Komend weekend staat de binnenstad van Tienen weer op zijn kop, dat lijkt nu al een feit. Toch was er begin vorige week nog even een grote paniekaanval toen in laatste instantie een headliner van vrijdagavond annuleerde. Een oplossing – en wat voor één – kwam er gelukkig heel snel. Dat maakt dat we met een heel tevreden organisator aan tafel kunnen voor een voorbeschouwing.
Je hoorde het nieuws waarschijnlijk afgelopen weekend al: Steve Aoki, top-dj universalis, komt Pitbull vervangen op vrijdagavond. Een reden voor diens annulering kwam er niet. “Dingen gebeuren nu eenmaal, zoals nu bij Pitbull, maar tien dagen voor je festival is dat een megaprobleem…” lacht Walter Kestens, organisator van Suikerrock. “Ik kan je verzekeren dat we met veel mensen enkele dagen dag en nacht bezig geweest om die vervanging mogelijk te maken. Temeer omdat hij de dag voor en na ons in Spanje zit. Je moet hem dan naar hier brengen en zo… “
Walter spreekt het woord ‘privéjet’ nog uit in de verdere toelichting en heeft het over ‘een vriend uit Werchter’ die graag mee zocht naar een geschikte oplossing. “Maar het is geregeld”, lacht hij heel tevreden. “We wilden op hetzelfde publiek mikken, om dat publiek niet teleur te stellen. Dus op vrijdag brengen we een stukje Tomorrowland naar hier. En niet zomaar iets, ook weer de absolute top.” Steve Aoki was het voorbije weekend ook al één van de headliners tijdens het eerste weekend van Tomorrowland. Misschien biedt Suikerrock op deze manier een beetje compensatie voor wie niet op dat festival binnen geraakte, laat Walter tussen de regels uitschijnen.
De affiche geeft in elk geval opnieuw helemaal de beleving weer die Suikerrock nastreeft. “En op de drie podia zelfs”, bevestigt Walter. “Voor we het over de main stage gaan hebben, wil ik het eerst even over de twee andere podia hebben.” Hij vindt het namelijk belangrijk om niet alleen de betalende main stage van Suikerrock te belichten, maar ook om de andere activiteiten in de binnenstad de nodige aandacht te geven. Via twee afzonderlijke wedstrijden zocht het festival namelijk invulling voor de Acoustic en de DJ-stage waar bezoekers gratis terecht kunnen, terwijl ze onderweg aan de talloze food trucks en bij de gewone handelaars uit de binnenstad een stevige fond kunnen leggen voor hun belevingsweekend.
“Over wat er bijvoorbeeld op onze Acoustic Stage staat, finalisten van de Nieuwe Lichting en van The Voice bij voorbeeld die daar staan. Dat vind ik wel heel schitterend. We hadden heel veel inzendingen, 180 om precies te zijn (voor de Acoustic Stage). Voor de DJ-stage hadden we er zelfs meer dan 200, dus je voelt dat we daar wel wat referentie zijn. Op weinig grote festivals heb je nog zo’n platform als een Acoustic Stage. Wij hebben dat wel nog. Dat bevestigt dat we dat zeker moeten blijven doen. We hebben de jurering voor de DJ-stage laten doen door Jan Vervloet en Gust Decoster samen met twee jongen mensen uit onze eigen organisatie, dus dan komen daar toch wel wat dingen uit. We vullen dat aan met wat grotere namen om af te sluiten, zodat het feest ook daar in orde is.”
“Op vrijdag verjongen we op de Grote Markt en gaan we naar de jaren ’80 op de Veemarkt (DJ-stage), dus dan draaien we de rollen eens om. Gust Decoster sluit daar dan af. De twee andere dagen, zaterdag en zondag, sluiten telkens dj’s van Studio Brussel af, zodat het niveau ook dan ok is. Los van de Grote Markt zal de hele binnenstad één grote party zijn, en dat gaat plezant zijn. Ze voorspellen warm weer, dus ’s avonds kan het niet beter zijn voor dat soort party’s.”
Twee jaar geleden besliste het festival om beleving helemaal centraal te stellen in de festivalaanpak. Een nieuwe look and feel hoorde daarbij, maar ook nieuwe accenten om een nieuwe, brede festivaldynamiek te creëren zonder de typische programmatie van de main stage te verstoren. Suikerrock moest toch het aparte en grote (grootste) stadsfestival blijven zoals het dat altijd was.
“Dat was absoluut de juiste keuze. We zagen dat Suikerrock een beetje in een stramien zat, en teveel hetzelfde deed. We zagen hier en daar publiek afhaken, dus hebben we nagedacht en beleving op maat van een stadsfestival gecreëerd. Voor ons betekent sweetness lekker eten tout court, en dan zie je toch dat de trouwe bezoeker en de community rond Suikerrock groter wordt. We hebben natuurlijk weer nieuwe accenten voor dit derde nieuwe jaar, en op termijn zullen we de uitdaging blijven aangaan om ons telkens opnieuw uit te vinden. Maar uit de reacties en het succes van vorig jaar kreeg ik het gevoel dat je ergens in Zuid-Frankrijk aan het flaneren was.”
“Er zijn een aantal jonge mensen bijgehaald voor die vernieuwing, maar chapeau voor wat ze gedaan hebben. Mensen vragen veel meer beleving, kijk maar wat Pukkelpop elk jaar daarvoor doet. Het grote voorbeeld van beleving is Tomorrowland. Kijk naar de evolutie van grote festivals zoals Werchter. Dus hoe moet je daar als een stadsfestival mee omgaan? Wel, we willen geen Tomorrowland of Werchter of Pukkelpop worden, maar Suikerrock blijven. Hoe ze dat gedaan hebben en de stad tonen gecombineerd met good feeling… Ik denk dat we daar wel uniek zijn, ja. Op alle vlakken stijgt het festival, dus…”
De voorverkoop loopt intussen als een trein, bevestigt een persbericht nog dat verstuurd werd na dit gesprek. “We gaan drie dagen heel veel volk hebben, waarbij de zaterdag met stip op één staat”, meent Walter. “Die affiche zou wel eens kunnen weggepikt zijn van TW Classic hè” (lacht).
En zo komen we dus bij de main stage en de keuze voor drie eigenzinnige feestavonden die de betalende kern van het festival vormen. Onlangs zagen we nog hoe Lil Kleine Genk On Stage inpakte op Factor J. Tienen gooit daar ook nog eens Jebroer, Kraantje Pappie, Steva Aoki en Lost Frequencies bij. Onze eerste gedachte? Is Walter van plan om vrijdagnacht de hele main stage opnieuw te moeten opbouwen?
Walter lacht eens hartelijk. “We wilden die vrijdag aan een jong publiek geven. En je kan er niet omheen dat die Nederlandse rappers vandaag die scene beheersen. Maar dan wilden we wel de drie belangrijkste hebben. Onze headliner, Lost Frequencies, komt dit jaar live terug. Dat heeft hij vroeger nooit gedaan, maar hij heeft zich met een aantal muzikanten versterkt. Ik heb de try-out gezien en die was bangelijk… Vorig jaar vond ik hem al heel indrukwekkend, visueel zeker, want dat is voor een publiek heel belangrijk. Daar overtreft hij opnieuw alles. Maar het gevoel van die leuke, aangename dancemuziek – want dat is het, hè -, elke generatie kan daarnaar luisteren. Nu staat hij met saxofonisten en muzikanten die dat versterken. Dat is gewoon schitterend.”
Zaterdag is dan weer eerder gericht op classic rock met een licht indie-tintje. “Dat is ook wat we willen zijn. The GooGooDolls is een band die bij het heel grote publiek misschien een beetje miskend is. Toch zijn de bands telkens iets anders. The White Lies erna, daar kijk ik zelf wel een beetje naar uit. Dat is een van de weinige bands die op een studioplaat live klinken. Die hadden we al heel vroeg vastgelegd. Nadien Anouk en Alanis Morissette, dat zijn het soort artiesten die Suikerrock gewoon niet kan laten passeren. Dat hoort bij het festival.”
En de intussen gekende en succesvolle familiedag-formule op zondag blijft ook een vaste waarde. Voor de kinderen tijdens de namiddag, voor ma en pa die naar de Vlaamse topparades luisteren in de vooravond, en voor de nog wat ouderen ’s avonds. “OMD wilde ik al lang, en dit jaar staan ze er. Gers Pardoel is zowat de grootste in zijn soort, Stan Van Samang is van de buurt, dus dat is vrij vlug beslist. Ik zei recent nog tegen Stefaan, onze programmator, dat we een aantal jukeboxen na elkaar gezet hebben op zondag. Opnieuw feest maar weer op een andere manier.”
De veiligheid is opnieuw helemaal gegarandeerd, verzekert Walter nog. De maatregelen van de voorbije jaren zijn gewoon de norm geworden. “Ik ben er vast van overtuigd dat Suikerrock het veiligste festival van het land is, al jaren trouwens. We houden de maatregelen aan, minstens voor het comfort van onze bezoeker. Heel de binnenstad onder camera’s, afsluiten van straten en nog andere maatregelen waarover ik niks ga zeggen, dat werkt allemaal perfect. Hier staan de neuzen van alle diensten in dezelfde richting. En dat is al jaren zo.”
De opbouw gebeurt traditioneel op acht à negen dagen, wat gezien de infrastructuur die moet opgebouwd en neergezet worden, best wel indrukwekkend blijft. “We zijn dit jaar een dag vroeger begonnen. De bands worden groter, dus het wordt allemaal wel wat meer natuurlijk. Maar acht, negen dagen voor het festival beginnen we naar gewoonte en de dinsdag na het festival zullen we uit de stad weg zijn.”
“Ik vind goed nabuurschap heel belangrijk. Wij zijn een grote productie in een stadscentrum. Ik blijf ook geloven dat Suikerrock in die binnenstad thuishoort. Dat heeft heel veel voordelen, maar ook nadelen. Niet iedereen moet ook fan zijn, zeg ik ook altijd. Zo’n grote productie zal hier en daar wel eens wat overlast veroorzaken, dat kan niet anders. Maar dat goed nabuurschap houdt mij wel bezig. Daarom gaan we ’s nachts nooit later door dan half drie bijvoorbeeld. Vroeger was dat half twee, dus daar hebben we wel een uur op gegeven want de maatschappij en alles verandert wel. Maar dan is het genoeg geweest en moet de stad haar rust terugkrijgen. Ook de tijd dat wij hier zijn, wil ik zo kort mogelijk houden.”
Ergens in de loop van het gesprek pikten we de perfecte omschrijving op van wat Suikerrock in enkele woorden betekent. “Suikerrock moet feest zijn, plezant zijn. Dus laten we ons dan maar eens overtreffen, hè!”
Een uitnodigend ’tot volgend weekend!’ later kuieren we over de Grote Markt. De kasseien liggen er stevig bij, denken we. In het weekend toch nog eens checken. (ds)
Suikerrock in Tienen – vrijdag 27, zaterdag 28 en zondag 29 juli 2018 –
binnenstad (gratis) en Grote Markt (betalend)
Info en tickets: www.suikerrock.be