Stad Hasselt pareert de niet aflatende kritiek op de half afgewerkte fietsboulevard met nieuwe werfaankondigingen. Op de drie grote missing links van de huidige fietslus projecteert schepen van Openbare Werken Laurence Libert namelijk een einddatum. De verbinding langs de Schiervellaan komt als eerste aan bod.
“Eind oktober starten we met de herinrichting van de parallelweg langs De Schiervellaan en het Leopoldplein”,meldt de schepen vandaag via een persbericht. “Daar krijgt de fietslus grotendeels een eigen tracé. Met deze investering vergroten we het fietscomfort en de fietsveiligheid in onze binnenstad.”
Daarmee pakt de stad één van haar drie grote delen van het project rond de fietsboulevard aan. Zoals we al enkele keren vermeldden, voerde de andere projectpartner, Agentschap Wegen en Verkeer, de voor haar voorziene stukken al uit in de loop van 2018 en in het begin van 2019. Wat overbleef, was nog voor de stad. Gisteravond tijdens de gemeenteraad herhaalde schepen van Mobiliteit Marc Schepers al dat deze werken “eerstdaags worden opgestart”.
Het huidige stuk zal binnenkort weer een flink deel van die fietslus dichtrijden. Dit onderdeel strekt zich immers uit tussen de Schiervellaan en het Leopoldplein en verbindt de fietsboulevard tussen de Diesterstraat en de Century, aan de Koning Albertstraat. In totaal is dat een afstand van zo’n 500 meter. Om die reden voorziet de stad de uitvoering van deze werken in drie fases.
“Binnen fase 1 richten we de parallelweg tussen de Diesterstraat en Ridder Portmansstraat opnieuw in”, vertelt schepen van Openbare Werken Laurence Libert. “Als eerste leggen we een er een nieuwe busbaan en bushalte langsheen de Kleine Ring. Vervolgens vormen we de oude busbaan om tot rijweg voor het autoverkeer. Tot slot vervangen we binnen deze fase de bestaande rijweg door een okergele asfaltverharding. Door deze aanpak kan het verkeer steeds doorheen de werfzone. In totaal nemen de werken binnen deze zone vier weken in beslag, waarna de fietslus er nog zo’n vier weken moet uitharden.”
“Tijdens de tweede fase richten we het gedeelte tussen de Ridder Portmansstraat en het parkje op het Leopoldplein opnieuw in”, gaat Libert verder. “Aan het begin van dit traject leggen we de fietslus aan de buitenzijde, op de parkeerplaatsen langs de Kleine Ring. Net voorbij de bocht is de beschikbare oppervlakte erg smal. Daar gaat de fietslus over op de rijweg en krijgt er het karakter van fietsstraat. Deze fase neemt zo’n zes weken in beslag, waarna een uithardingsperiode van vier weken volgt. Tijdens de werken binnen dit gedeelte is doorgaand verkeer niet mogelijk. De private parkeerplaatsen en garages proberen we zo maximaal mogelijk bereikbaar te houden voor plaatselijk verkeer, al zal dit niet altijd mogelijk zijn,” waarschuwt schepen Libert.
Een vlotte, duidelijke aansluiting op de bestaande fiets- en voetgangerstunnel naar Runkst, die in dit deel aan de overkant van de boulevard ligt, zou deze ingreep helemaal perfect maken. Daarover wordt voorlopig nog niet gesproken. Het definitieve plan voor dit deel werd evenmin al vrijgegeven.
Via simpele belijning, het verschuiven van enkele bloembakken aan de buitenzijde en aangepaste, duidelijke signalisatie lijkt een verbinding over of vlak langs het zebrapad in de bocht immers geen heel grote ingreep – zelfs al is die tijdelijk, in afwachting van een meer structurele aanpassing. De winst aan goodwill zou daarmee echter wel gigantisch kunnen zijn.
Maar misschien houdt de stad hier nog een hele mooie verrassing achter de hand voor de fietsende Hasselaren…
Als laatste volgt dan de herinrichting van het kruispunt met de Ridder Portmansstraat. “Daar verspringt de fietslus van de zijde van de huizen naar de zijde van de Kleine Ring. Dit neemt zo’n twee weken in beslag. Gemotoriseerde verkeer kan tijdens de werken niet over het kruispunt.”
In totaal duren de werken dus zo’n twaalf weken, op voorwaarde dat de weeromstandigheden gunstig blijven, benadrukt de schepen tenslotte.
Ook het ontbrekende stuk aan het Dusartplein krijgt een planning mee. “Het doortrekken van de fietslus vanaf de Maastrichterstraat tot voorbij de Bibliotheek Hasselt Limburg vindt in het voorjaar van 2020 plaats, na het beëindigen van het bouwproject Books. De klinkerverharding van de bestaande rijweg langsheen de woningen en café’s wordt daarbij uitgebroken en vervangen door een okergele asfaltlaag. Met een s-vormige bocht maken we ter hoogte van de bibliotheek aansluiting met de Groene Boulevard.”
Vanuit de horecazaken aan het Dusartplein klinken heel positieve geluiden in verband met dit stuk van de fietsboulevard. “Eindelijk! Geen auto’s meer!”, aldus een reactie die we noteerden. “Dat gaat veel rustiger en aangenamer zijn voor onze klanten. Nu rijden de fietsers hier ook al over de kasseien. Als het druk is, stappen ze gewoon af. Dat is geen probleem. En ook voor onze leveranciers gaat dit veel beter zijn. Dus ja, laat maar komen!”
De derde grote missing link, tussen de Demerstraat en de Thonissenlaan, maakt deel uit van de werken rond de heraanleg van de kop van de kanaalkom. Daar is de aannemer deze week begonnen. (ds)