Feiten. Anders bekeken.

Eeuwig jong als dubbele rode draad door Modemuseum en Cultuurcentrum Hasselt

Geschreven door  op in Cultuur.

Met de nieuwe dubbelexpo ‘young FOREVER young’ werken Modemuseum en Cultuurcentrum Hasselt samen rond het verlangen naar jeugdigheid en het identiteitsvraagstuk van kinderen in de maatschappij. Beeldvorming van en door mode werkt in twee richtingen, maar wie beïnvloedt wie nu eigenlijk? “Het geheel van beide expo’s levert een veelomvattende kijk op de identiteit van het kind in de maatschappij, vroeger en vandaag”, vinden directeurs Karolien De Clippel en Gerhard Verfaillie.

De dubbele tentoonstelling onderzoekt de verbeelding van kind, jeugd en jeugdigheid op het raakvlak van mode en fotografie. Identiteit, gender, jeugdcultuur als inspiratiebron en eeuwige jeugd zijn rode draden doorheen de gesplitste expo.

“De voorbeelden geven aan hoe actueel en breed gedragen het identiteitsvraagstuk en het verlangen naar jeugdigheid is”, lichten directeurs Karolien De Clippel (Modemuseum) en Gerhard Verfaillie (CCHA) toe. “Mode als een manier om je jeugdige persoonlijkheid uit te drukken, kunst en fotografie die de sociologische positionering van kinderen en jeugd verkennen. Beide expo’s bekijken de vele facetten van het jonge leven alsook de sociale en historische constructies waarbinnen dat gebeurt. Omdat elk huis vanuit zijn eigen kernopdracht vertrekt, levert dat verrassende parallellen en verschillen op.”

Foto door Corinne Day/ ©Trunk Archive

‘forever YOUNG’ in Modemuseum

Binnen de modewereld zijn jeugd, identiteit en gender hot topics met het jonge publiek als dé referentie. Overal vind je jeugdige influencers of kinderlijke mini-me’s. Op sociale media zoals Instagram kan je er nauwelijks omheen.

Tegenwoordig bieden modehuizen en online winkels steeds vaker genderneutrale kleding aan, zowel voor kinderen als voor volwassenen. Nieuw zegt u? Een blik in de geschiedenis leert nochtans anders. Want tot de vroege twintigste eeuw droegen jongens en meisjes ook dezelfde kleding.

Links: Jongensensemble, ca. 1870/ © Modemuseum Hasselt, Kristof Vrancken. Rechts: Paul Poiret, kinderjurk, ca. 1921/ © Modemuseum Hasselt, Kristof Vrancken

Op die manier vormt genderdifferentiatie het startpunt van ‘forever YOUNG’. Kledingstukken uit de eigen museumcollectie werden aangevuld met bruiklenen van het Londense Victoria and Albert Museum, MoMu Antwerpen en het Gemeentemuseum Den Haag. Zij vormen een historisch luik dat de ontwikkelingen in kinderkleding illustreert en toont hoe uniseks langzaam splitste in jongens- versus meisjeskleding.

Het luik jeugdigheid onderzoekt hoe de obsessie daarnaar, de eeuwige hunkering om jong te blijven, domineert binnen de modewereld. Kleding is een manier om een jeugdig gevoel terug te vinden, als dat al kan. Sneakers draagt iedereen, van elke leeftijd. Een kleerkast zonder jeans of hoodie is niet volledig. Modeperiodes en ontwerpers spelen daar graag op in – en ook niet alleen tegenwoordig.

Raf Simons, H/W 2015 – 16/ ©Etienne Tordoir

Walter Van Beirendonck, Viktor & Rolf, Gucci, Moschino,… gebruiken vaak speelse en surrealistische referenties aan de kinderwereld. Teddyberen, marsmannetjes, poppen of sprookjes geïntegreerd in kleding voor volwassenen: ze doen het gewoon. Of ze lanceren aparte kinder- en ‘mini-me’ collecties, waarbij ouders en kinderen precies hetzelfde dragen.

Het campagnebeeld van het modeluik is alvast raak gekozen. Kate Moss wordt door velen immers gezien als een symbool van jeugdigheid in de mode. Op de foto die voor de affiche werd gebruikt, was ze slechts zestien toen fotografe Corinne Day haar ‘vereeuwigde’ voor Life Magazine.

The Pink Project. Seowoo and her Pink Things, 2005/ ©JeongMee Yoon

‘YOUNG forever’ in CCHA

Dezelfde hunkering naar jeugdigheid vinden we terug in fotografie en video. Publiciteit en marketing, sociale media, missverkiezingen en de dictaten van de mode leggen standaarden van een overheersende esthetiek. Ze zetten jonge individuen aan om zich een plaats te verwerven in de schijn nog voor ze vragen kunnen stellen over hun zijn. Het kind spiegelt zich aan de volwassene en omgekeerd.

De beelden die CCHa tentoonstelt houden verschillende spiegels voor om over die situatie na te denken. Of het nu een verheerlijking is, een intieme of familiale kroniek, overdreven enscenering, een portret in een omgeving, geen enkele benadering kan het ‘YOUNG forever’-syndroom vatten. Maar ze dragen er allemaal toe bij.

‘YOUNG forever’ is een uitdagende verkenning van het beeld dat de maatschappij maakt of wil maken van kinderen en jongeren. Of van de rol die zij in een bepaalde tijd door die maatschappij hetzij toebedeeld krijgen, hetzij verwerven.

Moschino, H/W 2017-18/ ©Etienne Tordoir

“Cultuurstad, Modestad, Kindvriendelijke stad: het zijn labels die Hasselt met trots draagt”, voegt schepen van cultuur en toerisme Karolien Mondelaers eraan toe. “Deze dubbeltentoontoonstelling die kinderen, jongeren en jeugdigheid centraal stelt in al hun fascinerende facetten, is opnieuw een voorbeeld van hoe Hasselt kan uitpakken met een spraakmakend project dat maatschappelijk relevant is en dat ook ‘plakt’ op onze eigen identiteit. Dat twee van onze belangrijkste cultuurhuizen hiervoor de handen in mekaar sloegen, is uiteraard een bijkomende opsteker.”

Het modeluik van deze dubbele tentoonstelling loopt in het Modemuseum vanaf 10 februari tot en met 2 september 2018. Voor het fotografiedeel moet je naar Cultuurcentrum Hasselt, maar die expo eindigt al op 10 juni 2018. (ds)

Info:
Dubbelexpo ‘forever YOUNG forever’ in Modemuseum Hasselt en Cultuurcentrum Hasselt vanaf 10 februari 2018.

Modemuseum Hasselt, Gasthuisstraat 11, 3500 Hasselt
van 10 februari tot en met 2 september 2018.
Curator: Eve Demoen
Inkom: standaardtarief 8 euro.
Website: www.modemuseumhasselt.be

Cultuurcentrum Hasselt, Kunstlaan 5, 3500 Hasselt
van 10 februari tot en met 10 juni 2018.
Curator Emmanuel d’Autreppe
Inkom: gratis
Website: www.ccha.be

Ook interessant

Rode Panda’s en Skywalk voor ZOO Antwerpen

27/10/2016

27/10/2016 1

Ze mogen opgelucht zijn in Antwerpen, er zijn (opnieuw) panda’s in hun zoo. Het feit dat het de schattige rode...

‘Use Hearing Protection: FAC 1 – 50 / 40’ over de vroege dagen van Factory Records

01/10/2019

01/10/2019

Heeft er iemand toevallig nog een uitstap naar Londen gepland, de komende weken? Indien ja, trek dan zeker tijd uit...

EXCLUSIEF – ‘Utsukushi-sa (Beauty)’ zonder woorden

07/06/2017

07/06/2017

Verspreid in de Japanse Tuin van Hasselt vind je tot en met 2 juli vijftien foto’s terug van huisfotograaf Kris...

‘House of the Dragon’ (HBO), een nieuwe kans voor een ex-lief?

29/08/2022

29/08/2022

Het is intussen alweer drie jaar geleden dat we Daenerys Targaryen voor het laatst zagen in een van de meest...

Jeneverwijsheid verwerven via ‘Booze in Hollywood’

29/09/2017

29/09/2017 1

Het Jenevermuseum en acht horecazaken in Hasselt tonen samen een reeks iconische foto’s uit een legendarische filmperiode die hand in...

De Nieuwe Zaal is open. Kom maar af!

14/01/2018

14/01/2018

De Nieuwe Zaal kan terugkijken op een zeer geslaagd openingsweekend. Vrijdagavond lazen tal van geselecteerde sprekers hun nieuwjaarsbrief voor met...

Een blik achter de schermen van ‘The Vulgar: Fashion Redefined’

17/11/2017

17/11/2017

Volgende dinsdag 21 november om 20u geeft curator Judith Clark een lezing over hoe ze de lopende tentoonstelling van Modemuseum...

Death on the Nile (2022)

07/02/2022

07/02/2022

De terugkeer van Hercule Poirot. Na een succesvolle reboot door Kenneth Branagh met ‘Murder on the Orient Express’ is het...

Wat wordt het: goede of slechte smaak?

30/09/2017

30/09/2017 1

Tijdens de internationale expo ‘The Vulgar: Fashion Redefined’ gaat de bezoeker van Modemuseum Hasselt een confrontatie aan met de immer...

Eerst nog een feestje voor de Tuin! En dan winterslapen.

18/11/2017

18/11/2017

Vanaf komende maandagavond gaat de Japanse Tuin van Hasselt weer enkele maanden in winterslaap. Op zaterdag 18, zondag 19 en...

Star Wars at Madame Tussauds

18/10/2015

18/10/2015

As if a new movie, a Star Wars land and a TV series aren’t enough Star Wars for you, you...

Street art vinden via smartphone app in Hasselt

24/07/2018

24/07/2018

Hasselt heeft uiteindelijk toch een street art app. Geen zelf ontwikkelde, zoals oorspronkelijk werd onderzocht, maar via een partnerschap met...

Een ‘occasie’ computer of typemachine kopen?

17/03/2017

17/03/2017

Het Duitse veilinghuis Auction Team Breker uit Keulen biedt binnenkort, op 20 mei, enkele heel bijzondere items te koop aan....

De Jeneverfeesten: verjaardagsfeestje van het Borrelmanneke

14/10/2016

14/10/2016

De Jeneverfeesten: dat zijn twee dagen sfeer, animatie, borreltjes nippen, een jenever opborrelend standbeeld, optochten en struinen door een feestende...

Jeneverfeesten in de overgangsjaren

20/10/2023

20/10/2023

Dit weekend staat het Hasselts witteke centraal in het ganse stadsleven. De 33ste Jeneverfeesten zetten dan de hele binnenstad weer...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.