In de zomer van 2015 sloot het Beringse bedrijf BenSBugS met succes een crowdfunding campagne af. 265 mensen brachten 132.000 euro bij elkaar voor de ontwikkeling van levensmiddelen op basis van insecten. “Voldoende om het eerste jaar mee te overbruggen. Nu zijn we klaar voor de volgende stap”, vertelt oprichter Bart Mertens. Wie een gelijkaardige, alternatieve financiering overweegt, haalt zeker enkele nuttige tips uit zijn ervaring.
In 2013 richtten Bart Mertens en Stefaan Roels hun bedrijf op. Twee jaar later leek een crowdfunding campagne met aandelen de ideale manier voor een gezonde groei. “Wij wilden zoveel mogelijk mensen bereiken”, vertelt Bart. “Dat was onze doelstelling. Wij wilden in de eerste plaats ons merk bekend maken. Omdat je via crowdfunding in contact komt met heel veel mensen via het internet, kan je dat dus doen zonder dat daar zware budgetten voor nodig zijn. Ten tweede wilden we ons product in de winkels krijgen. Nu, medio 2016 is onze productie klaar en kunnen we verder kijken. Het geld uit de crowdfunding campagne heeft ons in staat gesteld om 90 procent van onze plannen uit te voeren.”
Geld vinden
Het jonge bedrijf maakte een lijstje van een zevental diverse financieringsvormen. De bank stond daarbij echter op de laatste plaats. “Externe investeerders zagen we niet direct zitten. Die wilden bijvoorbeeld direct de helft van het bedrijf – aan een belachelijk lage prijs. Of ze wilden een zitje in de raad van bestuur en mee de richting bepalen van het bedrijf. Als je dat als jonge starter in het begin al ervaart, dan is dat heel moeilijk. Er zijn zoveel dingen waarop je vaak heel snel moet kunnen reageren of zaken waarover je bijna onmiddellijk een beslissing moet nemen. Met extra meningen gaat dat niet. Waarom geen bank? Dat lag eerder aan de bank zelf dan aan ons. Zelfs nu nog, meer dan twee jaar na onze oprichting is het voor ons heel moeilijk om via de bank aan geld te geraken. De voorwaarden die zij stellen, zijn bijna onmogelijk. In onze sector (horeca, voeding) houdt elke investering bovendien een gigantisch groot risico in. Dan wil een bank zich niet vlug engageren.”
Eén doel
Voor de toekomst heeft Bart een andere strategie voor ogen, gebaseerd op een les die hij heeft geleerd gedurende het voorbije jaar. “Wij hadden crowdfunding gekozen om verschillende doelen te realiseren. Eigenlijk is dat fout. Je moet slechts een van die doelen kiezen en dat duidelijk maken aan je geïnteresseerd publiek. Wil je geld ophalen? Prima, maar dan moet de rest secundair zijn. Zorg er dan voor dat je elke cent 25 keer omdraait voordat je hem weer uitgeeft en haal het absolute maximum uit het opgehaalde bedrag. Zorg dat zoveel mogelijk van dat geld in je project terecht komt. Doe je aan crowdfunding omwille van de marketing? Ook goed. Accepteer dan als je er geld bij moet insteken en niet voldoende hebt aan het opgehaalde geld. Wil je bijvoorbeeld een productieproces uittesten? Ook prima. Zelfs als het niet lukt met het verzamelde geld, dan heb je daaruit geleerd en heb je dat doel bereikt. Dus als BenSBugS nog ooit aan crowdfunding doet, dan zal het zijn om een specifiek doel te bereiken. Crowdfunding als deel van een groot plan met andere woorden.”
Na Newsmonkey
Bart blijft heel positief tegenover crowdfunding ondanks de negatieve berichtgeving over Newsmonkey. Boze crowdfunders voelden zich door de overname van hun aandelen in het zak gezet omdat ze uiteindelijk minder terugkregen dan hun initiële investering. De reden daarvoor was een forfaitaire vergoeding van 12% die het crowdfunding platform MyMicroInvest standaard aanrekent. Slechte communicatie rond het overnameproces veroorzaakte een flinke polemiek omtrent crowdfunding in zijn geheel.
Bart viel bijna van zijn stoel bij het lezen van alle negatieve en vaak uit de context getrokken berichtgeving rond de zaak. “Ongelooflijk wat daarover allemaal gezegd werd. Crowdfunding draait rond één principe. Je komt een interessant project tegen, bent daar voorstander van en je wil beschikbaar geld daarin steken. In België kan je dat dan maar beperkt doen, tot duizend euro per persoon. Dus stel dat je duizend euro erin hebt gestoken, honderd aandelen van tien euro. Je krijgt nu negenhonderd euro daarvan terug. Je geloofde verdomme toch in dat project en krijgt nog altijd 90 procent van je investering terug? Waar zit het grote risico? Nergens! Niemand van onze aandeelhouders heeft sinds die affaire ook maar één vraag gesteld of er gevaar is. Geloof in jonge starters, daar draait het om. Duizend euro is geen investering, maar steun voor een starter. Zonder dergelijke steun in de beginfase waren in het verleden tal van Belgische bedrijven nooit groot geworden. Denk maar aan Barco, Janssen Pharmaceutica of Marc Coucke. Elkaar informeren en helpen is de kracht van crowdfunding.”
Bart geeft tenslotte nog drie concrete tips:
- “Zorg dat de voorbereiding van een crowdfunding project minstens even lang duurt als de feitelijke campagne. 100 procent klaar zijn voor de publicatie is essentieel.”
- “Verander je doel niet onderweg. Maak aan geïnteresseerden duidelijk welk doel je nastreeft en blijf daarbij. Als je publiek onzekerheid of onduidelijkheid voelt – en dat doen ze – dan happen ze niet of ze haken af.”
- “Zorg ervoor dat de binding met je investeerders blijft voortbestaan. Misschien duurt het wat langer om je doel te bereiken, dat is op zich niet erg. Zorg er gewoon voor dat je funders aan boord blijven.”
Wie de insectenburgers van BenSBugs deze zomer wil proeven, kan dat doen op het Habitat festival in Leuven op 6 augustus of op Puur Uniek in Uikhoven op 13 en 14 augustus. (ds)
Foto’s: BenSBugs