Feiten. Anders bekeken.

Pitch Please Hackaton: jongeren willen ouderen digitaal omarmen (en eraan verdienen)

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.
Foto: Bad Republic

Afgelopen zaterdag was UHasselt in Diepenbeek een arena voor innovatieve jongeren met ondernemerskwaliteiten. In het kader van Pitch Please, een nieuw project van de stad Hasselt, Hogeschool PXL en universiteit Hasselt bogen 60 jongeren zich over vier maatschappelijke uitdagingen.

Dat jongeren kleine rugzakjes met creatief en ondernemend potentieel zijn, dat hebben de stad Hasselt en de partners van StudentstartUP (UHasselt en PXL) al langer door. “Met Pitch Please willen we dat enorme potentieel van jongeren ten volle benutten. Het kick-off moment ‘Pitch Please meets Innovation Station’ gaf de kans aan 60 jongeren om zich te buigen over problemen waar we als samenleving dagelijks mee te maken krijgen”, zei schepen van Jeugd Valerie Del Re die al vanaf acht uur ’s ochtends aanwezig was. Verder werkten ook Microsoft Innovation Center, LifeTechValley/Happy Aging, Cegeka en enkele andere privépartners mee aan Pitch Please meets Innovation Station. Het project heeft ook financiële steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Uitdagingen

De jonge, potentiële ondernemers kregen niet de meest eenvoudige uitdagingen voorgeschoteld. Welke oplossingen kan je formuleren om anonimiteit te vermijden in onze digitale wereld? Hoe zou je het sociale leven in een buurt proberen te versterken? Welke mogelijkheden kan je bedenken om de relatie tussen jongeren en ouderen te verbeteren? En welke alternatieven kan je formuleren om Koning Auto niet meer als favoriete vervoersmiddel in de stad te nemen? Stuk voor stuk thema’s waarvoor de ‘magische oplossing’ niet bestaat. De deelnemers kregen 12 uren de tijd om een ruw idee uit te werken en voor te stellen.

“Onder begeleiding van een team straffe coaches (bijv. ex-bedrijfsleiders, allemaal lid van Senior Consultants Vlaanderen vzw (SCV), red.) leren ze creatief denken, beslissingen nemen en vormen ze een ruw idee om tot de perfecte ‘pitch’. Met activiteiten en uitdagingen zoals deze willen we de talenten en vaardigheden aanscherpen die ze in hun latere (beroeps)leven zeker nodig zullen hebben ”, voegde schepen van Economie Tom Vandeput eraan toe.

Jean Steegen, een van de aanwezige SCV-coaches, sprak aan het einde van de namiddag over een “interessante ervaring, ook voor ons. Die jongeren komen uit diverse disciplines, dus het eerste probleem dat ze moeten overwinnen, is hun violen gelijk stemmen in functie van de uitdaging.” Daarnaast zag hij ook de typische groepsdynamiek rond natuurlijk leiderschap. “Vroeg of laat staat er in elke groep een leider op. Vandaag waren dat vaak de vrouwen, viel ons op. Leren luisteren naar elkaar blijft wel altijd een probleem. En ervoor zorgen dat iedereen evenveel aan bod komt in een groep. Je wil het toch niet hebben dat na een tijdje de stilste van de groep het afbolt omdat hij niks kan zeggen? Wie weet welke ideeën of invalshoeken die persoon zou kunnen toevoegen aan de oplossing?”

Pitchen

De jongeren moesten dus niet alleen een mogelijke oplossing bedenken rond de gestelde uitdagingen. Aan het einde van de namiddag verwachtte een professionele jury ook nog een overtuigende presentatie van hun ideeën. Onder andere Valerie Del Re, Ingrid Lieten (algemeen directeur LifeTechValley/Happy Aging) en Inge Geerdens (oprichter CV Warehouse) luisterden naar de enthousiaste en van marketingtaal bol staande ideeën. Uiteindelijk bleek dat vooral senioren een interessant doelpubliek zijn. De meeste groepen presenteerden uiteenlopende manieren om interactie tussen junioren en senioren te bevorderen, vaak gebaseerd op een behoefte aan kennis en levenservaring.

Die vaststelling zal Ingrid Lieten ongetwijfeld een blij weekend bezorgd hebben. “Happy Aging is een community voor en door ouderen. Samen met onze partners geven wij een stevige boost aan innovaties die leiden tot meer ondernemerschap en meer kwalitatieve zorg.  De uitdagingen waaraan de jongeren werkten, zoals de mogelijkheden om de relatie tussen jongeren en ouderen te verbeteren, passen perfect in deze missie. ‘Happy aging’ is een markt met veel economisch potentieel, zeker voor creatieve en ondernemende jongeren die samen aan de slag gaan met eindgebruikers.”

And the winner is…

De uiteindelijke winnaars van de pitch waren Kobe Kellens en Arno Vandersmissen (beide Industrieel Ingenieur, UHasselt), Tom Marchand (Wiskunde, UHasselt) en Dries Kerkhofs (Marketing-Communicatie, PXL) die deelnamen als team Hassovatief. Hun ‘Workbridge’ moet een platform (website en/of app) worden waarlangs ouderen allerlei taken of klusjes (gras maaien, poetsen, boodschappen doen enz.) als zoekertje kunnen bekendmaken via een eenvoudig, laagdrempelig stappenplan. Ingeschreven jongeren kunnen dan een keuze maken uit dit aanbod via dezelfde weg. De initiatiefnemers fungeren in deze “totaaloplossing” dan als een soort interimkantoor dat een wettelijk kader voorziet en zorgt voor de nodige verzekeringen, de facturatie aan de ouderen en uitbetaling aan de jongeren. De jury zag hierin een mooie balans tussen het economische en sociale aspect qua impact en vond dit het best haalbare idee om op korte tijd uit te voeren. De vier studenten mogen hun idee binnenkort opnieuw komen voorstellen aan het schepencollege van Hasselt. Bovendien kregen ze een cheque van 400 euro van Cegeka en een Playmorepakket van Telenet mee naar huis.

Twee andere oplossingen gericht op ouderen vielen eveneens in de prijzen: ‘Friendly’ was volgens de jury een 2.0-concept van online ontmoetingen met offline combinatie, gebaseerd op gelijke interesses. ‘Limitless’ wil ouderen dan weer aanzetten om levenservaring te delen met jongeren. Ook hier gebeurt de matchmaking via een platform. “Een goed idee dat vertrekt vanuit passie”, oordeelde de jury.

Op zaterdag 1 april is er een gelijkaardig initiatief in UHasselt Diepenbeek (Agoralaan Gebouw D), georganiseerd door Microsoft Innovation Center Vlaanderen, Mobile Health Unit van UHasselt, ZOL en Jessa die dan allemaal 5 jaar bestaan. De centrale uitdaging is dan de volgende: Hoe kunnen wij als ziekenhuis de chronische patiënt beter helpen? Deelnemers krijgen die dag opnieuw een aantal uren de tijd om creatieve ideeën in groep op punt te stellen en voor een jury te brengen. (ds)

Juryleden Pitch Please (zaterdag 18 februari):
Valerie Del Re, schepen van Jeugd en Financiën Stad Hasselt
Inge Geerdens, ondernemer en oprichter CV Warehouse
Rigo Breesch, Voorzitter Senior Consultants Vlaanderen vzw afdeling Limburg
Ingrid Lieten, Directeur BioVille – LifeTechValley/Happy Aging
Tom Jannes, KMO-adviseur SBB Accountants & Adviseurs
Sara Leroi-Werelds, UHasselt Prof. Marketing & Strategie
Michelle Martens, Cegeka Business Partner Innovation

Info

Ook interessant

Wie wordt dé online promotor van Hasselt?

30/08/2019

30/08/2019

Stad Hasselt zet de eerste stappen naar city marketing via een uniek project. De ‘Blog Battle Hasselt’ gaat op zoek...

‘Kleurboel’ in Het Stadsmus

23/09/2016

23/09/2016

Tot 6 november loopt de interactieve, kindvriendelijke tentoonstelling ‘Kleurboel’ in het Stadsmus in Hasselt. De tentoonstelling op kindermaat toont de...

“Geen enkel Spartacustracé is van tafel gehaald”

25/02/2019

25/02/2019

Volgens Hasselts schepen van Mobiliteit en Ruimtelijke Ordening Marc Schepers is er enkel afgesproken met De Lijn om het Boulevardtracé...

Drawing Day #1: de stad tekenen of tekenen in de stad?

13/10/2016

13/10/2016

Er zijn nog altijd vrije plaatsen voor ‘Drawing Day’, een dag vol inspirerende tekenactiviteiten op diverse plekken in Hasselt op...

Hasselt Stroomstad: krijtverf en groepsaankoop elektriciteit en gas

20/09/2016

20/09/2016 1

Schepen van duurzaamheid Joost Venken wil zoveel mogelijk Hasselaren doen overstappen op Belgische, groene stroom. Hij lanceert daarom de actie...

Tournée Locale: buurten verbinden via kansen

17/04/2018

17/04/2018

Twee dichtbevolkte en groeiende stadswijken, een ‘moeilijk’ tussenliggend gebied, drie weekends, twee tussenliggende weken, sociale cohesie bevorderen, mensen verbinden, uitdagingen...

Eindelijk. Hollandse schwung in de Hasseltse handelscocon

31/12/2017

31/12/2017 1

Komende dinsdagochtend 2 januari gaat hij eerst ontbijten met een goede kop koffie en daarna aan de slag als centrum...

Bibliotheek Hasselt Limburg blaast eerste succeskaarsje uit

23/01/2019

23/01/2019

Bibliotheek Hasselt Limburg (BHL) heeft een sterk eerste werkjaar achter de rug. Dat blijkt uit cijfers die schepen Habib El...

Hasselt neemt Spaanse zon in dienst

23/02/2017

23/02/2017 1

Met een ludiek promofilmpje lanceerde Hasselts schepen van Duurzaamheid, Milieu en Energie Joost Venken vandaag een groepsaankoop voor zonnepanelen. ‘Hasselt...

Byebye Gelatinefabriek!

10/01/2020

10/01/2020

Vanaf midden januari start de afbraak van het grootste deel van de voormalige Gelatinefabriek aan de Kanaalkom in Hasselt. De...

Eerst de chaos, dan het leerproces

03/10/2019

03/10/2019

Afgelopen dinsdagochtend begon het mobiliteitsproefproject rond het Vrijwilligersplein in Hasselt. Chaos was te verwachten, en die kwam er ook, stelden...

Pootjebaden en fietsen in 25 nieuwe, groene hectaren

23/04/2020

23/04/2020 1

Stad Hasselt koopt een nieuw natuurgebied van 25 hectare over van een privé eigenaar. Tussen het stadscentrum en Kuringen breit...

Eerst nog een feestje voor de Tuin! En dan winterslapen.

18/11/2017

18/11/2017

Vanaf komende maandagavond gaat de Japanse Tuin van Hasselt weer enkele maanden in winterslaap. Op zaterdag 18, zondag 19 en...

Tentoonstelling over maatschappij en psychiatrie

18/02/2017

18/02/2017

In Museum de Mindere in Sint-Truiden kan je de tentoonstelling Maatschappij/Psychiatrie bezoeken. Vanuit de 175-jarige lokale geschiedenis wordt er een...

Artificiële intelligentie over ruimtegebruik als opstap naar een wijze stad?

29/04/2020

29/04/2020

In samenwerking met de Antwerpse startup Geckomatics gaat de stad Hasselt al haar laanbomen binnenkort digitaal inventariseren. Een scanwagen uitgerust...

Reageer
Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.