Feiten. Anders bekeken.

Rijsimulator en testpanel moeten parkeerroutes slim maken

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.
Foto © Sint-Truiden

Het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van de Universiteit Hasselt zet dit voorjaar Truienaars achter het stuur van een rijsimulator om de parkeerroutes in de binnenstad te verbeteren. Sint-Truiden is de eerste stad in Limburg die deze technologie inzet.

Net zoals zoveel andere steden probeert Sint-Truiden langparkeerders in de toekomst aan de buitenrand van de stad te houden. Om de verschillende gratis parkings te ‘promoten’ – lees: snel en probleemloos bereikbaar te maken – heeft het stadsbestuur nu een ambitieus initiatief genomen: met hulp van een rijsimulator wil het de parkeerroutes in de binnenstad verbeteren. Een groep testpersonen kan via die technologie zien of de huidige signalisatie afgestemd is op vlotte bereikbaarheid van de parkings.

Sint-Truiden is de eerste stad in Limburg die deze technologie, ontwikkeld door UHasselt, gebruikt voor dit doel. “We gaan de parkeerroutes analyseren op onduidelijkheden in de signalisatie. Iedereen die onze stad bezoekt, zal in de toekomst vlot naar een centrumparking geleid worden”, aldus burgemeester Veerle Heeren en schepen van Mobiliteit Bert Stippelmans. Sint-Truiden startte in 2017 met het tweede deel van de grote stadsvernieuwingswerken. Onder meer de Luikerstraat en het Heilig Hartplein worden dit jaar heraangelegd. In totaal investeert Sint-Truiden in een periode van vier jaar meer dan 25 miljoen euro aan tien grote projecten. De stad wil nog meer dan in het verleden de hinder beperken om een vlotte bereikbaarheid van de binnenstad en haar parkings te garanderen. “Wij zijn de eerste stad in Limburg die de signalisatiesimulator inzet om onze verkeerscirculatie te laten testen. Onderzoek toont aan dat een slechte geleiding naar de centrumparkings de grootste reden van verkeersdrukte is in binnensteden. Wij kiezen er voor om daar iets aan te doen. Samen met de Universiteit Hasselt maken wij onze parkeerroutes slim”, vertelt burgemeester Veerle Heeren verder nog.

“Met behulp van de innovatieve signalisatiesimulator willen wij overigens niet alleen tijdens de werkzaamheden de hinder beperken. Met de inzichten van het onderzoek werken we ook aan een mobiliteits- en parkeerbeleid op maat van de inwoners en bezoekers van Sint-Truiden. Dat is een duidelijke keuze voor de toekomst van onze stad”, voegt schepen van Mobiliteit en Openbare werken Bert Stippelmans daaraan toe.

Het parkeergeleidingssysteem langs de parkings Veemarkt, Cicindria en Sluisberg vanuit Tienen, Diest en Hasselt wordt specifiek onder de loep genomen. Vorige week is de volledige route in kaart gebracht. Nu gaan de onderzoekers het gedrag van de bestuurders bestuderen, om zo de signalisatie op het terrein beter te kunnen afstemmen op hun rijgedrag. “Om te achterhalen of weggebruikers de boodschap op de verkeersborden opmerken en opvolgen, moet een groep testpersonen de route afleggen in een signalisatie- of rijsimulator”, licht professor Tom Brijs (UHasselt) toe. “In deze simulator analyseren we het kijk- en rijgedrag van de testpersonen aan de hand van eyetrackingtechnologie. Dankzij de input van de testpersonen op de gesimuleerde routes kunnen we de leesbaarheid en de plaatsing van de borden verbeteren.” Opstoppend verkeer door ronddolende auto’s op zoek naar een parkeerplaats moet volgens de professor daardoor voortaan tot het verleden behoren.

Foto © Sint-Truiden

De technologie werd in het verleden al succesvol toegepast voor de complexe omleidingsroutes tijdens de werken aan het viaduct van Vilvoorde, voor het verkeerscirculatieplan in Mol en ook voor het testen van de nieuwe signalisatieborden aan het IKEA-kruispunt van Hasselt-Zuid.

Het stadsbestuur zoekt daarom testpersonen die in de simulator willen plaatsnemen. Omdat de groep best zo divers mogelijk is, kunnen zowel Truienaars als niet-Truienaars, jong of oud, zich kandidaat stellen. De testsessies vinden plaats op het Instituut voor Mobiliteit van de UHasselt. Sint-Truiden legt een gratis taxidienst in, waarmee deelnemers vanuit het stadskantoor met de elektrische auto’s van de stadsdiensten tot aan de campus geraken. Alle deelnemers krijgen bovendien nog een leuk Truiens presentje.

Wie wenst deel te nemen, kan zich kandidaat stellen via werveninsinttruiden.be/mobiliteitsonderzoek/. De testsessies zijn gepland voor eind maart, het aantal plaatsen is echter beperkt. (ds)

Ook interessant

Bibliotheek Hasselt Limburg blaast eerste succeskaarsje uit

23/01/2019

23/01/2019

Bibliotheek Hasselt Limburg (BHL) heeft een sterk eerste werkjaar achter de rug. Dat blijkt uit cijfers die schepen Habib El...

Een flinke upgrade voor de grote stadslong van Hasselt

04/02/2019

04/02/2019

Vandaag start de heraanleg van het Kapermolenpark in Hasselt. In een eerste fase komt er een grote waterzone die de...

Hasselt: ‘Blauwe Bassin’ klaar om u te ontmoeten

05/07/2016

05/07/2016

De feestzaal in het Volkstehuis aan de Kanaalkom in Hasselt krijgt voortaan een nieuwe naam: de ‘Blauwe Bassin’. Daarmee is...

Parkeerstroomsturing in bijna-4K-kwaliteit

22/03/2018

22/03/2018 2

Het eerste LED-bord van het Hasseltse verkeersmanagementsysteem ziet eruit als een gigantische tv. De Diepenbekerweg kreeg afgelopen maandagnamiddag de primeur...

“Uit Hasselt, met liefde.” Toerisme Hasselt op promotour.

27/03/2017

27/03/2017

Vanaf vandaag, maandag 27 maart tot en met zondag 2 april gaat Hasselt onder de naam ‘From Hasselt with love’...

Comfortabel en veilig fietsen weer een stapje dichterbij

17/08/2020

17/08/2020

In en rond Hasselt vallen weer een aantal extra fiets-puzzelstukken op hun plaats. Het stadsbestuur werkte ondanks de coronacrisis verder...

De fietsstraat 2.0 moet beter leesbaar zijn

28/04/2020

28/04/2020 1

Drie bestaande fietsstraten in Hasselt gaan beter ‘leesbaar’ worden vanaf de komende zomer. De Kunstlaan, de Spoorwegstraat en de Boomkensstraat...

Seizoen 31 van ‘De poort’ kondigt zich aan

22/02/2022

22/02/2022

Voorlopig heeft het verhaal van de gouverneurstuin in het centrum van Hasselt nog altijd een open einde. Gaat die poort...

Wie was eerst: de kip, het ei of Koen Vanmechelen?

02/08/2016

02/08/2016

De Belgische kunstenaar Koen Vanmechelen lanceert aanstaande vrijdag 5 augustus in Zimbabwe zijn nieuwste project, de Planetary Community Chicken. Tijdens...

Innovatie uit jonge, frisse of soms zotte ideeën

27/02/2018

27/02/2018

Afgelopen zaterdag verzamelden zowat 50 jonge studenten uit heel uiteenlopende studierichtingen voor de tweede ‘Innovation Station’. Hun opdracht: bedenk een...

Vragen hoe het moet

12/08/2016

12/08/2016

De stad Beringen gaat in september aan haar inwoners vragen hoe ze zich in de toekomst naar buiten toe beter...

In fase twee van de fietscampagnes verschijnt het boekje

14/10/2019

14/10/2019

De aankondiging van Politie LRH over controle op fiets-spookrijden langs de Groene Boulevard lokte de voorbije week heel wat reacties...

Nieuwe bemanning voor ’t Scheep klaar voor de afvaart

05/01/2019

05/01/2019

Sinds woensdagavond 2 januari heeft Hasselt een nieuwe bestuursploeg met 8 schepenen onder leiding van de nieuwe burgemeester Steven Vandeput...

Fietsen zoals vroeger…

09/08/2016

09/08/2016

Morgen is Hasselt weer een toeristische attractie rijker. De Fietsbar in de Minderbroedersstraat begint namelijk als eerste met de verhuur...

Eerste gemeenteraad van 2025 brengt goed nieuws naar Kortessem

28/01/2025

28/01/2025

Dinsdagavond komt de nieuwe gemeenteraad van Hasselt samen voor haar eerste ‘normale’ vergadering. De leden en het stadsbestuur buigen zich...

Reageer
Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.