Feiten. Anders bekeken.

EDITORIAAL – En nu, #Bamstat? (de-embedding)

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

dsc_3900

Een paar deuren blijven op een kiertje staan. Niet alle partners in het project, opgezet door Comosie, verlaten de stationsbuurt. Aichacreafood blijft zelfs helemaal ter plekke verder boeren, in een ruimer concept. De Barbier, Jorge’s Barbershop en Lou Claessens van de cocktailbar Sips N Soda hebben gevorderde plannen om begin 2017 terug te komen in ook hetzelfde pand.  We leggen de nadruk op ‘plannen ‘, want de effectieve deal is nog niet rond, ondanks de berichten die je daarover in de geschreven pers kon lezen. De kledingwinkel Two Store zou sowieso al in Hasselt blijven, maar dan niet in de stationsbuurt. Momenteel verbouwen deze uitbaters het voormalige pand van De Slegte op de Havermarkt om er hun winkel met een gelijkaardige vintage look te installeren.

‘Ondanks’ is helaas een woord wat een beetje te vaak lijkt voor te komen in de Bamstat context. Nu de verhuiswagens voor de deur staan, en vorig weekend de laatste pilsjes zijn getapt, lijkt de geest terug in de fles te kruipen. Want ondanks het positivisme wat het project echt wel genereerde lijkt er te weinig mee te gebeuren. Fijn dat er een en later eventueel nog twee zaken willen blijven, maar dat is niet meer dan een detail helaas. De politieke recuperatie van de inspanningen die werden geleverd door een hele community, die zichzelf over twee maanden opbouwde, is vrijwel zero. We stellen bij het (huidige) stadsbestuur een heel onzekere en zelfs onduidelijke communicatie vast, wat zou kunnen geïnterpreteerd worden als een vorm van apathie inzake het project en de opvolging ervan. Is dit een resultaat van de machtswissel in september? Het lijkt ons alvast een mogelijkheid, want het aanvankelijk enthousiasme bij de start ebde geleidelijk of zelfs meteen weg sinds Hilde Claes in het stof diende te bijten.  Het is een evidentie dat de meerderheid verdeeld is over het project, zeker de huidige. De stempel die met Claes als burgemeester nog stevig gedrukt werd, is intussen door de trits opvolgers met een zucht van verlichting uitgewist.

Sinds het intussen ook duidelijk is wie nu in dat schepencollege zit na een lichtelijk fascinerende maar daarom niet minder belachelijke stoelendans, is het sociale aspect gewoon helemaal weg. De huidige meerderheid lijkt zich liever te willen concentreren op het ontwikkelen van real estate projecten in de stationsbuurt dan de filosofie achter het Bamstat verhaal te willen meenemen. Laten we duidelijk zijn dat net dat sociale verhaal de backbone is van alles wat je ooit met die buurt wil doen en bereiken. Dat leek ons initiëel ook het uitgangspunt van het stadsbestuur. Misschien verwachten we teveel? Het is veelzeggend om off the record schepenen laagdunkend te horen uithalen naar dat sociale aspect en het ‘organiseren van wat cultuurdingetjes’. Namen noemen doen we nog niet, maar je mag er donder op zeggen dat we het ze wel on the record gaan vragen.

Het is inderdaad zo dat je enkel met dat soort dingen de buurt niet gaat ‘redden’. Maar zonder deze aanzet kan je al helemaal geen kant uit. Dit is het begin, en dat komt dan ook nog van een privé initiatief, als aanzet klaargelegd aan een stadsbestuur om op in te springen. Dan mag je ook verwachten dat men er iets mee gaat doen. Opnieuw ‘ondanks’ dus. Er gebeurde… helemaal niets.

dsc_3930

De opwaardering van de stationsbuurt doe je niet met er wat real estate midden in te mikken. Dat werkt enkel als het met een visie kan gebeuren en als het sociale aspect in voldoende mate aangezet is. Dat laatste lijkt ons wel gebeurd te zijn intussen. Al is het een maat voor niets: zonder opvolging verdwijnt alle opgebouwde goodwill weer. Ook een repetitief beleid van pre-emptive strikes naar de aanwezige gemeenschap toe lijkt een beetje dwars te staan op bovenstaande redenering. Razzia’s en stoerdoenerij breken alles terug af.

Er was dialoog, die hebben we via onze embedding operatie zelf kunnen vaststellen. Opnieuw: het is nogmaals ‘ondanks’ dat ook die niet opgepikt lijkt te worden. Het is niet aan Comosie om een stadsbeleid te voeren, het is aan de stad. Maar ondanks de gelegde fundering wordt er niet gebouwd, toch niet op de manier waarop je dat zou verwachten.  Enkel een alcoholverbod, razzia’s en een apathie naar de renovering van het stationsgebouw gaan dit niet oplossen. Integendeel, zo blijf je halsstarrig weigeren de weg naar een effectief beleid in te slaan.

We stelden een flink aantal keer de vraag aan wie op dat moment ook burgemeester was, en kregen telkens een koekje. Als dit het effectieve beleid inzake de stationsbuurt is, gaat de stad Hasselt er binnenkort ook eentje krijgen, maar dan van eigen deeg. (as)

Foto’s: Ann-Katrien Van De Velde

Ook interessant

Porridge en Haggis in summerheat (Schots weekend Alden Biesen)

13/09/2016

13/09/2016

Het 31ste Schots weekend in Alden Biesen ging dit jaar gebukt onder een zinderende hitte. Schotten kunnen daar echter niet...

Stad Genk wil jonge IT-ers aantrekken met IT-battle

13/04/2017

13/04/2017

De stad Genk is op zoek naar jonge IT’ers die graag een eerste werkervaring opdoen. De stad kiest echter niet...

Expo over de Kempische brug die in het water viel

05/03/2018

05/03/2018

Tachtig jaar geleden, op 14 maart 1938, brak de Kempische Brug in Hasselt zonder aanwijsbare reden in drie stukken. Doden...

Wie wordt dé online promotor van Hasselt?

30/08/2019

30/08/2019

Stad Hasselt zet de eerste stappen naar city marketing via een uniek project. De ‘Blog Battle Hasselt’ gaat op zoek...

Hasselt: centrale huisartsenwachtpost is verhuisd

01/07/2016

01/07/2016

Vanaf 1 juli vind je de centrale huisartsenwachtpost Hasselt-Zonhoven-Diepenbeek aan de Stadsomvaart en niet langer in het oude Radio 2-gebouw...

Hermanus Brood brengt avondleven naar Hasseltse winkels

14/11/2019

14/11/2019

Let morgenavond, vrijdag 15 november, heel goed op als de uitbaters van Just For The Record in Hasselt vragen of...

Eerst de chaos, dan het leerproces

03/10/2019

03/10/2019

Afgelopen dinsdagochtend begon het mobiliteitsproefproject rond het Vrijwilligersplein in Hasselt. Chaos was te verwachten, en die kwam er ook, stelden...

Jonge bomen krijgen een vochtige start

24/04/2020

24/04/2020

In diverse straten test de stad Hasselt sinds kort een druppelsysteem uit dat jonge, pas aangeplante bomen stabieler moet doen...

Participeer in het Hasseltse stadsnet 2.0

28/03/2017

28/03/2017

Het H-net, het Hasseltse stadsnet van openbaar busvervoer, krijgt na 20 jaar een opfrissing. Daarom trekken enquêteurs van De Lijn...

Exit Hilde Claes, Vananroye verrassend burgemeester

08/09/2016

08/09/2016

Nadja Vananroye van CD&V wordt de nieuwe burgemeester van Hasselt, zo meldt het persbureau Belga. Exit Hilde Claes dus, en...

Opgelet: de paaltjes gaan opnieuw omhoog!

01/12/2016

01/12/2016

NIEUWE VERZINKBARE PAALTJES IN HASSELTSE BINNENSTAD OPNIEUW ACTIEF Vanaf maandag 5 december om 11 uur treden de nieuwe verzinkbare paaltjes...

Busverkeer vraagt kleine aanpassingen rond fietsboulevard

08/04/2019

08/04/2019

Deze week past Agentschap Wegen en Verkeer twee plekken rond de eerder aangelegde fietsboulevard in Hasselt aan. Het kruispunt met...

Artificiële intelligentie over ruimtegebruik als opstap naar een wijze stad?

29/04/2020

29/04/2020

In samenwerking met de Antwerpse startup Geckomatics gaat de stad Hasselt al haar laanbomen binnenkort digitaal inventariseren. Een scanwagen uitgerust...

Fietsverbod in Hasseltse winkelstraten vanaf 1 juli

05/06/2019

05/06/2019

De grote, centrale winkelroute doorheen het centrum van Hasselt wordt vanaf 1 juli ‘fietsvrij’. Het schepencollege keurde daarvoor op 23...

Een andere routine naar uw eindbestemming in de stad

26/09/2019

26/09/2019 1

Vanaf komende dinsdag, 1 oktober, start een langverwachte eerste proefopstelling in een deel van de Heilig Hartwijk in Hasselt. In...

Reageer
Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.