Traxio-Velo heeft schrik voor een ravage in de Belgische fietsensector en lanceert vandaag het voorstel om de verkoop van nieuwe fietsen in de winkelruimte van de fietshandelaars opnieuw toe te laten. Anders valt een topperiode volledig in het water, stelt de federatie. Tegelijk wil ze ook het momentum van een omslag naar meer fietsmobiliteit niet laten stilvallen.
Sectorfederatie Traxio, die de fietsengroot- en kleinhandels in ons land vertegenwoordigt, pleit voor een versoepeling van de huidige coronamaatregelen. “De sector zit met het water aan de lippen door de stilgevallen verkoop en de grote stocks. De lente is de enige topperiode van het jaar voor de fietssector: quasi de hele jaarverkoop wordt dan gerealiseerd en ook heel wat eerder bestelde fietsen worden geleverd”, argumenteert de organisatie.
Fietshandelaars mogen momenteel hun winkel niet openen omwille van de actuele maatregelen. Enkel dringende herstellingen mogen gebeuren achter gesloten deuren. Die situatie zorgt echter voor een totale stilstand van hun activiteiten. Klanten kunnen weliswaar online een fiets kopen en deze dan thuis laten leveren, maar dat laat geen enkele mogelijkheid om de fiets te ‘passen’, meent Traxio. De sector blijft daardoor tegen enorme stocks en de bijhorende financiële lasten aan kijken.
De sectorfederatie hoopt daarom op een federale toelating om testritten, levering en verkoop toe te laten in de fietswinkel – met respect voor de regels rond hygiëne en social distancing uiteraard. Het pleidooi ontstond vanuit de vrees voor een ravage bij de fietshandelaars, de Belgische fabrikanten en groothandelaars, indien hun topperiode volledig zou wegvallen.
“De gevraagde versoepeling van de maatregelen heeft ook een ruimer maatschappelijk doel”, gooit Traxio als extra reden op tafel. “De fiets is namelijk een ideaal middel voor de bevolking om in beweging te blijven in deze coronatijden. En de versoepeling kan zeker helpen om de cultuuromslag te bevorderen om meer de fiets te gebruiken voor zowel woon-werk als voor korte verplaatsingen, ook na de coronacrisis.”
In België zijn er ongeveer 1.670 fietshandelaars waarvan ongeveer 600 in Wallonië en Brussel en bij benadering 1.100 in Vlaanderen. In 2019 werden 470.000 fietsen verkocht in België, waarvan iets meer dan de helft – 51 procent – elektrische fietsen. Die cijfers voegt Traxio bij het persbericht.
Behalve het pleidooi voor versoepeling blijkt er momenteel ook een probleem te zijn met de inschrijving van speed pedelecs. Vorig jaar werden er volgens Traxio 13.416 van deze elektrische fietsen tot 45 kilometer per uur ingeschreven, een stijging met veertig procent ten opzichte van 2018.
Een nummerplaat aanvragen voor zo’n speed pedelec – wat verplicht is – kan vandaag echter nog altijd niet digitaal gebeuren. Daarvoor blijft een bezoek aan een lokaal DIV-kantoor nodig, maar die zijn momenteel gesloten. Speed pedelecs moeten namelijk niet verzekerd worden, en de online applicatie van DIV is enkel toegankelijk voor te verzekeren voertuigen, licht Traxio de situatie toe. De federatie vindt dit zeer jammer en ijvert er daarom voor dat de inschrijving van speed pedelecs ook online kan gebeuren.
(Bron: persbericht Traxio. Foto: freeimages Maciej Falinski)