Gezondheid staat centraal, de lokale horeca moet niet lijden onder een alcoholvrije maand en misschien krijgt de Vlaamse jeneverstad er ooit wel een alcoholvrije variant bij. Dat zijn de drie kernpunten waarmee schepenen Lies Jans en Rik Dehollogne de Hasseltse bijdrage aan de derde editie van Tournée Minérale willen promoten.
Ten eerste, gezondheid. Want daar draait het uiteindelijk allemaal om. De Hasseltse Tournée Minérale-maand moet inwoners bewuster doen omgaan met alcoholgebruik, zonder dat het stadsbestuur een vermanend vingertje wil opsteken of verbieden. “We willen dat zoveel mogelijk mensen spontaan aansluiten bij ons initiatief”, verklaart Lies Jans. “We willen zeker geen negatieve beeldvorming creëren over een pintje of een jenevertje. En ik besef ook dat problematisch alcoholgebruik hiermee niet wordt opgelost. Maar de voordelen voor ieders gezondheid zijn er, dat is bewezen. Dus ik zie Tournée Minérale eerder als een maand lang je lichaam zuiveren.”
Als schepen van de Hasselaren zal ze daarom zelf het goede voorbeeld geven en heel de maand februari geen druppel alcohol drinken. Ze proefde vlak voor het persmoment de mocktail die aperobar Bardot aan de klanten zal aanbieden, maar miste toch één specifiek, pittig ingrediënt, gaf ze heel eerlijk en met een dikke knipoog toe. “Gelukkig is februari de kortste maand van het jaar”, was later een even eerlijke opmerking. Maar ze gaat zeker haar best doen, beloofde ze. De schepen voegde er ook nog aan toe dat er tijdens stadsrecepties de komende maand nog altijd ‘Hasselts water’ wordt aangeboden – dat kleine glaasje mét pit. Alleen zullen er in verhouding misschien iets meer glazen fruitsap op het dienblad staan.
Trouwens, anders dan vorig jaar wordt er dit jaar meer dan één mocktail gepromoot in de lokale horecazaken. Schepen Rik Dehollogne ziet namelijk veel liever dat horecabazen zelf hun creativiteit mogen loslaten en aan hun klanten alcoholvrije drankjes aanbieden die passen bij de sfeer van hun zaak. “Zo gaan ze die misschien ook vlugger permanent op de kaart houden”, hoopt hij. “Of groeien die mocktails misschien wel uit tot een nieuwe specialiteit van de zaak.”
“We hebben immers meteen de horeca betrokken bij ons initiatief, en zij waren enthousiast. Maar ook hier zijn er geen verplichtingen”, benadrukt hij. Dehollogne noemt dit de Hasseltse Tournée Spéciale. “Misschien wil er iemand zelfs een alcoholvrije kroegentocht houden en overal die mocktails gaan uitproberen”, voegt hij er lachend aan toe. “Zou dat niks zijn?”
Tenslotte zien beide schepenen het ook helemaal zitten om bij de jeneverstokers in en rond Hasselt eens te polsen of er interesse bestaat voor een alcoholvrije jenever. “Bijvoorbeeld bij de Jeneverfeesten zou dat interessant kunnen zijn, als alternatief voor al die cola’s die ik nu moet drinken”, lacht Lies Jans. “Want ik kan nooit een borrelglaasje meedrinken met mijn gezelschap.”
De medewerkers van de stadsdiensten worden ook aangespoord om deel te nemen. Momenteel zijn ze al met een veertigtal. De twee schepenen hopen een klein beetje dat groepsdruk anderen nog kan overtuigen. Voor de eerste vijftig ligt er een gezond pakketje klaar met niet-alcoholische fruitdrankjes en hapjes uit de wereldwinkel. Uit alle geregistreerde inwoners van Hasselt worden er daarnaast ook nog eens vijf uitgeloot die een Oxfam-cadeaupakket zullen ontvangen.
Je eigen deelname registreren kan nog altijd via de algemene website van Tournée Minérale. (ds)