De Warmste Week 2017 bracht een recordopbrengst van iets meer dan 7,8 miljoen euro op. Ook lezers, bibliotheken en boekenwinkels hebben daaraan bijgedragen. Een deel van die opbrengst is nu bestemd voor zes initiatieven die zich richten op lees- en taalbevordering.
De actie Lezen for Life werd in juli opgezet door Niki Vervaeke en Bart Van Overmeire. Op Facebook deelden ze hun eenvoudige idee: lees boeken en leg een bedrag per boek of zelfs per bladzijde aan de kant om aan goede doelen te geven. Boekhandel Limerick uit Gent pikte de actie op en zo kwam Lezen for Life terecht bij Confituur Boekhandels. Dit verbond van onafhankelijke boekenwinkels in België bracht auteur Christophe Vekeman aan als peter van de actie. Tot slot sprong ook Iedereen Leest mee op de kar. En zo werd illustrator Eva Mouton gevraagd om meter te worden van Lezen for Life.
Acties
Scholen, bibliotheken, UGent, de boekenjagers, Iedereen Leest, de Confituur boekhandels, de Vlerick en lezers allerhande hebben meegedaan aan Lezen for Life met verschillende acties. Van literaire wandelingen, centjes sparen per gelezen blad, boekverkopen, en voorleesmomenten tot sponsorlezers, literaire ontbijten en meer. Eva Mouton ontwierp bovendien ook bladwijzers en buttons om te verkopen ten voordeel van Lezen for Life. Al deze acties brachten een totaal van 8.628,80 euro op die Nikki en Bart op donderdag 22 december gingen overhandigen aan Linde Merckpoel in Boom. Enkele dagen later, op 27 december om precies te zijn, volgde er op hun Facebook-pagina nog een update dat het bedrag ondertussen al opgelopen was tot 9.637,71 euro en dat het geld nog bleef binnenstromen.
Linde Merckpoel was duidelijk onder de indruk van peter Christophe Vekeman, die zij één van de beste schrijvers van het land noemde. Ze was ook erg blij met de buttons van Eva Mouton die zij toegestopt kreeg. De actie zelf vond ze heel erg origineel: “Hoe iets doen voor het goede doel ook kan betekenen ‘in je zetel liggen’.” Bekijk het filmpje van de overhandiging hier.
Goede doelen
De opbrengst van Lezen for Life zal verdeeld worden over zes goede doelen die werken rond taal- en leesbevordering.
Het eerste goede doel is de Luisterpuntbibliotheek, de Vlaamse openbare bibliotheek voor mensen met een leesbeperking. Concreet kunnen blinden en slechtzienden bij hen terecht voor brailleboeken. Lezers met dyslexie of bepaalde aandoeningen zoals afasie en MS kunnen Daisy-boeken aanvragen. Intussen zijn er al meer dan 23.000 luisterboeken en elke maand komen er nog nieuwe titelsbij.
Ook het tweede goede doel, Transkript, doet hetzelfde met braille, groteletterdruk, gesproken boeken en digitale tekstbestanden.
De Antwerpse organisatie Boekenkaravaan bevordert lezen bij kans- en taalarme kinderen in de stad en omgeving. Dankzij verschillende voorleesinitiatieven willen zij aantonen dat lezen leuk kan zijn, de taalomgeving van kinderen verrijken en ook ouders erbij betrekken.
Uilenspel vzw doet iets gelijkaardigs in het Gentse: kinderen uit maatschappelijk kwetsbare gezinnen uit de derde kleuterklas en het eerste en tweede leerjaar krijgen een buurtbewoner toegewezen die hen minstens 1 schooljaar lang 1 uur per week zal begeleiden in de schoolse context. Dat kan gaan van verhaaltjes voorlezen, knutselen en huiswerk nakijken tot een babbeltje slaan en elkaar gewoon beter leren kennen.
Zomerklap is niet rechtstreeks met leesbevordering bezig, maar eerder met taalbevordering. Deze zomerschool richt zich op anderstalige kinderen tussen 12 en 17 jaar en laat kinderen spelenderwijs Nederlands leren. Zo kunnen zij in september aan het schooljaar starten met een basiskennis van het Nederlands en hebben ze al kennis gemaakt met Belgische gewoontes, cultuur, vrije tijd en sporten.
Wablieft tenslotte doet nog iets anders. Zij willen lezen duidelijker en leesbaarder maken voor iedereen. De Wablieft-krant is net als een gewone krant, behalve dan dat die in erg duidelijke en leesbare taal geschreven wordt zodat ook lezers van een lager niveau alles begrijpen. Op diezelfde manier brengen zij ook boeken uit. Daarnaast helpt de organisatie ook bedrijven door hun teksten (voor folders of websites bijvoorbeeld) leesbaarder en duidelijker te maken.
Resultaat?
Uiteraard waren de organisatoren heel erg blij met de opbrengst van Lezen for Life. Maar geld inzamelen was niet het enige doel van deze actie. Het ging er vooral over om plezier te vinden in lezen. Zowel kinderen die net leren lezen als jonge en oude lezers werden aangespoord om meer en bewuster te lezen. “Daarover ging het: lezen en verbondenheid”, omschrijft Niki het zelf. “Een eigen verhaal vinden in al die boeken en kunnen leren genieten van lezen en boeken lezen.” Bovendien kregen ze erg leuke reacties van deelnemers, zoals bijvoorbeeld van een moeder die kwam vertellen dat haar kindje met dyslexie er erg trots op was dat hij heeft kunnen meedoen met deze actie. Bekijk het volledige actiefilmpje hier. (lok)