Burgemeester Nadja Vananroye van Hasselt werd gisterennamiddag al ingelicht over de de plannen die NMBS heeft klaarliggen voor het station van Hasselt. Het bedrijf reserveert daar 16 miljoen euro voor, maar maakt de definitieve plannen en afbeeldingen pas volgende week dinsdag bekend tijdens de voorstelling van het vervoersplan voor Limburg.
Op het stadhuis bevestigt men wel dat er gisteren een gesprek plaatsvond met NMBS en dat 16 miljoen euro voor het station van Hasselt werd toegezegd. Dat bedrag komt zowel van NMBS zelf – de 11,6 miljoen waarvan al eerder werd gesproken – als van Infrabel, dat bijpast tot het nu genoemde, hogere bedrag. Alleszins is het goed nieuws dat het oorspronkelijke renovatiebedrag met 25% verhoogd wordt.
Afgelopen woensdag had Nadja Vananroye aan Bad Republic nog verteld dat ze eerst zekerheid wilde over een investering in het station. Bij haar aantreden had ze al beloofd om “in Brussel op tafel te gaan kloppen”. Intussen hoorde niemand van de kant van het stadsbestuur ook maar iets over vooruitgang in dit dossier. Er waren enkel de talrijke krantenartikels over defecte roltrappen en het gemor van de reizigers daarover.
“Bij NMBS is het belangrijk dat ik onmiddellijk aan de verantwoordelijken heb laten voelen dat ik betrokken wilde zijn en de stand van zaken kennen, weten waar het naartoe gaat”, zo zei ze eergisteren. “Die 11 komma zoveel miljoen is nu beslist, ik ben daar nog altijd niet 100% zeker van, en ik wil daar zeker van zijn. Ik heb intussen afspraken vastliggen in de komende weken, om te zien wat dit betekent, welke werken wel of niet zullen gedaan worden en met welke timing. Mocht die timing god-weet-wanneer zijn, dan ga ik toch nog proberen daar invloed op te oefenen en bepaalde werken iets vroeger te laten uitvoeren, zodat er snel zichtbaar beterschap komt. Dat is een soort lobbying en vergt stalking. In mijn vorige job heb ik dat ook heel veel gedaan. Maar ik vind dat dit werkt.”
Vanochtend verschenen dan plotseling berichten op de site van Het Belang van Limburg en later ook op Het Laatste Nieuws. NMBS wilde aan ons enkel bevestigen “dat de burgemeester al werd ingelicht over onze plannen voor het station Hasselt.” De woordvoerder wilde op dit moment echter noch details noch beelden van hoe het gerenoveerde station er gaat uitzien, prijsgeven. Volgende week dinsdag heeft NMBS immers een informatiemoment gepland waarbij zowel de nieuwe vervoersplannen, die einde 2017 van kracht worden, als de Limburgse investeringsprojecten tot 2020 aan alle media worden bekendgemaakt. Dan zullen ook de details rond het station van Hasselt worden toegelicht.
Het ontwerp is volgens de stad echter klaar en kan nu omgezet worden in een technisch dossier en bestek. Via de procedure van overheidsopdrachten kan het daarna aan een uitvoerder toegewezen worden. Dat alles hoopt men tegen het voorjaar van 2018 rond te hebben. Als alles goed verloopt, kunnen de werken tegen de zomer van volgend jaar beginnen aan de ‘gemakkelijke’ achterkant van het station – de kant van Runkst. Dat perron wordt als eerste verhoogd, en zo werkt men naar het ‘moeilijke’ deel, het bestaande hoofdgebouw, toe. Er is ook sprake van een nieuwe trap en een lift aan een kant en roltrappen aan de andere kant. Alles bij elkaar voorziet men vier jaren voor de renovatiewerken. “Het station gaat er wel chique uitzien”, zo klinkt het vanuit het stadhuis. (ds)