Voor de val, Noah Hawley
Boekerij
2016 – 384 pagina’s
Vanaf het vliegveld van Martha’s Vineyard vertrekt op een mistige zomeravond een klein privévliegtuigje met elf personen aan boord. De piloot, de co-piloot, de stewardess, de eigenaar van het vliegtuig met zijn vrouw, twee kinderen, een lijfwacht, een bevriend echtpaar en een kunstenaar zijn op weg naar New York. Zestien minuten later is het vliegtuig neergestort in zee. De enige overlevenden zijn een jongetje van vier en Scott Burroughs, de kunstenaar die het kind weet te redden. Ondanks zijn verwondingen weet hij met het jongetje op zijn rug de kust zwemmend te bereiken. Was het ongeluk een menselijke fout of een mechanisch mankement? Of wellicht een aanslag?
Noah Hawley is een Amerikaanse auteur, film- en televisieproducent en scenarioschrijver, een waar multitalent dus. Niet alleen schreef hij meerdere romans, ook is hij scenarist voor de succesvolle tv-serie Fargo, gebaseerd op de gelijknamige film van de Coen Brothers. Voor de val is zijn vijfde roman en de derde die naar het Nederlands is vertaald. Sony Pictures kocht de filmrechten en Noah Hawley is gevraagd het scenario te schrijven.
Ieder heeft zijn levenspad. Keuzes die gemaakt zijn. Hoe twee mensen op dezelfde tijd op dezelfde plek belanden, is een mysterie. Je stapt in een lift met een tiental vreemden. Je maakt een ritje met de bus, staat in de rij voor een wc. Het gebeurt elke dag. Het zou geen enkele zin hebben om te proberen de plekken waar we naartoe gaan en de mensen die we ontmoeten te voorspellen.
Willen begrijpen waarom bepaalde mensen verstrikt raken in tragedies en andere niet, is een zeer menselijke zoektocht en dat is waar Voor de val over gaat. En ja: Noah Hawley begrijpt hoe hij de aandacht van een lezer moet houden. De manier waarop het verhaal is opgebouwd, weerspiegelt zijn ervaring in de filmwereld. Het begin van het boek, daar waar ook de titel naar refereert: vóór de ramp, ‘zoomt in’ op de bemanning van het vliegtuig en je krijgt een eerste lichte kennismaking met de passagiers, dan nog allemaal in leven. Dit geeft de foutieve indruk van rust. Daarna komt vrij snel de crash waarbij negen mensen om het leven komen, en elk hoofdstuk daarna ‘filmt’ vanuit een ander personage via flashbacks de gebeurtenissen voorafgaande aan de ramp. Dit gekozen vertelperspectief drijft het tempo op en houdt de spanning erin tot het einde want het doet speculeren over mogelijke oorzaken. Alle personages aan boord hadden zo hun eigen intriges die konden leiden tot het neerstorten of saboteren van het vliegtuig.
Voor de val heeft absoluut de draagkracht van een thriller maar het is ook een boeiend en gevoelig verhaal over de verbondenheid tussen een man en een kind die door een wrede speling van het lot bij elkaar zijn gebracht, een onderzoek naar menselijke grillen, de donkere kant van rijkdom en beroemdheid, de betekenis van kunst, het gevaar van een ongecontroleerde media en de hoge kost van nieuws als entertainment. Noah Hawley verstaat de kunst om al deze invalshoeken met elkaar te verweven tot een meeslepend en spannend verhaal. (kro)