Shoppen in lentesfeer, dat is wat in de Hasseltse binnenstad centraal staat dit weekend. Voor de fleurige bloemenaankleding zorgt Blossoming Herkenrode, de speciale acties en extra openingsdag komen van de lokale handelaars, en de uitbundige promotalk van schepen van Economie Rik Dehollogne en centrummanager Christiaan Kastrop.
Dit weekend,23 en 24 maart, is één van de officiële koopweekends in Hasselt. Dat betekent dus twee dagen – zaterdag van 10 tot 18 uur en zondag van 13 tot 18 uur – flaneren door de binnenstad alwaar hongerige handelaars en horecamensen met open armen staan te popelen om bezoekers te ‘ontmoeten’. Een aangename, voornamelijk tulpengerichte aankleding van de binnenstad moet zorgen voor een vrolijk sfeertje, “want iedereen wordt toch blij van bloemen, niet?” Die opmerking komt van bloemenkunstenares Regine Motmans.
Zij stapte namelijk een tijdje geleden naar het stadsbestuur en de centrummanager met een simpel voorstel: meer fleur en kleur in het handelscentrum trekt bezoekers aan en slaat meteen een brug naar het tweedaagse evenement Blossoming Herkenrode op 5, 6 en 7 april, dat zij organiseert. Een win-win voor iedereen met andere woorden en uitermate lekker spek naar de bek van het centrummanagement.
“Deze samenwerking past perfect in ons idee van permanente ambiance in de binnenstad”, reageert schepen van Economie Rik Dehollogne uitermate tevreden. Duizenden bloemen staan daarom overal doorheen de stad in knop of al in lentebloei. Op het Limburgplein, onder de spiegelwand van het stadhuis, ligt zelfs een heuse Tulpentuin met iets meer dan 30.000 tulpen uit hydrocultuur. Op zaterdag 30 maart, als ze helemaal open zijn, mogen Hasselaren en bezoekers deze bloemen gratis komen plukken. Intussen is de reflectie van deze opstelling in de vorm van het logo van de stad Hasselt goed zichtbaar via de spiegelwand – de eerste keer dat deze eyecatcher actief als promotiemiddel gebruikt wordt, trouwens.
Nog ongeveer 10.000 tulpen kregen een plekje aan drie andere pleinen in de stad. Let maar eens op aan het Molenpoortplein, de Kadettensteeg of aan de Toeristische Dienst op het Capucienenplein bijvoorbeeld. Regine Motmans riep de hulp in van enkele lokale collega-bloemisten zoals Il Mazzolini Di Fiori, Henrioulle en Els Geerdens om deze pleintjes aan te kleden.
Intussen zorgde (en zorgt) ook de groendienst van de stad voor de kleurrijke lentebebloeming van bijna alle bloembakken in de binnenstad en voor een gepaste, groene aankleding van de letterblokken. Bij een aantal handelaars vallen de etalages de komende weken bovendien extra op dank zij bloemkunstwerken op maat, al lijken er dat toch niet zo heel veel te zijn.
De werken geven in elk geval al een voorproefje van de – geloof ons vrij – échte bloemsierkunst die over twee weken tijdens Blossoming de Herkenrode-abdij zal doen schitteren via de creativiteit van tal van internationale toppers uit de bloemensector. “Dat evenement moet een voorjaarseditie worden van het gekende en gelijkaardige evenement in Alden Biesen”, aldus Regine.
Onlangs creëerden de stadsdiensten een twintigtal speelprikkels her en der in de binnenstad, zodat ouders gerust hun kinderen kunnen meebrengen en vrolijk houden tijdens hun shoppingactiviteiten. Bovendien is er kinderopvang in het Huis van het Kind in de Maastrichterstraat op zondag 24 maart tussen 13 en 18 uur. Maar let op, slechts vijftig kinderen kunnen hier terecht.
In de Japanse Tuin staan intussen de bomen al in bloesem, wat voldoende reden is voor een pre-opening op zondag 24 maart. Daarover lees je meer in een apart artikel.
Er ontbreekt misschien dus enkel nog zo’n typische feel good oorwurm (en op het moment van schrijven, ook iets meer zon) om van een perfect weekend te kunnen spreken. “Breng die tulpen naar Hasselt” bijvoorbeeld, of anders “Laat de zon in je stad” – je kent ze wel, die typische klassieke singalongs van Vlaamse megasterren uit lang vervlogen tijden die grootouders nog altijd uit het hoofd meezingen en die stiekem ook jongeren wel eens blijken te bekoren.
Dat roept trouwens een slotbedenking op. We schreven in de inleiding over promotalk van onder andere centrummanager Christiaan Kastrop. Maar die bleef verbazend rustig tijdens het persmoment, al stond hij een beetje aan de zijlijn met een brede, geheimzinnige glimlach. Zat daar toch een boodschap in? Wilde hij misschien zeggen: “Jongens, wacht maar tot ik die shopping polonaise in gang steek!”? (ds)