Maestra, L. S. Hilton
The House of Books
2016 – 320 pagina’s
Judith Rashleigh is eind twintig en werkzaam op een junior positie voor het prestigieuze veilinghuis British Pictures in Londen. Ze wil graag hogerop klimmen, zeker gezien haar universitaire achtergrond en kennis van zaken. Door haar lage positie laat het salaris ook te wensen over. Daarom verdient ze ‘s avonds bij in een ‘gentlemen club’, een exclusieve club waar over het algemeen zakenmannen langskomen om dure champagne te drinken met één van de dames. Nadat ze haar directe chef van het veilinghuis op fraude betrapt, wordt ze ontslagen. Als ze dan met James, een van haar klanten uit de club, naar de Franse Rivièra vertrekt, verandert haar leven …
Het hoofdpersonage, ik-verteller, heeft een fascinatie voor de 17e-eeuwse schilderes Artemisia Gentileschi die in 1616 als eerste vrouw werd toegelaten op de Accademia dell’Arte del Disegno in Florence. Gentileschi schilderde meermaals gewelddadige onderwerpen en Judith identificeert zich met deze Italiaanse kunstenares uit de vroege Barok. Judith werkt, zoals eerder vermeld, voor een veilinghuis en heeft ondanks haar lage positie veel kennis van zaken. Er wordt dan ook regelmatig met namen uit de kunstgeschiedenis gestrooid. Men spreekt van ‘een Longhi’, ‘een Bronzino’, ‘een Whistler’, ‘een Romney’, enz… Omdat de thriller zich in de kunstwereld afspeelt, is dit een logische zaak, je kunt niet over iets schrijven zonder het te benoemen. Ook in het decadente high society-milieu waar ze na haar ontslag terechtkomt, wordt regelmatig aan name dropping gedaan: een Miu Miu-zonnejurk, suède Manolo-sandaaltjes, winkels vol Dior en kasjmier, Bellini’s, Veuve Clicquot, een magnum Dom Perignon uit 1995,… Dit is de sfeerscheppende ruimte die de sociale ruimte van het verhaal ondersteunt, noodzakelijk en geloofwaardig gedaan.
De auteur Lisa Hilton heeft zelf een ferme achtergrond in de geschiedenis van de kunst. Deze Britse studeerde aan de Oxford University en daarna Historie of Art in Florence en Parijs. Ze schreef zowel historische non-fictie als fictie. Maestra is haar eerste thriller. Voor het boek gepubliceerd werd, waren de filmrechten al verkocht aan Sony Pictures. Als freelance journalist schrijft Hilton voor heel wat kranten en tijdschriften en ze heeft een maandelijkse column voor het Britse magazine Standpoint. Verder schreef ze een opera, Love Hurts met muziek van Nicola Moro en de eerste opvoering vond plaats in Milaan in juni 2016. De US première volgt in New York in oktober 2016.
De ‘50-tintenfans’ zoeken echter beter andere literatuur want hoewel het boek wordt aangekondigd als ‘erotische thriller’ en de proloog er geen doekjes om windt (‘Na rood fruit smaakt een kut zo heerlijk,’ merkte mijn metgezel op.’), is dit absoluut een thriller. Het is een avontuurlijk verhaal met een wraaklustige vrouwelijke heldin. Weliswaar met expliciete seksbeschrijvingen maar die passen in de sfeer en bij dit spijkerhard hoofdpersonage met een zeer verrassende karakterontwikkeling. Ze balanceert tussen bittere armoede en een dure levensstandaard maar ze is gewend om alles in te zetten (Ik probeerde een beetje te flirten, maar niet al te wanhopig te lijken, hoewel ik ze allebei overdwars genomen zou hebben met de bemanning erbij om ons aan te moedigen als ik daarmee op die boot kon belanden.) op het bereiken van haar doel: wraak!
Lisa Hilton kan schrijven en dat bewijst ze met deze vlotte thriller over de kunstwereld. Haar taalgebruik is vloeiend en beeldend met hier en daar de nodige humor. Grappig, sexy en spannend. Gelezen en goedgekeurd! (kro)