Feiten. Anders bekeken.

Opgelet: de paaltjes gaan opnieuw omhoog!

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

NIEUWE VERZINKBARE PAALTJES IN HASSELTSE BINNENSTAD OPNIEUW ACTIEF

hasselt-verzinkbaarpaaltje-verkeersbord

Vanaf maandag 5 december om 11 uur treden de nieuwe verzinkbare paaltjes in het centrum van Hasselt weer in werking. Daarmee wordt de binnenstad voortaan slechts beperkt toegankelijk voor auto’s en zal de zachte weggebruiker heersen in de voetgangerszone.

De nieuwe exemplaren, die veel gebruiksvriendelijker en veiliger zijn, worden in drie fasen geactiveerd. Ook de inrichting rondom de palen werd aangepast en geüniformiseerd. Zo is de voetgangerszone voortaan beter herkenbaar. In 2002 bakende het toenmalige stadsbestuur de voetgangerszone in Hasselt af met verzinkbare palen. Deze moesten voorkomen dat er buiten de venstertijden (tijdstippen waarop gemotoriseerd verkeer vrij toegang heeft tot de voetgangerszone om er te laden of lossen) alsnog auto’s of vrachtwagens in de binnenstad inreden.

“De exemplaren van toen, die door de jaren heen meermaals schade opliepen door oneigenlijk gebruik of nonchalance van een aantal bestuurders, werden afgelopen zomer vervangen. Ook de Grote Breemstraat kreeg een nieuwe paal”, aldus schepen van Mobiliteit en Parkeren Habib El Ouakili. “De nieuwe exemplaren zijn meer gebruiksvriendelijk, onder andere dankzij het RFID-systeem. Dit badgescansysteem zit in de rijweg verwerkt. Om de verzinkbare palen te bedienen, volstaat het om een badge uit het raam te houden.”

hasselt-verzinkbare-paaltjes-2017“Daarnaast zijn de nieuwe exemplaren ook veiliger”, geeft El Ouakili aan. “Vooral ’s nacht vallen ze beter op dankzij de led-verlichting bovenaan de palen. Ook het feit dat we ze van een uniforme inrichting hebben voorzien, bestaande uit een strook rode printbeton aan en witte signalisatievakken, zorgt voor een betere zichtbaarheid en herkenning van de voetsgangerszone. In de rijweg zitten langs beide zijden van de rode strook veiligheidslussen. Deze zorgen ervoor dat de paal niet omhoog gaat op het moment dat er een auto passeert. Bovenop deze lussen werd een laag beton aangebracht. Deze verharding is robuust en laat een betere detectie toe. Elke paal kreeg, afhankelijk of het gaat om een éénrichtingsstraat dan wel om een tweerichtingsstraat, één of twee signalisatiezuilen. Deze tonen een groen licht wanneer het veilig is om door te rijden en een rood licht wanneer de paal in beweging is of omhoog staat. Om kinderziektes te vermijden, werden de palen uitvoerig getest.”

“Eind augustus werden de laatste verzinkbare paaltjes al vervangen”, verklaart de schepen verder. “Sindsdien hebben we hard gewerkt aan het vernieuwen en beperken van de toegangsbewijzen. Ongeveer 7.000 mensen kregen bericht dat hun oude toegangsbadge zou vervallen en meteen ook de vraag om een nieuwe aanvraag in te dienen. Voor het nieuwe systeem werden wel vier strikte criteria gehanteerd: mensen die er wonen, krijgen een doorlaatbewijs. Handelszaken waarbij de hoofdzaak catering betreft – dus niet de horeca – en mensen die een huurcontract voor een garage hebben, krijgen dat eveneens. Tenslotte is er nog een tijdelijk doorlaatbewijs voor degenen die werken gepland hebben of plannen in hun woning of zaak in de binnenstad. Die criteria worden voortaan strikt en door alle diensten op dezelfde manier gecontroleerd. Er worden geen uitzonderingen meer aanvaard. Ik heb hier heel veel discussies gevoerd op mijn bureau en heb een heel lange lijst van weigeringen, maar de criteria zijn er en zullen voortaan consequent worden gehanteerd”, voegt hij er nog aan toe. De regels rond wie een badge krijgt, bleven dezelfde. Dat zijn de categorieën die volgens de wet toegang hebben tot een voetgangerszone.  Van het juiste aantal nieuwe toegangsbewijzen kon de schepen echter (voorlopig) geen cijfers voorleggen.

“Daarnaast hebben we ook overleg gehad met de handelaars in de binnenstad. Zij moeten uiteraard hun leveringen blijven krijgen. Maar toch hebben we getracht om afspraken met hen te maken binnen de venstertijden. We proberen om alle leveringen vóór 11 uur te laten gebeuren. Maar omdat dit op sommige plekken in het centrum, bijvoorbeeld op de Zuivelmarkt, voor pieken kan zorgen als elke leverancier op hetzelfde moment komt, proberen we de handelaars aan te sporen onderling en met hun leveranciers de nodige afspraken te maken om een normale spreiding te krijgen. Tenslotte hebben we ook de nodige afspraken gemaakt met de politie om de voetgangerszone vanaf 5 december te handhaven.”

Maandag 5 december komen de paaltjes in de volgende straten omhoog vanaf 11 uur: Leopoldplein (tussen Augustina en Century), Witte Nonnenstraat (richting Jenevermuseum), Hemelrijk en Grote Breemstraat.
Dinsdag 6 december volgen dan de Koning Albertstraat, Demerstraat (nabij Gasthuisstraat), Raamstraat, Schrijnwerkerstraat, Zuivelmarkt en Aldestraat. In de laatste zal je alleen kunnen uitrijden.
Woensdag 7 december tenslotte volgen dan nog de Maastrichterstraat, Lombaardstraat en deel twee van de Demerstraat (nabij Minderbroederstraat).

“Wie alsnog meent recht te hebben op een badge, kan terecht bij de Verkeerswinkel (Groenplein 1) of mailen naar toegangsbadges@hasselt.be“, besluit de schepen in het persbericht. (ds)

Ook interessant

En, elektrische fietsen gaan testen?

18/02/2019

18/02/2019

Afgelopen weekend konden Hasselaren verschillende elektrische fietsen gaan uitproberen in het kader van de groepsaankoop die nog loopt tot eind...

Piekmoment voor wegenwerken Heilig Hartwijk op komst

17/01/2020

17/01/2020

UPDATE – De opening van Quartier Bleu komt stilaan dichterbij en dat zorgt voor een piekmoment bij de wegenwerken in...

Graag een betere treinverbinding met Antwerpen aub!

19/04/2018

19/04/2018

Via een brief gericht aan NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir pleit het stadsbestuur van Hasselt voor “een structurele IC-verbinding tussen Hasselt en...

Pop-up containers met bomen en planten in de openbare ruimte

21/12/2017

21/12/2017 3

Containers met een mix van streekeigen bomen, heesters en kruiden die gedurende een bepaalde tijd als pop-up op een onaantrekkelijke...

Zo geraak je gratis op Pukkelpop (en weer thuis)

10/08/2016

10/08/2016

  Pukkelpop, De Lijn, de NMBS, de provincie Limburg en tal van Limburgse gemeenten doen ook dit jaar weer de...

Wie wordt dé online promotor van Hasselt?

30/08/2019

30/08/2019

Stad Hasselt zet de eerste stappen naar city marketing via een uniek project. De ‘Blog Battle Hasselt’ gaat op zoek...

Zelfs tijdens #Corona moet je een fiets kunnen ‘passen’

07/04/2020

07/04/2020

Traxio-Velo heeft schrik voor een ravage in de Belgische fietsensector en lanceert vandaag het voorstel om de verkoop van nieuwe...

Einde werkzaamheden aan Rijksweg in Maasmechelen

07/12/2017

07/12/2017

Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft nog een Sinterklaascadeau in petto, deze keer voor het verkeer in de Maasstreek. In...

Porridge en Haggis in summerheat (Schots weekend Alden Biesen)

13/09/2016

13/09/2016

Het 31ste Schots weekend in Alden Biesen ging dit jaar gebukt onder een zinderende hitte. Schotten kunnen daar echter niet...

WAARSCHUWING – Brandfase oranje in Limburgse natuurgebieden

18/06/2017

18/06/2017

Agentschap Natuur en Bos waarschuwt voor hoog gevaar in de Limburgse natuurgebieden en raadt iedereen aan om uiterst voorzichtig te...

Lopen over het water

10/08/2016

10/08/2016

Op zaterdag 10 september organiseert de stad Sint-Truiden de tweede editie van de Monumentenrun. Zowel recreatieve als ervaren lopers passeren...

Vegan met een winterjas

21/11/2019

21/11/2019

Zaterdag 23 november vindt de tweede editie van het Veganfestival in Hasselt plaats. Kenny Surinx, student Communicatiemanagement aan Hogeschool PXL,...

3D-printers van PXL en UHasselt in overdrive voor gezichtsmaskers

04/04/2020

04/04/2020

Vorige week startten Makerspace @ PXL/UHasselt en het Instituut voor Materiaalonderzoek UHasselt (IMO-IMOMEC) met het 3D-printen van face shields. Nu...

Einde ruwbouwfase nieuw stadhuis Hasselt

12/01/2017

12/01/2017

Op vrijdag 13 januari bereikt de ruwbouwfase van het nieuwe stadhuis van Hasselt haar eindpunt. “Dan storten we het beton...

Rijsimulator en testpanel moeten parkeerroutes slim maken

18/02/2017

18/02/2017

Het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van de Universiteit Hasselt zet dit voorjaar Truienaars achter het stuur van een rijsimulator om...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.