.”

“Dat is een structurele ingreep, geen drastische. Maar nogmaals, dit is een principe om over te discussiëren en geen beslissing. Aan het schepencollege heb ik dit tien keer moeten uitleggen…” (lacht) “Als we daarvoor zouden kiezen, dan zie ik daar een groene long, een parkje als groene buffer. Spartacus is daar ook nog, dat moeten we met De Lijn aftoetsen. We gaan dan niet werken met paaltjes of zo, maar een groen parkje van gevel tot gevel, tot aan de school.”

“Dat betekent echter dat de bewoners het ook moeilijker krijgen om uit te rijden. Die keuze wil ik heel graag samen met hen gaan maken. We doen dat door iedereen uit te nodigen voor een gezamenlijke vergadering met alle comités als één groep als partner, niet als tegenpool. Zaken waarover we niet akkoord gaan, praten we eerst helemaal uit voordat we verder gaan. Er komt er een infomarkt in het Crutzenhof met een mooie stand voor het buurtcomité met geëngageerde mensen die anderen zelf oproepen om mee te denken. Wie zich daarvoor inschrijft, brengen we samen in werkgroepen, maar dan ligt de coördinatie bij UHasselt. Dat zullen dan werkgroepen zijn voor auto, fiets, openbaar vervoer, voetgangers, school… De bewoners zitten samen met iemand van UHasselt en iemand van de stad die een deskundige achtergrond heeft.”

“Dan zullen we wel zien of bijvoorbeeld zo’n groene buffer er komt op het Vrijwilligersplein, of éénrichtingsverkeer, of wat dan ook om het sluipverkeer aan te pakken.”

“Hetzelfde zullen we doen voor het fietsen. In onze grotere visie passen fietsstraten als een belangrijk onderdeel. De eerste zijn er, ik hoop dat einde augustus de volgende fietsstraten er zullen komen.” We zijn intussen begin september, dus dit deel is alvast niet gelukt.

“In een derde fase wil ik aan elke grote steenweg een parallel lopende fietsstraat. Dan heeft een fietser niet langer een strook van 1,20 meter breed, maar een hele straatbreedte ter beschikking. Zoals de Boomkensstraat in Runkst (binnenkort een fietsstraat) kunnen ook de Manteliusstraat, Rozenstraat, Plantenstraat en zo verder richting Alverberg een alternatief worden. Er moet een fietscorridor komen. Maar daarover moeten de bewoners zelf beslissen.

“Er was ook een beetje onnodige commotie over de nieuwe RUP over de Slachthuiskaai en omgeving (goedgekeurd tijdens gemeenteraad van juni). Maar eigenlijk is die nieuwe RUP niet in het nadeel van de wijk. Aan parking Gelatine wordt het afgesloten, dat staat in de plannen. Er komt een nieuwe weg achter Beulen en daarover gaan we ook weer samen beslissen met de bewoners van de hele Heilig Hartwijk. Dat is al voorzien in de principes die worden voorgelegd.”

Het zal niet evident zijn om keuzes te maken.

“Het voorbije overleg was heel positief in elk geval. Ik ben er zeker van dat er samenwerking gaat komen. Ik geloof daarin, maar het blijft een moeilijke wijk. Het zal niet evident zijn om keuzes te maken, maar we gaan dat samen doen. Ik krijg daar nu al moeilijke telefoons en vragen over. De wijk krijgt nu alleszins een gouden kans om mee de toekomst te bepalen.”

“Vragen over parkeerkaarten voor nieuwe bewoners van de toekomstige Kanaalbuurt, al die dingen worden voorgelegd en samen beslist.”

“Elk beleid moet voor zichzelf uitmaken of er participatie is of niet. Het eenvoudigste is natuurlijk een topdown beslissing – de stad die beslist zonder inbreng van de buurt. Maar ik heb een belangrijke les geleerd bij de Casterstraat en de Harpstraat. Ook al blijf ik overtuigd dat het daar de juiste oplossing is, het was niet de juiste manier om tot die oplossing te komen. We hadden cijfers en de oplossing stelde zichzelf voor. Elke verkeersdeskundige zou dezelfde oplossing hebben voorgesteld. Maar de bewoners werden niet voldoende betrokken. Dan krijg je een verhaal dat negatief begint. Dat wil ik niet.”

Politiek is burgerbewegingen en luisteren naar burgers.

“Ik denk ook dat de politiek geëvolueerd is. Politiek is niet meer in een ivoren toren. Politiek is burgerbewegingen en luisteren naar burgers, mee beslissingskracht hebben. Op sociale media kan iedereen ongezouten zijn mening droppen. En als beleidspersoon moet je daarmee rekening houden.”

Benieuwd hoeveel neuzen eindelijk dezelfde richting zullen uitwijzen. Moderator Timmie Van Diepen zal straks alleszins zijn werk gaan hebben. (ds)

Infomarkt mobiliteitsonderzoek en start participatietraject
Crutzenhof, Oude Kuringerbaan 93, 3500 Hasselt
Donderdag 28 september 2018, 16 – 20u.
www.werkenaanwijken.be

Ook interessant

Krijgt Hasselt straks kleine, elektrische centrumpendels?

17/09/2019

17/09/2019 1

Sinds 9 september rijdt er opnieuw een centrumpendel tot dichtbij de Grote Markt van Hasselt. Het gaat om een minibus...

Valse bommelding in lagere school in Berkenbos (Heusden-Zolder)

08/03/2017

08/03/2017

Vanmorgen werd de Vrije Lagere school van Berkenbos in Heusden-Zolder opgeschrikt door een telefonische bommelding.  Onmiddellijk werd de politie verwittigd. ...

Zelfs tijdens #Corona moet je een fiets kunnen ‘passen’

07/04/2020

07/04/2020

Traxio-Velo heeft schrik voor een ravage in de Belgische fietsensector en lanceert vandaag het voorstel om de verkoop van nieuwe...

Sensibilisering om de middelvinger uit de fietsstraat te halen

02/04/2019

02/04/2019 2

Sensibilisering, handhaving en evaluatie van de infrastructuur zijn de drie kernbegrippen waarmee stad Hasselt het gebruik van de fietsstraten wil...

60 dagen extra om draagvlak te vinden

26/02/2019

26/02/2019

Tijdens de gemeenteraad van vanavond mag Hasselts schepen van Ruimtelijke Ordening Marc Schepers toelichten waarom de stad een wettelijke verlenging...

Bezoek aan Hasseltse parken en begraafplaatsen wordt afgeraden wegens stormweer

23/02/2017

23/02/2017

De laatste weersvoorspellingen kondigen nog steeds regenweer en rukwinden die geleidelijk oplopen tot 60 km/uur aan. “Daarom wil ik alle...

Warmlopen voor Spartacus in Maastricht

21/10/2019

21/10/2019

De Lijn organiseert op donderdag 7 november een inloopavond over de toekomstige Spartacustram tussen Hasselt en Maastricht. Na eerdere infosessies...

Verdwijnt het voorruit-perspectief nu definitief?

25/01/2022

25/01/2022

Wordt 2022 hét doorbraakjaar voor een binnenstad waarin actieve verplaatsingen de hoofdrol spelen? De voorbije maand legde Stad Hasselt namelijk...

Slimme verkeerslichten aan kruispunt Westerring en Boudewijnlaan in Genk

05/12/2017

05/12/2017

Agentschap Wegen en Verkeer schenkt een slim sinterklaascadeau aan de vele automobilisten die dagelijks het drukke kruispunt aan de Westerring...

29 Limburgse bibs sluiten een week als opstap naar de toekomst

20/03/2019

20/03/2019

Naar de bib gaan zal in 29 Limburgse steden en gemeenten de komende week – ruim genomen – niet mogelijk...

Webpagina als extra oproep om lokaal te winkelen

04/04/2020

04/04/2020

Stad Hasselt is gestart met de oplijsting van alle lokale handelaars met een webshop op een aparte webpagina, www.shopinhasselt.be ....

Hasselt: stationsbuurt wordt #Bamstat

08/07/2016

08/07/2016

Het Hasseltse bedrijf Comosie noemt zichzelf een ‘stedelijke defibrillator’. In september en oktober passen ze hun Temporary Lane-concept toe op...

Eerst nog een feestje voor de Tuin! En dan winterslapen.

18/11/2017

18/11/2017

Vanaf komende maandagavond gaat de Japanse Tuin van Hasselt weer enkele maanden in winterslaap. Op zaterdag 18, zondag 19 en...

Make-over van buitenruimte rond sportcomplex Genk mikt op beleving

09/01/2018

09/01/2018

De buitenruimte van het SportinGenk Park rond de sporthal en het zwembad krijgt grondige make-over. De uitvoering van de eerste...

Hasselt gaat de zachte boulevardstukken dicht fietsen

23/10/2019

23/10/2019

Stad Hasselt pareert de niet aflatende kritiek op de half afgewerkte fietsboulevard met nieuwe werfaankondigingen. Op de drie grote missing...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.