Het Jenevermuseum en acht horecazaken in Hasselt tonen samen een reeks iconische foto’s uit een legendarische filmperiode die hand in hand ging met even notoir alcoholgebruik. ‘Booze in Hollywood’ heet de nieuwe tentoonstelling die tot 7 januari 2018 ‘jeneverwijsheid’ moet bijbrengen.
Museumdirecteur Davy Jacobs kocht een jaar of vier geleden het boek ‘The Art of Drinking’ van Birgit Krols, “een fotografisch eerbetoon aan één van de slechtste gewoonten van de mens: drinken” zoals de auteur het boek zelf omschrijft. Het ding lag ongeveer een jaar op zijn bureau, maar het idee “om daar iets mee te doen, een tentoonstelling uit te halen” groeide wel langzaamaan. Enkel een grove periodefilter was nodig.
Birgit Krols maakte als curator uiteindelijk een selectie van ongeveer honderd foto’s uit de Golden Age in Hollywood, de jaren 1920 tot 1960. Een periode die volgde op het einde van de drooglegging en waarin de grote filmstudio’s via hun opgelegde wurgcontracten beroemde sterren als Frank Sinatra, Humphrey Bogart of Marilyn Monroe aanzetten tot overmatig drankgebruik en de talloze smeuïge verhalen en anekdotes die hun carrières vergezelden. Trouwens, de manier waarop Davy die verhalen vertelt, en de hoeveelheid anekdotes die hij uit zijn mouw schudt, verraden hoezeer hij zich in het onderwerp verdiept heeft. Of misschien lagen gewoon de juiste tijdschriften onder het boek.
De expo toont foto’s van filmscènes, maar ook van parties en privémomenten. Birgit Krols selecteerde ze op basis van de beelden zelf, want volgens Davy is dat nog altijd een “laagdrempelige manier om een boodschap over te brengen en mensen te doen nadenken, want foto’s spreken aan.” Een spontane privéfoto van Marilyn Monroe uit 1962 is voor curator Krols een goed voorbeeld daarvan. “Er spreekt een eerlijkheid uit. De grote actrice die zich even niet bewust is van de camera’s en dansend geniet van een martini.”
Precies dát nadenken over zo’n beeld is koren op de molen van het Jenevermuseum dat traditioneel genuanceerd omgaat met thema’s als alcoholgebruik. “Jeneverwijsheid”, noemen ze het zelf. Via expo’s probeert het museum “om verschillende aspecten van drank af te tasten en alcohol in een zo breed mogelijk perspectief te bekijken.”
Schepen van cultuur en toerisme Karolien Mondelaers is blij dat acht Hasseltse horecazaken deelnemen aan de expo. Elk toont een aantal foto’s in hun zaak, en biedt daarnaast ook een drankje of gerechtje aan en “voegt een vleugje Hollywood toe aan de menukaart”. Bovendien past de expo perfect bij de ambitie om het hele jaar door te zorgen voor toeristische beleving in Hasselt, “want dat werkt”.
Recente cijfers van FOD Economie en Toerisme Vlaanderen toonden recent immers een mooie stijging van het aantal overnachtingen in Hasselt tijdens het voorbije jaar: +11,3% ten opzichte van 2015, van ongeveer 198.500 tot net geen 221.000 in 2016. “We hebben drie keer nagevraagd of die cijfers wel klopten”, lacht de schepen. “Met de campagne ‘Hasselt in 48 uur – Tijd om te genieten’ zet Hasselt heel bewust in op het verblijfstoerisme. Die aanpak wil Hasselt als citytrip-bestemming en uitvalsbasis voor de regio op de kaart zetten. Het toeristisch aanbod van Hasselt alleen al blijkt echt wel de moeite te zijn om minstens 48 uur mee te vullen.”
Met deze tentoonstelling is het volgens haar dus perfect mogelijk om tegelijk te ontdekken, te beleven en bij te leren over alcohol “vanaf het ontbijt, via een broodje ’s middags, een snack in de late namiddag tot en met het avondeten”, en dat netjes verspreid over heel de binnenstad.
Afwachten dus wat een toerist zal onthouden van Hasselt. En misschien worden zijn eigen foto’s over enkele decennia wel even iconisch, wie weet. (ds)
Praktisch:
Foto-expo ‘Booze in Hollywood’, Jenevermuseum, Hasselt.
23 september 2017 tot en met 7 januari 2018.
De tentoonstelling is ook een van de blikvangers van de komende Jeneverfeesten op 14 en 15 oktober.
Deelnemende horecazaken:
L’Aperi Vino (wine and food café, Zuivelmarkt 20) – Antipasto Italiano misto ‘Dolce Vita’ (La Dolce Vita, 1960 – “een ode aan Federico Fellini”, 15 euro)
Aroma (koffiehuis & tearoom, Aldestraat 48) – Coffee Sinatra (Pal Joey, 1957 – variant van Irish Coffee, met Jack Daniels, 8 euro)
Bellagio (kreeftrestaurant, Botermarkt 25) – Kreeft (The Lobster, 2015 – diverse bereidingen, prijzen ter plaatse)
’t Borrelhuis (Witte Nonnenstraat 19) – Big Kahuna Burger (Pulp Fiction, 1994, 13,50 euro of 14,50 euro full option)
De Boulevard (brasserie Holiday Inn, Kattegatstraat 1) – Dry Martini shaken not stirred (Dr No, 1962. Niet James Bond, maar zijn nemesis Dr No was de eerste die deze combinatie dronk op het witte doek. Pas twee jaar later deed Bond hetzelfde.)
De Egel (Irish pub, Zuivelmarkt 64) – Meatballs (Meatballs, 1979, prijzen ter plaatse)
Panachee (broodjeszaak, Demerstraat 95) – Black Pepper Burger (Dumb and Dumber, 2006, inclusief frietjes en cola, 10 euro)
Smaaksalon (brasserie & smaakwinkel, Maastrichterstraat 61) – Flemish Mist (The Big Sleep, 1946, variant op Scotch Mist, met graanjenever, 10 euro)
Proeflokaal Jenevermuseum – Vesper (Casino Royale, 1967/2006 – jenevervariant van cocktail)