Met de nieuwe dubbelexpo ‘young FOREVER young’ werken Modemuseum en Cultuurcentrum Hasselt samen rond het verlangen naar jeugdigheid en het identiteitsvraagstuk van kinderen in de maatschappij. Beeldvorming van en door mode werkt in twee richtingen, maar wie beïnvloedt wie nu eigenlijk? “Het geheel van beide expo’s levert een veelomvattende kijk op de identiteit van het kind in de maatschappij, vroeger en vandaag”, vinden directeurs Karolien De Clippel en Gerhard Verfaillie.
De dubbele tentoonstelling onderzoekt de verbeelding van kind, jeugd en jeugdigheid op het raakvlak van mode en fotografie. Identiteit, gender, jeugdcultuur als inspiratiebron en eeuwige jeugd zijn rode draden doorheen de gesplitste expo.
“De voorbeelden geven aan hoe actueel en breed gedragen het identiteitsvraagstuk en het verlangen naar jeugdigheid is”, lichten directeurs Karolien De Clippel (Modemuseum) en Gerhard Verfaillie (CCHA) toe. “Mode als een manier om je jeugdige persoonlijkheid uit te drukken, kunst en fotografie die de sociologische positionering van kinderen en jeugd verkennen. Beide expo’s bekijken de vele facetten van het jonge leven alsook de sociale en historische constructies waarbinnen dat gebeurt. Omdat elk huis vanuit zijn eigen kernopdracht vertrekt, levert dat verrassende parallellen en verschillen op.”
‘forever YOUNG’ in Modemuseum
Binnen de modewereld zijn jeugd, identiteit en gender hot topics met het jonge publiek als dé referentie. Overal vind je jeugdige influencers of kinderlijke mini-me’s. Op sociale media zoals Instagram kan je er nauwelijks omheen.
Tegenwoordig bieden modehuizen en online winkels steeds vaker genderneutrale kleding aan, zowel voor kinderen als voor volwassenen. Nieuw zegt u? Een blik in de geschiedenis leert nochtans anders. Want tot de vroege twintigste eeuw droegen jongens en meisjes ook dezelfde kleding.
Op die manier vormt genderdifferentiatie het startpunt van ‘forever YOUNG’. Kledingstukken uit de eigen museumcollectie werden aangevuld met bruiklenen van het Londense Victoria and Albert Museum, MoMu Antwerpen en het Gemeentemuseum Den Haag. Zij vormen een historisch luik dat de ontwikkelingen in kinderkleding illustreert en toont hoe uniseks langzaam splitste in jongens- versus meisjeskleding.
Het luik jeugdigheid onderzoekt hoe de obsessie daarnaar, de eeuwige hunkering om jong te blijven, domineert binnen de modewereld. Kleding is een manier om een jeugdig gevoel terug te vinden, als dat al kan. Sneakers draagt iedereen, van elke leeftijd. Een kleerkast zonder jeans of hoodie is niet volledig. Modeperiodes en ontwerpers spelen daar graag op in – en ook niet alleen tegenwoordig.
Walter Van Beirendonck, Viktor & Rolf, Gucci, Moschino,… gebruiken vaak speelse en surrealistische referenties aan de kinderwereld. Teddyberen, marsmannetjes, poppen of sprookjes geïntegreerd in kleding voor volwassenen: ze doen het gewoon. Of ze lanceren aparte kinder- en ‘mini-me’ collecties, waarbij ouders en kinderen precies hetzelfde dragen.
Het campagnebeeld van het modeluik is alvast raak gekozen. Kate Moss wordt door velen immers gezien als een symbool van jeugdigheid in de mode. Op de foto die voor de affiche werd gebruikt, was ze slechts zestien toen fotografe Corinne Day haar ‘vereeuwigde’ voor Life Magazine.
‘YOUNG forever’ in CCHA
Dezelfde hunkering naar jeugdigheid vinden we terug in fotografie en video. Publiciteit en marketing, sociale media, missverkiezingen en de dictaten van de mode leggen standaarden van een overheersende esthetiek. Ze zetten jonge individuen aan om zich een plaats te verwerven in de schijn nog voor ze vragen kunnen stellen over hun zijn. Het kind spiegelt zich aan de volwassene en omgekeerd.
De beelden die CCHa tentoonstelt houden verschillende spiegels voor om over die situatie na te denken. Of het nu een verheerlijking is, een intieme of familiale kroniek, overdreven enscenering, een portret in een omgeving, geen enkele benadering kan het ‘YOUNG forever’-syndroom vatten. Maar ze dragen er allemaal toe bij.
‘YOUNG forever’ is een uitdagende verkenning van het beeld dat de maatschappij maakt of wil maken van kinderen en jongeren. Of van de rol die zij in een bepaalde tijd door die maatschappij hetzij toebedeeld krijgen, hetzij verwerven.
“Cultuurstad, Modestad, Kindvriendelijke stad: het zijn labels die Hasselt met trots draagt”, voegt schepen van cultuur en toerisme Karolien Mondelaers eraan toe. “Deze dubbeltentoontoonstelling die kinderen, jongeren en jeugdigheid centraal stelt in al hun fascinerende facetten, is opnieuw een voorbeeld van hoe Hasselt kan uitpakken met een spraakmakend project dat maatschappelijk relevant is en dat ook ‘plakt’ op onze eigen identiteit. Dat twee van onze belangrijkste cultuurhuizen hiervoor de handen in mekaar sloegen, is uiteraard een bijkomende opsteker.”
Het modeluik van deze dubbele tentoonstelling loopt in het Modemuseum vanaf 10 februari tot en met 2 september 2018. Voor het fotografiedeel moet je naar Cultuurcentrum Hasselt, maar die expo eindigt al op 10 juni 2018. (ds)
Info:
Dubbelexpo ‘forever YOUNG forever’ in Modemuseum Hasselt en Cultuurcentrum Hasselt vanaf 10 februari 2018.
Modemuseum Hasselt, Gasthuisstraat 11, 3500 Hasselt
van 10 februari tot en met 2 september 2018.
Curator: Eve Demoen
Inkom: standaardtarief 8 euro.
Website: www.modemuseumhasselt.be
Cultuurcentrum Hasselt, Kunstlaan 5, 3500 Hasselt
van 10 februari tot en met 10 juni 2018.
Curator Emmanuel d’Autreppe
Inkom: gratis
Website: www.ccha.be