Kan een gocart-tandem inclusief aanhangkarretje een zinvol alternatief worden om festivalgangers de last mile tussen de parking en de camping te laten afleggen? En zijn deelfietsen een interessante oplossing voor pendelaars tussen het festivalterrein en de binnenstad van Hasselt? Die twee proefprojecten stelden Pukkelpop en de stad Hasselt deze voormiddag samen voor terwijl de vroege festivalbezoekers massaal toestroomden.
Pukkelpop is een toonaangevend festival dat al jaren inzet op duurzame en innovatieve oplossingen. Ook dit jaar zet het festival samen met stad Hasselt in op het versterken van de mobiliteit op en rond de site. De volledige afsluiting van de Kempische Steenweg sinds enkele jaren maakt namelijk dat er alternatieven nodig zijn voor de grote stroom auto’s die festivalgangers en hun bagage liefst zo dicht mogelijk bij de camping afzetten.
De shuttles van De Lijn zijn intussen ingeburgerd en worden ook vlot gebruikt. En de blijvende promotie van de fiets werkt ook elk jaar beter, getuige de fietsenstalling die elk jaar groter wordt. Maar er is meer dan voldoende experimentele ruimte voor andere creatieve en ludieke manieren.
“Vanuit verschillende parkings zullen dit jaar go-carts en zelfs riksja’s ingezet worden om festivalgangers naar de camping of het festivalterrein te brengen. Out of the box denken zit in het DNA van Pukkelpop, dus dit past perfect bij ons. Door deze ludieke, maar duurzame alternatieven kan je de Pukkelpopper een nieuwe beleving geven zónder dat je de buren overlast bezorgt,” vertelt organisator Chokri Mahasinne.
Schepen van mobiliteit Marc Schepers kwam vanochtend persoonlijk een groepje Bruggelingen van één van de parkings van camping Chill tot zo dicht mogelijk bij het terrein brengen. Zij zijn met de auto gekomen omdat ze maandagochtend weer op hun werk verwacht worden, vertellen ze. En omdat al dat gesleur op de trein hen te moeilijk leek. Het aanhangwagentje is vlug flink gevuld, enkele bagagestukken krijgen zelfs een plaatsje in de kleinere bagagevakken van elk gocart-deel.
“Ik ben speciaal op hoogtestage geweest hiervoor”, grapt Marc Schepers onderweg vanop de voorbank van het gocart-treintje. Tien minuten later blijkt dat de schepen over een goede fysiek beschikt. De laatste meters kunnen omwille van te grote drukte op de Kempische Steenweg enkel nog te voet kunnen afgelegd worden, want er is geen gocart-doorkomen aan. De schepen is alleszins een absolute voorstander van dit soort creatieve oplossingen – nog meer dan bij de start van zijn traject.
“Aan de reacties onderweg te horen hadden we gerust twintig van deze go-carts kunnen inzetten. Die hadden allemaal vol gezeten. Mensen reageren hier heel positief op. We gaan dit nu evalueren, maar van mij mag het volgend jaar heel zeker uitgebreider terugkomen. Nu moeten we ook nog overal tussen de voetgangers en de auto’s door manoeuvreren. Maar als we dit zouden bestendigen, dan kunnen we bijvoorbeeld kijken naar aparte rijstroken of voorbehouden straten of iets dergelijks, en op die manier een mininetwerk uitbouwen. Dan maak je dit soort systemen helemaal interessant voor de gebruikers.”
De schepen installeert zich voor de terugrit wel op de achterbank van de cart. Flexibel en zacht festivalvervoer dat tegelijk als kantoorruimte kan dienen? Wat wil een mens nog meer? En wat voor beleving zou je hier in de toekomst nog allemaal aan kunnen koppelen eens 5G is ingeburgerd?
“We vragen 2 euro aan de festivalgangers om gebruik te maken van deze unieke taxi’s”, vertelt Marc Schepers nog. “De opbrengst hiervan schenken we aan het Kiewitfonds. Zo kunnen we de festivalgangers hun beleving uitbreiden en de buurt een extraatje geven. Een mooie wisselwerking.” Via dit fonds komt het geld terecht bij diverse kleine of grotere township-projecten in een stad in Zuid-Afrika. Het dient dan voor de bouw of uitbreiding van scholen, elektriciteitsvoorzieningen via zonnepanelen of andere zaken waar die lokale gemeenschappen nood aan hebben.
“Wij zijn heel blij dat stad Hasselt en Pukkelpop ons steunen. Van dit initiatief wordt iedereen beter, de festivalganger, het milieu en natuurlijk ook de kinderen in de derde wereld die, gesteund door het Kiewitfonds, van een betere leefomgeving en onderwijs kunnen genieten. Zo kunnen ook zij, net zoals de festivalgangers, blijven dromen van een mooie toekomst. Veel mensen uit de buurt zijn betrokken bij het Kiewitfonds en we appreciëren dit enorm,” zegt Valère Knaepen, voorzitter Kiewitfonds.
Deelfietsen
“De bussen van De Lijn worden echter het meest gebruikt om op het festival te geraken en niet om de binnenstad te bereiken. Met PKP DWNTWN dat ook afgelopen weekend al plaatsvond, blijkt dat ook de Hasseltse binnenstad een meerwaarde biedt tijdens Pukkelpop. Daarom dat we dit jaar extra deelfietsen van MOBIT ter beschikking stellen in de fietsenstalling van Pukkelpop,” vertelt Marc Schepers.
“Via een applicatie op je telefoon kan je de groene deelfiets ontgrendelen. Als je de fiets terug vergrendelt op je plek van aankomst: de binnenstad of de fietsenstalling van Pukkelpop, dan wordt je rit betaald vanuit je online wallet. We hopen door het aanbod van de deelfietsen te verhogen tijdens het festival, meer festivalgangers op de fiets én in de binnenstad te krijgen.”
Op de fietsenparking aan het festival én aan het station van Hasselt staan telkens 20 deelfietsen ter beschikking van gebruikers. Het reguliere MOBIT-abonnement geldt voor gebruik tijdens het festival, er werd geen speciale formule bedacht voor de beperkte duur van het festival of voor een vooraf bepaald aantal ritten. De festivalmedewerkers die de fietsenparking bewaken, kregen vooraf extra toelichting over het gebruik van de app en het ontgrendelen van de fietsen. (ds)
In verband met de treinstaking van zaterdag 17 augustus vind je geactualiseerde informatie op de website van NMBS.