Feiten. Anders bekeken.

Klik hier. Uw bank vraagt het toch?

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

phishingbankcard-badrepublic

Febelfin, de overkoepelende Belgische federatie van de financiële sector, lanceerde dinsdag een vernieuwde website om mensen alert te houden tijdens internetbankieren. De manier waarop fraudeurs te werk gaan, wordt steeds gewiekster. De afgelopen weken stelden we dat zelf twee keer vast.

Een doodnormale mail van ‘de bank’ met de melding dat “uw kaart bijna verlopen is”. Is dat zo?, denk ik meteen. Weet jij immers uit het hoofd tot wanneer je bankkaart geldig is? Maar toch klopt er iets niet aan het bericht. Noem het een buikgevoel of zesde zintuig. Alleen kan ik niet meteen zeggen wat er precies fout is.

Dus kijk ik in detail naar het mailbericht. Het taalgebruik is vlekkeloos, daar ligt het niet aan. Dat de regels hier en daar verspringen, komt al eens voor, dus dat is nog niet zo erg. De boodschap is helder, zakelijk, geschreven door iemand met ervaring in dit soort berichten. De afzender is simpelweg de naam van mijn bank. Lijkt allemaal prima in orde, toch?

Maar wacht even… een commerciële mail zonder logo? Dat lijkt wel ongewoon. Lichte twijfel. Kaart toch maar eens uit mijn portefeuille nemen en checken. Ik zie echter geen hoogdringendheid want de vervaldatum ligt nog een stuk in de toekomst. Raar.

Het bericht vermeldt ook nog eens “de meest moderne beveiliging”. Dat zijn toch dingen waar elke bank constant mee bezig is? Er op tijd voor zorgen dat haar klanten op een veilige manier bankverrichtingen kunnen uitvoeren. Ja toch? Ik weet het niet… Even informeren bij de bank. Dat zal dan wel per e-mail moeten, want het vaste kantoor is net op dit moment gesloten. Ook dat nog. Voor alle veiligheid bewaar ik mijn ontvangen mail als pdf en stuur ik die mee.

“Uit nader onderzoekt blijkt inderdaad dat het gaat om  een poging tot phishing”, antwoordt Caroline Ghekiere van de persdienst van Argenta mij iets later.  “Wij waren reeds op de hoogte van dit type frauduleuze mail. Phishing komt jammer genoeg meer en meer voor en niet alleen bij banken.  Onze ICT security dienst neemt altijd onmiddellijk de gepaste beveiligingsmaatregelen afhankelijk van het type phishing.
Zowel Febelfin als Argenta trachten de klanten zoveel mogelijk te sensibiliseren voor deze problematiek.
Wij waarschuwen onze klanten hiervoor via berichtgeving op onze website, in ons internetbankieren, in de nieuwsbrief, maar ook via sociale media enz.
Zolang men echter niet ingaat op de mail volstaat het om deze te verwijderen.”

Mijn reflex om niet meteen op die link in het bericht te klikken bleek dus inderdaad de juiste. Het bericht is intussen al lang via de prullenmand in het grote niets verdwenen.

Dit alles gebeurde zo’n drie weken geleden. Eergisteren had ik opnieuw zo’n mail in mijn inbox. Gelukkig heeft mijn provider een efficiënte beveiligingsfilter want de mail belandde automatisch in de spam-map. Alhoewel die filter toch ook niet perfect is. Soms moet ik ‘echte’ berichten alsnog uit deze map opvissen. Dat had met deze bank-mail ook het geval kunnen zijn, denk ik bij mezelf.

Toevallig heeft Febelfin afgelopen dinsdag een vernieuwde en meer uitgebreide website over veilig internetbankieren gelanceerd. Daar vind je allerlei achtergrondinformatie over gebruikte fraudetechnieken en massa’s tips om je ertegen te beschermen. Alleen al in het tweede kwartaal van dit jaar werden 352 fraudegevallen via internetbankieren gemeld waarbij in totaal 234.765 euro werd buitgemaakt, blijkt uit een van de pagina’s op deze website. Dat is gemiddeld meer dan 660 euro per geval… Geld waar iedereen heel wat andere dingen mee zou kunnen doen, niet?

Ondanks alle waarschuwingen en sensibilisering heb ik zelf ervaren hoe gewiekst internetfraude gebeurt, hoe snel twijfel de overhand kan nemen en tot een verkeerde keuze kan leiden. Twee dingen onthoud ik alleszins.

Ten eerste: de allerbeste beveiliging heb je nog altijd zelf in huis, namelijk gezond boerenverstand. Denk even na alvorens op een link te klikken in een wildvreemde mail. Of een toegevoegd bestand te openen.

En ten tweede: als mijn “bankkaart bijna vervalt”, dan zal de bank mij dat heus op tijd en op een andere, meer vertrouwde manier melden. Per brief bijvoorbeeld. En dan ga ik gewoon even langs mijn kantoor… (ds)

Info: www.safeinternetbanking.be

Eigen tip: door het printen van het mailbericht werd de volledige url van de afzender zichtbaar (zie afbeelding hierna). Nergens bevatte die in mijn verhaal een link naar mijn eigen bank, wat op zich ook al heel verdacht is.

argenta-mail-productverlopen-20161022-2

Ook interessant

WASBAR opent mooi op tijd voor een goed gevulde Zomer in Hasselt

29/06/2020

29/06/2020

Sinds vorige donderdag is WASBAR open, op de Grote Markt van Hasselt. Het interieur geeft weer hoe dit hippe concept...

Kempische Steenweg wordt opnieuw afgesloten tijdens Pukkelpop

21/06/2017

21/06/2017

Ook dit jaar wordt de Kempische Steenweg in Hasselt van 16 tot en met 20 augustus verkeersvrij ter hoogte van...

Opening nieuw stedelijk zwembad

23/07/2016

23/07/2016

Na bijna twee jaar kunnen de Hasselaren weer in eigen stad gaan zwemmen in een gloednieuw en hypermodern stedelijk zwembad....

Deel van Kapermolenpark heropent midden juli

15/06/2019

15/06/2019

Enkele delen van het vernieuwde Kapermolenpark in Hasselt worden tegen de start van het bouwverlof opnieuw opengesteld voor het publiek....

Hasselt zegt ‘neen’ tegen Vlaamse leidingstraat

22/04/2021

22/04/2021

Stad Hasselt wil geen Vlaamse leidingstraat onder haar grondgebied. Het college van burgemeester en schepenen geeft een negatief advies voor...

Hasselt legt een digitale buurtlijm over 22 wijken

27/03/2020

27/03/2020

Stad Hasselt gaat het digitale buurtplatform Hoplr versneld uitrollen naar aanleiding van de huidige Coronacrisis. Dat voornemen vermeldde schepen Lies...

Krijgt Hasselt straks kleine, elektrische centrumpendels?

17/09/2019

17/09/2019 1

Sinds 9 september rijdt er opnieuw een centrumpendel tot dichtbij de Grote Markt van Hasselt. Het gaat om een minibus...

Volg het pijltje naar de pendel: onnozel of pragmatisch?

20/12/2017

20/12/2017

Zowel De Lijn als Stad Hasselt zijn tevreden over het gebruik van de gratis shuttlediensten tussen de Park&Rides rond de...

Exit Hilde Claes, Vananroye verrassend burgemeester

08/09/2016

08/09/2016

Nadja Vananroye van CD&V wordt de nieuwe burgemeester van Hasselt, zo meldt het persbureau Belga. Exit Hilde Claes dus, en...

Spring op de groene deelfiets in Hasselt

07/09/2017

07/09/2017

Vorige donderdagnacht leek de Hasseltse binnenstad alsof een groene fietsinvasie er had plaatsgevonden. De Gentse startup Mobit was daarvoor verantwoordelijk,...

Eindelijk. Het verhaal achter de groene fietsboulevard 2.0

31/12/2017

31/12/2017 4

Vorige week legde Stad Hasselt een plan op tafel om een aaneengesloten, comfortabele groene fietsboulevard te creëren. Minder dan een...

Week van de Smaak focust op onze voeding van morgen

15/11/2017

15/11/2017

Tussen 16 en 26 november 2017 staat Vlaanderen weer stil bij de toekomst van ons eten. Tijdens de elfde Week...

Ruimte voor nieuwe trends na deze Coronacrisis?

22/03/2020

22/03/2020

Een wereldwijde gezondheidscrisis zoals we momenteel doorstaan, biedt misschien mogelijkheden om nieuwe trends te zetten. Drie voorbeelden daarvan kwamen we...

Die dag op het dak van het Sportpaleis

14/06/2018

14/06/2018

Wat hebben Micha Marah, twee Schotse doedelzakspelers, een Nederlandse ondernemer en onze fotograaf Kris Van de Sande gemeen? Ogenschijnlijk niets,...

OPINIE – ‘Koekenbak’ op de Grote Ring in Hasselt. Of toch niet?

17/11/2017

17/11/2017

Voka Limburg haalde vanochtend hard uit naar de verkeerssituatie op de Grote Ring van Hasselt. De toestand werd zelfs vergeleken...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.