Feiten. Anders bekeken.

Sneller naar de wachtruimte via ticketzuil in AC Groenplein

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.
Administratief Centrum Groenplein in Hasselt (foto: © Bad Republic)

Niet alleen aan het nieuwe stadhuis van Hasselt wordt gebouwd. Ook de manier waarop de stadsklant in de toekomst geholpen zal worden, verandert intussen al. Volgende week start de dienst Bevolking in het AC Groenplein immers met een nieuw klantengeleidingssysteem via een ticketsysteem.

De bezoeker van het administratief centrum neemt voortaan ofwel zelf een ticket aan de zuil, ofwel stapt hij naar de onthaalbalie en ontvangt daar een ticket op basis van de vraag. “Het menselijk onthaal blijft dus nog steeds bestaan”, verzekert Schepen Brigitte Smets. “Dat vinden we nog steeds heel belangrijk. Het nieuwe systeem is sneller en efficiënter, maar nog even klantvriendelijk. In de wachtruimte kan de burger rustig zijn beurt afwachten. Wanneer zijn nummer op het scherm verschijnt, is hij of zij aan de beurt.  Op dat moment loopt hij door naar het juiste loket en wordt hij onmiddellijk geholpen.”

Sinds begin april is ook al een digitaal loket actief, dus langskomen is soms geen must meer. Via de stedelijke website kan je zo 14 officiële attesten – zoals bijvoorbeeld een geboorte- of huwelijksakte – van thuis uit aanvragen.  “Op die manier streven we naar een vlotte en klantvriendelijke dienstverlening voor iedereen,” aldus burgemeester Nadja Vananroye.

Afbeelding © Stad Hasselt

Online kon je al eerder bij de stad Hasselt terecht voor een melding of een inschrijving voor een sportkamp. Samenwerking met de Federale en Vlaamse overheid maakt het echter mogelijk om gegevens rechtstreeks te halen uit andere overheidsdatabanken en veilig af te leveren bij de aanvrager. “Dat het merendeel van deze documenten quasi onmiddellijk worden afgeleverd, betekent een serieuze tijdswinst”, aldus Brigitte Smets, schepen van Bevolking en Burgerlijke Stand. “Ook voor de medewerkers betekent dit intelligent systeem een verlichting van hun administratieve taken Hierdoor krijgen ze meer tijd om zich te concentreren op andere taken. Een win-winsituatie dus voor zowel de burger als het personeel.”

De stad heeft het informaticapakket dat de kern vormt van het nieuwe klantenbegeleidingssysteem daarom nu al aangekocht. De diensten Bevolking, Burgerlijke Stand en Mobiliteit zullen als proefkonijn dienen. Op deze manier wil het bestuur zich goed voorbereiden op de verhuis naar het nieuwe stadhuis. Burgers die zich aanmelden voor andere diensten zoals Cultuur, de Technische dienst, etc. zullen tot die tijd echter geduld moeten hebben.

Afspraak

In de toekomst – lees: in het nieuwe stadhuis – zal het ook mogelijk zijn om een afspraak te maken met de ene of andere dienst. Dat vertelden burgemeester Vananroye en schepen van Personeelszaken Valerie Del Re al tijdens de meiboomsteek van het nieuwe stadhuis. “74 % van de bezoekers van het administratief centrum gaf tijdens een enquête aan tevreden te zijn, maar 2/3 van de 455 bevraagden wensten de mogelijkheid tot afspraak buiten de huidige standaardtijden. Bovendien bleek uit eigen onderzoek dat heel wat stadsdiensten nu heel uiteenlopende openingstijden hebben, wat eigenlijk ook niet echt klantvriendelijk is”, zo klonk het toen.

Burgemeester Vananroye pleit als sinds haar benoeming voor verbeterde dienstverlening door alle stadsdiensten. Tegen midden 2018 moet het nieuwe stadskantoor klaar zijn voor gebruik. Het lijkt niet uitgesloten dat er in de tussentijd nog andere klantvriendelijkheidsoptimalisatiesystemen zullen geïntroduceerd worden. (ds)

Voor de volgende 14 attesten kan je terecht bij het digitale loket van Stad Hasselt:

  • Afschrift geboorteakte
  • Afschrift huwelijksakte
  • Afschrift overlijdensakte
  • Attest samenstelling gezin
  • Attest van leven
  • Attest van nationaliteit
  • Attest van verblijf en nationaliteit
  • Attest van verblijf voor een huwelijk
  • Attest van wettelijke samenwoning
  • Attest van woonplaatshistoriek
  • Attest van woonst
  • Attest van woonst met adressenhistoriek
  • Attest wijze van teraardebestelling
  • Uittreksel bevolkingsregister
Ook interessant

Lopen over het water

10/08/2016

10/08/2016

Op zaterdag 10 september organiseert de stad Sint-Truiden de tweede editie van de Monumentenrun. Zowel recreatieve als ervaren lopers passeren...

Byebye Gelatinefabriek!

10/01/2020

10/01/2020

Vanaf midden januari start de afbraak van het grootste deel van de voormalige Gelatinefabriek aan de Kanaalkom in Hasselt. De...

Extra vertraging aan de werken aan de Universiteitslaan

02/07/2020

02/07/2020

Vanaf vrijdag 3 juli sluit AWV het kruispunt van de Universiteitslaan en de Trichterheideweg in Hasselt af. Tot half augustus...

Hasselt legt een digitale buurtlijm over 22 wijken

27/03/2020

27/03/2020

Stad Hasselt gaat het digitale buurtplatform Hoplr versneld uitrollen naar aanleiding van de huidige Coronacrisis. Dat voornemen vermeldde schepen Lies...

“Voortschrijdend inzicht” levert Sporting Hasselt een nieuw jeugdcomplex op

09/11/2017

09/11/2017

Dit najaar start voetbalclub Sporting Hasselt met de bouw van een nieuw jeugdcomplex. Een broodnodige investering van 1,5 miljoen euro...

Gezondheid stimuleren, maar niet stigmatiseren

31/01/2019

31/01/2019

Gezondheid staat centraal, de lokale horeca moet niet lijden onder een alcoholvrije maand en misschien krijgt de Vlaamse jeneverstad er...

Hasselt zet eerste stappen als Smart City

27/01/2017

27/01/2017

Het participatieplatform voor het nieuwe Kapermolenpark heeft de stad Hasselt de Agoria City Award 2017 opgeleverd in de categorie Living....

Niet vergeten: een Valentijnscadeaubon voor uw huiskat

04/02/2018

04/02/2018

Vanaf 14 februari kunnen Hasselaren bij de dienst Leefmilieu een kortingsbon aanvragen voor de sterilisatie of castratie van hun huiskat....

Franse hulde voor ‘spion X’ alias coiffeur Frans Massy uit Hasselt

05/03/2018

05/03/2018

Een delegatie van een Frans infanteriebataljon kwam naar het oude kerkhof van Hasselt om hulde te brengen aan Frans Massy....

Dienstmededeling over #PKP17 combitickets en het weer

15/08/2017

15/08/2017

Nog 1 nachtje slapen en dan gaat Pukkelpop editie nr. 32 van start. Nog enkele dienstmededelingen. De combitickets zijn intussen...

60 dagen extra om draagvlak te vinden

26/02/2019

26/02/2019

Tijdens de gemeenteraad van vanavond mag Hasselts schepen van Ruimtelijke Ordening Marc Schepers toelichten waarom de stad een wettelijke verlenging...

Hasselt Stroomstad: krijtverf en groepsaankoop elektriciteit en gas

20/09/2016

20/09/2016 1

Schepen van duurzaamheid Joost Venken wil zoveel mogelijk Hasselaren doen overstappen op Belgische, groene stroom. Hij lanceert daarom de actie...

“Grondige audit” met duidelijke vaststellingen en straffe aanbevelingen

31/01/2017

31/01/2017

De befaamde audit rond belangenvermenging binnen het vorige stadsbestuur in Hasselt is klaar. Burgemeester Nadja Vananroye gaf deze namiddag toelichting...

Een plons in de roos

26/07/2016

26/07/2016

Twee jaar na start van de werken ging afgelopen vrijdag het nieuwe zwembad eindelijk open voor de genodigden. Bad Republic...

Niet op wieltjes, maar wel de eerste stappen naar een toegankelijk Antwerpen

08/02/2020

08/02/2020

Gisteren ondertekenden Bart De Wever en het voltallige schepencollege van stad Antwerpen het charter “Naar een toegankelijke gemeente”. De stad...

Reageer
Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.