Feiten. Anders bekeken.

Bus- en rijbaan tussen nieuwe stelplaats De Lijn en station Hasselt

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Vanaf maandag 6 maart begint de aanleg van een directe verbindingsweg tussen de nieuwe stelplaats van De Lijn in de Crutzenstraat en het station van Hasselt. De nieuwe weg combineert een bus- en rijbaan voor auto’s en moet tegelijk een aantal andere problemen in de buurt van de Kuringersteenweg en de grote ring rond Hasselt oplossen.

Na de werken zal de omgeving twee volwaardige ‘vierarmenkruispunten’ tellen, beide voorzien van verkeerslichten. Aan het kruispunt achter de Carrefour/Brico aan de Kuringersteenweg verdwijnt het beeld van de spuuglelijke, oude reclamepanelen, want vanaf daar loopt de rijbaan richting Office Center. De vervelende bocht waar de toegangsweg naar het recyclagepark en de uitrit van de Carrefour-site samenvallen, krijgt eveneens verkeerslichten en duidelijk zichtbare fietspaden. De verkeerschaos die op beide plaatsen frequent voorkomt, moet op die manier volledig verdwijnen.

“Het vraagt zelfdiscipline om niet door te rijden als het kruispunt niet vrij is…”, volgens Agentschap Wegen en Verkeer. (Foto Bad Republic)

De werken zullen in verschillende fasen gebeuren, maar de vier partners in het verhaal, Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), De Lijn, Stad Hasselt en Infrax verwachten tegen uiterlijk eind augustus klaar te zijn. Tegen dan zou de nieuwe stelplaats van De Lijn ook helemaal operationeel moeten zijn en kunnen de lijnbussen probleemloos, veilig en vooral heel snel de afstand tussen hun nieuwe locatie en het station van Hasselt afleggen. “Een ontsluiting via de Kuringersteenweg en de Frans Masystraat zou het laatste zijn dat wij als stadsbestuur willen, want dat kan die steenweg gewoon niet aan”, volgens schepen Habib El Ouakili.

De nieuwe verbinding krijgt dus een dubbele functie. Enerzijds komt er een busbaan voor alle lijnbussen. Daarnaast komt er ook een gedeelte waarlangs auto’s heel snel naar de NMBS-parking onder het gerechtsgebouw kunnen rijden. “Enkele parkeerplaatsen van Office Center en Olympia zullen inderdaad wegvallen”, aldus Kirsten Peeters van AWV. “Olympia neemt trouwens ook een aansluiting op de nieuwe weg”, geeft bereikbaarheidsadviseur Tom Buntinx nog mee. “Je moet dan niet meer via de fameuze bretel inrijden aan de Kuringersteenweg, maar je kan na de werken via die nieuwe rijbaan naar hun parking rijden. Wat ook veiliger is.”

Voorlopig is er wel nog één klein probleem: vlak achter Office Center zit een schroothandelaar die zijn grond (of een deel ervan) nog niet heeft afgestaan… “Dat dossier is inderdaad nog hangend”, bevestigt Kirsten Peeters. “Tot we daar een akkoord bereiken, kunnen de bussen aan het licht wel de busbaan nemen, maar moeten dan even invoegen op de rijbaan voor auto’s om nadien terug naar hun busbaan over te schakelen, een s-beweging dus.”

Fase 1 van 6 maart tot eind april

De eerste werken die aan bod komen, zijn die waarbij Infrax betrokken is. In een stukje van de Crutzenstraat tot aan de Oude Spoorbaan – de vervelende hoek waar de weg naar het recyclagepark, de uitgang van Carrefour en de Crutzenstraat samenkomen – graaft Infrax een put voor een nieuwe riolering op een diepte van ongeveer zeven meter. Daardoor wordt dit deel van de straat gedurende zeven à acht weken volledig afgesloten voor autoverkeer. “Technisch is dat een huzarenstukje. Het bepaalt natuurlijk wel of we het verkeer langs de werken kunnen leiden of niet. Langs zo’n diepe put is dat onmogelijk”, verklaart Kirsten Peeters.

Het recyclagepark blijft wel bereikbaar, evenals de winkelzone rond de Carrefour. Auto’s kunnen tijdens de eerste fase in twee richtingen rijden in de Oude Spoorbaan, dus je kan nog altijd op de vertrouwde manier aan het tankstation of het recyclagepark geraken en terug. Enkel de Crutzenstraat is volledig onderbroken in beide richtingen. De bewoners tot en met huisnummer 16 zullen zelfs niet met de auto tot aan hun huis geraken. Zij kunnen echter wel veilig langs de weg parkeren in het laatst bereikbare stukje van de straat, tussen het tunneltje en hun woningen.

Fietsers kunnen via een tijdelijk dubbelrichting fietspad in beide richtingen rijden, parallel aan de Crutzenstraat. Over het terrein van de nieuwe stelplaats wordt voor hen een verbinding aangelegd. Als het hele traject opnieuw aangelegd is, hebben zij voortaan duidelijk zichtbare fietspaden om veilig tussen de Kuringersteenweg en de Crutzenstraat te fietsen en de kruispunten over te steken.

De toegangsweg tot het recyclagepark (Foto Bad Republic)

“De eerste fase heeft de grootste impact op het verkeer op de Kuringersteenweg”, licht Tom Buntinx toe. “Door de knip van de Crutzenstraat is verkeer met Kuringen-dorp langs die weg niet mogelijk. Dat verkeer moet dan allemaal de Kuringersteenweg op, waardoor die extra belasting krijgt.” Daarom staan er signalisatieborden en tekstkarren langs de grote ring, langs de Kuringersteenweg zelf richting Hasselt (aan het tankstation voor de McDonald’s) en zelfs op de E313, voor afrit Hasselt-West. Verkeer blijft mogelijk op twee rijstroken, ook op drukke dagen, zo benadrukt hij nog.

Fase 2 van eind april tot midden mei 2017

In deze fase verschuift de focus naar de Oude Spoorbaan. Het middendeel en de kant die grenst aan de Carrefoursite komen dan aan bod. Onder andere een nieuw fietspad en een aansluiting met verkeerslichten bij de uitgang van de Carrefour-parking staan hier gepland. Dit wil men allemaal binnen twee weken uitvoeren, volgens de planning van AWV.

De overzijde van de straat (kant van het Chinees restaurant) is dan al aangepakt, want dat gebeurt tegelijk met de werken van fase 1.

Opnieuw blijft het recyclagepark bereikbaar, alleen is er in deze fase enkel éénrichtingsverkeer vanaf de Kuringersteenweg richting recyclagepark mogelijk. Wegrijden kan dan wel opnieuw via de Crutzenstraat – die dan helemaal klaar is. Een omleiding via de Van Groesbeekstraat maakt de aansluiting op de Kuringersteenweg dan mogelijk. Deze laatste straat zal dan tijdelijk iets meer verkeer moeten slikken, maar daarover worden de inwoners tijdig geïnformeerd.

Overzicht van de voorziene omleidingen. (Afbeelding © Wegen en Verkeer)

Fase 3 in de tweede helft van mei

Tijdens enkelen weekendnachten wordt het kruispunt van de Oude Spoorbaan en de Kuringersteenweg aangepakt. Tijdens weekdagen en op zaterdag blijven steeds 2×2 rijstroken beschikbaar voor het verkeer. Behalve in de richting van Kuringen is het nodig om op een beperkt aantal momenten één rijstrook in te nemen, maar dit enkel buiten de spitsuren. De Kuringersteenweg zelf gaat maar 1 nacht dicht om de top-asfaltlaag aan te brengen.

De verkeerslichten aan dit kruispunt zullen ook een grondige upgrade ondergaan. “Die lichten worden vergelijkbaar met die rond de Ikea, dus met lussen op verdere afstanden. Daarom zijn die iets dynamischer. Dat systeem moet in de toekomst onze nieuwe standaard worden,” verklaart Kirsten Peeters. “”Het slimme licht aan dit nieuwe kruispunt wordt bovendien gekoppeld aan de lichten aan de grote ring. Daar worden ook bijkomende lussen geslepen om het slimme karakter in te voeren voor beide samen.” Schepen El Ouakili verwacht dat de doorstroming hier in de toekomst even vlot zal verlopen als rond het afrittencomplex aan de Sint-Truidersteenweg.

Wie nu richting Kuringen of de E313 wil, moet op dit punt drie rijvakken van de grote ring dwarsen tussen snel naderend verkeer. (Foto Bad Republic)

Fase 4 van eind mei tot eind augustus 2017

Gedurende deze laatste fase wordt er gewerkt op de langswegen van de Hendrik Van Veldekesingel. Zeg maar de weg onder de brug van de ring langs de kantoren van Officenter en de gebouwen van Belgacom. “Wie vandaag bijvoorbeeld vanaf de NMBS-parking wegrijdt langs de tram- en busbaan, moet aan de Belgacom drie rijstroken van de grote ring kruisen om linksaf te kunnen slaan richting Kuringen of E313, en dat is zeer gevaarlijk. Dus via de nieuwe aansluiting lossen we dat probleem ook op.”

De aanleg van de nieuwe bus- en rijbaan tussen de Kuringersteenweg en de treinsporen verloopt in feite over privéterrein en zal dus geen hinder veroorzaken voor het verkeer. Die werken worden doorheen de vier fasen uitgevoerd.

Deze halte verdwijnt na de werken. In de achtergrond het stuk van de Crutzenstraat dat tijdelijk volledig afgesloten wordt in fase 1. (Foto Bad Republic)

De Lijn – aanpassingen dienstverlening

Tijdens de werken is er ook een omleiding voor de stadslijnen H1, H3, H4 en de avondlijn. Vanaf maandag 6 maart worden hierdoor een aantal haltes in de Crutzenstraat tijdelijk niet bediend. Het betreft de haltes: Hasselt GB, Kuringen Spoorwegbrug, Kuringen Sporthal en Kuringen Van Groesbeekstraat. Als alternatief is de halte Hasselt Crutzenstraat (langs de Kuringersteenweg) beschikbaar en voorziet De Lijn een tijdelijke halte op de Grote Baan, net voor de aantakking met de Kuringersteenweg.

“De haltes Hasselt GB en Kuringen Spoorwegbrug worden na de werken niet meer opnieuw in dienst genomen”, geeft Sonja Loos van De Lijn nog extra mee. “Die worden dan vervangen door één nieuwe halte, Hasselt Oude Spoorbaan, schuin tegenover het strijkatelier.”

Sonja corrigeert ook nog een foute perceptie die bij veel mensen heerst over de toekomstige bustraffiek tussen de nieuwe stelplaats en het station. “De piek voor bussen is ’s ochtends voor de spits en ’s avonds erna. Bussen rijden geen talloze keren op en af naar de stelplaats vanaf het station. De bussen rijden hier ’s ochtends voor de spits aan de stelplaats buiten, maar tijdens de spits zijn die met pendelaars en scholieren onderweg. Net voor en na de middag is er ook nog wat traffiek, en voor de rest komen die na de avondspits terug binnen. Dus er komt geen constante stroom van bussen die de Kuringersteenweg kruisen, zeker niet.” In totaal schat ze dat het gaat het om een 150-tal bussen per normale werkdag. Aan de nieuwe stelplaats is plaats voor zo’n 270 bussen.

Tot slot nog deze twee feiten. Er komen geen tramsporen in de nieuwe verbindingsweg als voorbereiding op de Spartacus-lijnen. Mocht het ooit nodig blijken, dan worden die sporen achteraf pas gelegd.

In de toekomst kan de nieuwe verbinding ook een voordeel blijken in het toekomstige verkeersmanagementsysteem (met o.a. parkeergeleiding) dat schepen El Ouakili wil introduceren. “Als we hiermee verkeer bijvoorbeeld uit de woonwijken kunnen houden, dan is dat zeker meegenomen. We halen verkeer dat niet thuis hoort op de Kuringersteenweg, voor een stuk weg. Voor De Lijn is de nieuwe verbinding ook heel belangrijk in hun dienstverlening, om reistijden maximaal te verzekeren.”

Infrax betaalt een deel van de werken, het grootste stuk is voor een gedeeld budget van De Lijn en AWV samen.

Meer info over de werken vind je op de website van Agentschap Wegen en Verkeer. (ds)

Ook interessant

Vooruitblik bij eerste fysieke raadszitting sinds coronacrisis

21/06/2020

21/06/2020

Komende dinsdagavond zal de Hasseltse gemeenteraad voor het eerst sinds het begin van de coronacrisis weer fysiek vergaderen. Op de...

Geactualiseerde campagne tegen fietsdiefstal in heel Limburg

22/08/2017

22/08/2017

In het stadhuis van Hasselt stelden gouverneur Herman Reynders, gedeputeerde van Veiligheid Ludwig Vandenhove en burgemeester Nadja Vananroye samen een...

De spiegels van het nieuwe stadhuis

02/05/2018

02/05/2018

Fotograaf Kris Van de Sande liep gisteravond met zijn camera door de stad. Hij maakte enkele beauty shots van het...

Meiboomsteek voor nieuwe stadskantoor van Hasselt

26/02/2017

26/02/2017 1

Het Hasseltse stadsbestuur vierde vrijdagmiddag met een traditionele meiboomsteek het einde van de ruwbouwfase van het nieuwe stadskantoor. Tegelijk gaf...

Nieuwe reeks boerenmarkten aan station Hasselt

28/06/2018

28/06/2018

Na het succes van vorig jaar komt ‘de boerenmarkt’ dit jaar terug naar de oude ABX-loods aan het station van...

Verlangen naar hoop, wachten op nieuws

20/06/2017

20/06/2017

GASTBIJDRAGE ivm #WORLDREFUGEEDAY 2017 (deel 2) Annick Hus is freelance journaliste die ons speciaal voor Wereld Vluchtelingendag twee straffe artikelen...

Eco-legoblokken als onopvallende beveiliging

25/03/2019

25/03/2019 1

Einde maart start een eerste vergroeningsfase van het Dusartplein in Hasselt, meldt schepen van Groenonderhoud Laurence Libert. Er komen nieuwe...

1.801 blauwe parkeerplekken wachten op veelgebruikers

15/05/2020

15/05/2020 1

Sinds afgelopen maandag, 11 mei, is de ondergrondse parking Blauwe Boulevard in gebruik genomen in Hasselt. Het bijhorende parkeerreglement werd...

Carrièreswitch in gedachten? Gauwdief is dan misschien iets voor u.

19/06/2017

19/06/2017

Jan Steelmans en Jaak Boeven lopen een beetje gefrustreerd over de Grote Markt van Hasselt. Ze zijn boos omdat hun...

Onder den Opera

27/07/2019

27/07/2019

Na iets meer dan twee jaar knip op de Antwerpse Leien ging onze man eens kijken hoe ver ze nu...

De 16 (punten van de gemeenteraad in Hasselt) – UPDATE

28/10/2016

28/10/2016

De gemeenteraad van Hasselt van 25 oktober had de eerste zestien punten meer weg van een chaotische flex office dan...

Make-over van buitenruimte rond sportcomplex Genk mikt op beleving

09/01/2018

09/01/2018

De buitenruimte van het SportinGenk Park rond de sporthal en het zwembad krijgt grondige make-over. De uitvoering van de eerste...

Kinderprikkels voor de binnenstad

21/02/2019

21/02/2019 1

Twintig uiteenlopende ‘speelprikkels’ krijgen momenteel een plekje op zo’n vijftien locaties in de Hasseltse binnenstad. Het gaat daarbij om een...

Sneller naar de wachtruimte via ticketzuil in AC Groenplein

18/05/2017

18/05/2017

Niet alleen aan het nieuwe stadhuis van Hasselt wordt gebouwd. Ook de manier waarop de stadsklant in de toekomst geholpen...

So far, so good voor toeristisch ‘Project Ijzer, A soldier’s experience’

20/10/2016

20/10/2016

Begin vorige week kreeg de gemeente Leopoldsburg na twee eerdere pogingen een positief antwoord van Toerisme Vlaanderen over het toeristisch...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.