Feiten. Anders bekeken.

De Groene Fietsboulevard 2.0 komt eraan

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.
Een simulatie van de toekomstige fietsstraat ter hoogte van het Leopoldplein. Afbeelding © Stad Hasselt

Stad Hasselt en het Agentschap Wegen en Verkeer gaan verschillende aanpassingswerken uitvoeren aan de Groene Boulevard. Het gemeenschappelijk doel: de fietsveiligheid en het comfort vergroten! Na de aanleg van de eerste fietsstraat in de binnenstad vormt dit project een nieuwe mijlpaal binnen de uitrol van het Hasseltse fietsactieplan.

Het vergroten van de fietsveiligheid op de Groene Boulevard stond met stip bovenaan de lijst met te realiseren projecten binnen het Hasseltse fietsactieplan. “De reacties van fietsers die onze diensten wekelijks ontvangen, maar ook het cijfermateriaal liegen er immers niet om”, geeft schepen van Mobiliteit Habib El Ouakili grif toe. “Jaarlijks gebeuren er verschillende ongelukken met fietsers op de Groene Boulevard. Gelukkig meestal met lichte stoffelijke schade tot gevolg, maar elk ongeval is er één te veel. Vandaar dat we samen met het Agentschap Wegen en Verkeer, dat wegeigenaar is, dit voorjaar een aantal aanpassingswerken uitvoeren. Ons doel: een oplossing bieden voor een aantal gekende problemen die ervoor zorgen dat de veiligheid van fietsers soms in het gedrang komt.”

“Voor alle obstakels wordt een oplossing gezocht”, zeggen schepen El Ouakili (Mobiliteit) en schepen Froidmont (Openbare Werken). Afbeelding © Stad Hasselt

Onduidelijke situatie

“Zo mag het fietsverkeer aan de buitenzijde van de Groene Boulevard eigenlijk alleen met de stroom van het autoverkeer mee fietsen”, verduidelijkt El Ouakili. “Wie de andere richting uit wil, moet zich naar de binnenkant begeven waar fietsverkeer in twee richtingen toegelaten is. Dit principe is voor heel wat fietsers onduidelijk, met soms kleine conflictsituaties tot gevolg. Daarbij komt dat aan de binnenzijde heel wat fietsers niet goed weten waar ze mogen fietsen en dat ter hoogte van de kruispunten met het autoverkeer het niet altijd even duidelijk is wie voorrang heeft. Bovendien kan het fietscomfort op een aantal plaatsen stukken beter, denk bijvoorbeeld aan kasseiverhardingen op de kruisingen ter hoogte van het Van Veldekeplein.”

Dwars doorheen de huidige fietsenstalling aan de bibliotheek aan het Dusartplein. Afbeelding © Stad Hasselt

Uitgebreide denkoefening

“In de aanloop van het project dat vandaag op tafel ligt, voerden we een uitgebreide denkoefening waarbij ook onze fietsambassadeurs betrokken waren”, onderstreept El Ouakili. “Als eerste hebben we gekeken langs welke zijde van de Groene Boulevard het meeste fietspotentieel ligt. Volgens ons is dat aan de binnenzijde, omdat daar nog voldoende vrije ruimte ligt voor zowel voetgangers als fietsers in beide richtingen. Vervolgens spraken we met de betrokken partners samen de ambitie uit om aan die binnenzijde een ononderbroken lus te creëren. Hiervoor brachten we alle ontbrekende schakels van de ketting in kaart en zochten we voor elke ‘missing link’ een oplossing.”

Belijning ter hoogte van de Thonissenlaan aan het kruispunt met de Kattegatstraat. Afbeelding © Stad Hasselt

Overzicht van de ingrepen

“Komend voorjaar beginnen we met de aanpassingen”, vervolgt schepen van Openbare Werken Michel Froidmont. “De kosten werden verdeeld tussen de Stad en AWV.

Hieronder een lijst met de voornaamste werken. Deze verschillende segmenten worden ononderbroken met elkaar verbonden met een fietscomfortabele verharding:

• Tussen Slachthuiskaai en Koningin Astridlaan
o boulevard doortrekken ter hoogte van Van Veldekeplein
o tijdelijke belijning ter hoogte van Kruispunt met Kattegatstraat
o doortrekken boulevard ter hoogte van Kattegatstraat bij heraanleg kop Blauwe Boulevard
• Tussen Koningin Astridlaan en Koning Albertstraat
o Schiervellaan krijgt vrijliggend fietspad en een gedeelte fietsstraat uit asfalt
o Park aan Leopoldplein wordt toegankelijk voor fietsers

Duidelijk zichtbare gele asfalt waar fietsers voorrang hebben. Afbeelding © Stad Hasselt

• Tussen Koning Albertstraat en Sint-Jozefsstraat
o Boulevard doortrekken na buitenaanleg nieuwe stadskantoor
• Tussen Sint-Jozefsstraat en Maastrichterstraat
o Boulevard doortrekken ter hoogte van de kruispunten
• Tussen Maastrichterstraat en Kempische Steenweg
o Ventweg wordt na bouwwerken Books verhard met asfalt en krijgt het regime van een fietsstraat
• Tussen Kempische Steenweg en Slachthuiskaai
o voorlopige markering van fietspad op voetpad zijde Modemuseum
o definitieve herinrichting bij aanleg Spartacus

“De werken zullen gefaseerd verlopen vanaf het voorjaar van 2018”, aldus schepen Froidmont. Afbeelding © Stad Hasselt

“In de zomer van 2018 willen we ook de Bampslaan herinrichten om er de fietsveiligheid te verhogen”, besluit Froidmont. “De busbaan zal dan vervangen worden door een dubbelrichtingsfietspad. De bussen zelf verhuizen naar de rijweg. Gelijktijdig verbreden we ook de oversteekplaats voor fietsers aan de Groene Boulevard.”

Burgemeester Nadja Vananroye wil het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) bedanken voor de medewerking in dit dossier. “Omdat de Groene Boulevard een gewestweg is, konden we deze ‘missing links’ op vlak van fietsinfrastructuur niet alleen oplossen. Ik ben heel tevreden dat er nu een duidelijk plan op tafel ligt waarin zowel AWV als het stadsbestuur samen hun bijdrage leveren, zodat we kunnen komen tot wat we gerust een ‘Boulevard 2.0’ voor fietsers mogen noemen. Want verkeersveiligheid voor alle weggebruikers is iets waar we met zijn allen aan moeten werken.”

Tot zover de officiële persmededeling van Stad Hasselt. Een uitgebreidere toelichting door schepen El Ouakili en schepen Froidmont volgt later in een apart stuk. (ds)

 

Ook interessant

Fijne straatmuzikale zomer van Hasselt op komst

11/04/2019

11/04/2019

Hasselt gaat een gevarieerd straatmuzikaal jaar tegemoet. Een twintigtal muzikanten en artiesten kwamen gisteren naar de openbare auditie die de...

Geduld voor een nieuw Willemskwartier in Hasselt

22/11/2019

22/11/2019

De Vlaamse regering besliste vorige week om 60.000 euro subsidie toe te kennen aan stad Hasselt. Het stadsbestuur kan daarmee...

Verlangen naar hoop, wachten op nieuws

20/06/2017

20/06/2017

GASTBIJDRAGE ivm #WORLDREFUGEEDAY 2017 (deel 2) Annick Hus is freelance journaliste die ons speciaal voor Wereld Vluchtelingendag twee straffe artikelen...

Eerst nog een feestje voor de Tuin! En dan winterslapen.

18/11/2017

18/11/2017

Vanaf komende maandagavond gaat de Japanse Tuin van Hasselt weer enkele maanden in winterslaap. Op zaterdag 18, zondag 19 en...

Mobiliteit 3.0: slimmer naar en in Hasselt

03/02/2019

03/02/2019 1

Een nieuwe schepen van mobiliteit in een centrumstad met gekende mobiliteitsproblemen aan het begin van zijn ambtstermijn: voldoende redenen voor...

Godsheide blijft ‘Godske’, maar toch is er iets veranderd

14/03/2017

14/03/2017

Tien maanden intensief, constructief en vooral discreet overleg tussen bewoners-belangengroepen De Unie Godsheide en Leefbaar Godsheide, Stad Hasselt en de...

Online vrijwilligersplatform moet vacatures invullen

07/03/2018

07/03/2018

Via een online platform wil stad Hasselt optreden als actor en regisseur tussen organisaties en vrijwilligers. Tijdens het PXL Salon...

Hasselt: centrale huisartsenwachtpost is verhuisd

01/07/2016

01/07/2016

Vanaf 1 juli vind je de centrale huisartsenwachtpost Hasselt-Zonhoven-Diepenbeek aan de Stadsomvaart en niet langer in het oude Radio 2-gebouw...

“Onaanvaardbaar!”

09/03/2018

09/03/2018

Gisteren circuleerde op Instagram een foto die een weinig flatterend beeld gaf van de Hasseltse fietsrealiteit. Betonblokken die ijskoud het...

Gelukkige 25ste verjaardag, Japanse Tuin!

19/11/2017

19/11/2017

Op 20 november 1992 opende de Japanse Tuin in Hasselt voor het eerst de deuren. Huisfotograaf Kris Van de Sande...

Optimalisatie van de singel kost 21 miljoen plus 250 bomen en struiken

26/03/2019

26/03/2019 1

Aan het kruispunt van de Singel en de Universiteitslaan in Hasselt, ter hoogte van het Provinciehuis, komen de werken voor...

Virtuele pannenkoeken bakken om te leren

02/03/2017

02/03/2017

Klanten bij IKEA Hasselt kunnen twee virtual reality (VR)-toepassingen testen die hen op termijn kunnen helpen bij het plannen en...

Plaatsing sensoren voor dynamisch verkeersgeleidingssysteem verloopt vlot

06/03/2018

06/03/2018

Momenteel worden drie veelgebruikte Hasseltse parkings één voor één uitgerust met sensoren die in de toekomst informatie zullen aanleveren aan...

Hasselt zet eerste stappen als Smart City

27/01/2017

27/01/2017

Het participatieplatform voor het nieuwe Kapermolenpark heeft de stad Hasselt de Agoria City Award 2017 opgeleverd in de categorie Living....

Even chillen in Groene Delle?

02/04/2021

02/04/2021

De nieuwe overzichtskaart ‘Hasselt Natuurlijk!’, die Stad Hasselt vorige week lanceerde, ligt een beetje op de maag van de eigenaars...