Het Hasseltse bedrijf Comosie noemt zichzelf een ‘stedelijke defibrillator’. In september en oktober passen ze hun Temporary Lane-concept toe op de Bampslaan in Hasselt. Vijf eigenzinnige pop-up winkels moeten helpen bij de opwaardering van de stationsbuurt en de omgeving. “#Bamstat wil met een knal de stationsbuurt wakker schudden”, vertelt Christiaan Kastrop, bedenker van de tijdelijke initiatieven.
“We werden regelmatig uitgenodigd voor pop-up shops”, steekt Christiaan van wal. “Binnen was het wel altijd gezellig maar buiten kwam je terecht in een lege winkelstraat. We hebben dus een multichannel concept bedacht, gekoppeld aan pop-up shops en er dan ook nog eens een hele straat van gemaakt. Tegenwoordig is alles pop-up. Omdat ik een hekel heb aan dat woord, hebben we ons project Temporary Lane genoemd.”
Dank aan Genk
“Al onze verhalen zijn aan Genk te danken”, vertelt de Nederlands-Limburger. “Tegenwoordig geven steden hun akkoord omdat er weer verkiezingen aan zitten te komen. Eigenlijk hebben we het concept eerst aan Hasselt voorgesteld. Maar er was toen absoluut geen interesse. Ze wilden eerst zien wat wij in onze mars hadden. Genk was de eerste die “ja” zei en financieel wou meegaan. Daarna heeft Maastricht het idee opgepikt.” Het eerste Temporary Lane project pakte eind 2015 de leegstand in de Molenstraat in Genk aan. Onlangs werd in het voormalige V&D-gebouw in Maastricht zelfs een pop-up warenhuis van 9.000 m² geïnstalleerd.
Identiteit
Nu investeert Hasselt dus wel 72.000 euro in het project. Het concept moet niet enkel de leegstand opvullen, maar ook de stationsbuurt een nieuw imago aanmeten. De stad heeft in mei het ambitieuze VoltHaplan voorgesteld met een 40-tal maatregelen om deze buurt op te kalefateren. #Bamstat is daar een onderdeel van.
“Iedere stad mag kiezen waar de focus op zal liggen”, legt Christiaan uit. “Ik denk dat het voor de stad Hasselt doorslaggevend was dat we de wijk een andere naam zouden geven,’ meent Christiaan. “Dan kan het ook een andere identiteit krijgen. Kijk maar naar ‘De 9 Straatjes’ in Amsterdam.” Die bekende, hippe buurt in de Nederlandse hoofdstad was ooit een oud leerlooiersgebied dat maar weinig volk trok. Sinds de art deco winkelierster Djoeke Wessing er een naam en concept aangaf, is het uitgegroeid tot de bekende toeristenattractie.
Buurtkarakter
De naam #Bamstat verwijst zowel naar de Bampslaan als naar het station. Het concept zal ook rekening houden met het typische karakter van de buurt. Christiaan licht zijn visie toe. “De Bampslaan zal initiatieven huisvesten die inspelen op enerzijds een snelle passage en anderzijds een vertragende werking hebben. Men zou daarom kunnen spreken van een fast lane en een slow lane. De druk belopen stationskant van de Bampslaan zal verrijkt worden met ‘snelle concepten’, terwijl de overkant meer geënt is op een langzame passage waar mensen meer de tijd zullen nemen om te kijken en te genieten.” Momenteel bekijkt het bedrijf welke leegstaande panden precies in aanmerking komen om ingericht te worden als pop-up. Daarnaast zijn ook onderhandelingen met verschillende merken, winkels en labels in volle gang.
“Superblij!”
Burgemeester Hilde Claes is erg blij met #Bamstat. “Door middel van tijdelijke pop-upshops willen we potentiële handelaars laten zien dat de omgeving, op amper een boogscheut van de binnenstad, enorm veel mogelijkheden biedt”, vertelt ze. “Ik ben ervan overtuigd dat, naast alle andere maatregelen van het VoltHa-plan, de pop-ups er mee voor zorgen dat we de stationsomgeving kunnen omtoveren in een aangename, hippe buurt. Deze wijk heeft zo’n dynamiek, en die kunnen we nu eindelijk in de kijker zetten. We stellen vast dat het VoltHa-plan langzaam begint te werken, dus nu is het tijd om dit soort initiatieven te nemen. We willen in de stationsomgeving een echte community creëren, een gevoel om ergens bij te horen en trots op te zijn. Het is de bedoeling om iedereen erbij te betrekken: bewoners, jongeren, daklozen, verslaafden, … . Zij moeten allemaal deel uit maken van de #Bamstat-community.”
Niks weggooien
Het sociale luik dat burgemeester Hilde Claes wil koppelen aan het verhaal ziet Christiaan Kastrop als een uitdaging. “We denken na over verschillende initiatieven om dit stadsdeel te activeren. Met #Bamstat willen we op verschillende manieren de vinger aan de pols houden, want als het hart klopt, dan klopt alles. Zo willen we de mensen uit de buurt een gezicht en een verhaal geven, zowel visueel als tekstueel, zowel online als offline. Daarnaast zit er ook een waste-cooking concept in de pijplijn. Dit wil zeggen dat we samen met daklozen en mensen uit de buurt gaan koken met ‘vervallen’ producten die nog bruikbaar zijn. #Bamstat wil het begin maken van een beweging.”
Overlapping?
“Ik vind het een goed idee, zolang er geen fotowinkels komen natuurlijk”, reageert Bea Huyers van fotowinkel Bartok op het initiatief. “Iedere keer gebeurt dat weer”, bevestigt Christiaan. “Dat protest komt vooral van middenstanders die al aanwezig zijn. We willen geen roofbouw plegen, maar er zal zeker overlapping zijn. Dat is de andere kant van de medaille.”
PRAKTISCH
#Bamstat zal in september en oktober elke dag, behalve op zondag, geopend zijn van 10.00 tot 18.00 uur. Eind oktober sluiten de pop-ups hun deuren. (kr)