Vanaf vandaag, maandag 27 maart tot en met zondag 2 april gaat Hasselt onder de naam ‘From Hasselt with love’ op promotour door Vlaanderen en Nederland. Bedoeling is om een stukje Hasselt naar de mensen in andere provincies en buurland Nederland te brengen en daarbij het toeristische aanbod van 2017 kenbaar te maken.
De stad gebruikt echte Hasselt-fans als ambassadeurs, mensen die om diverse redenen vaak en graag in Hasselt komen. Cocktail-shaker Reinout Gelaude, styliste en make-up artist Palmira Proletti of The Sore Losers kan je dus tegenkomen in de mobiele pop-up die meereist. Mucho Gusto voorziet een opkikker met in Hasselt gebrande koffie, Sanseveria Sound System zorgt voor een Hasselts streepje DJ-werk en Paplou Store toont gadgets, juwelen en andere hebbedingen. Wie daarna zin heeft in ‘meer’, krijgt het advies om bijvoorbeeld eens 48u naar Hasselt af te zakken en “de kleine maar charmante stad Hasselt” zelf te komen ontdekken.
In het najaar van 2016 werd het toeristische concept ‘Hasselt in 48u’ voorgesteld. Dat moest (en moet nog altijd) meer verblijfstoeristen naar de stad lokken en de culturele, culinaire, trendy, historische en artisanale troeven doen ontdekken. Tegelijk is het ook een manier om de lokale handel en horeca te ondersteunen. “Hasselt is zoveel meer dan een daguitstap”, zei schepen van Toerisme Karolien Mondelaers bij de lancering. “De stad biedt zoveel -vaak verborgen- mogelijkheden voor een uitgebreidere citytrip. Shoppen, terrassen, jenever proeven, stappen, musea bezoeken, restaurants ontdekken, fietsen door de groene rand, je laten verwennen in een hotel, B&B of vakantiewoning, … In Hasselt neem je best de tijd om volop te genieten.”
In de eerste plaats moet de campagne de potentiële ‘gewone’ toerist in een straal van 100 tot 150 kilometer rond Hasselt aantrekken, vooral uit Vlaanderen en Nederland. Daarna wil men verder gaan focussen op Wallonië, Frankrijk en Duitsland. Intussen zijn al verschillende varianten binnen het thema bedacht, bijvoorbeeld voor hip volk (street art en trendy winkeltjes), voor bedrijven (bezoek aan Corda-incubator) en recent nog voor kinderen.
Een speciale 48u-kaart moet de actie trekken. Lokale handelaars, musea en tal van andere deelnemers bieden via de kaart uiteenlopende voordelen aan gedurende 48 uren. Op een website wordt het aanbod regelmatig vernieuwd en geactualiseerd. Het concept is echter nog niet helemaal bij iedereen doorgedrongen, gaf de schepen onlangs echter toe, want het aantal verkochte kaarten blijft voorlopig relatief laag.
Tijdens de actie van deze week geeft toerisme Hasselt per dag via een wedstrijd een gratis overnachting en twee 48u-kaarten voor volwassenen weg voor bezoekers van de pop-up balie. Indien gewenst horen daar ook gratis 48u-kinderkaarten bij voor het gezin.
De pop-up is terug te vinden is aan het station van Leuven (maandag), in het centrum van Kortrijk en op de studentencampus Kulak (dinsdag), in Roeselare-centrum (woensdag), in Leiden (donderdag), in Maastricht (vrijdag), aan het Zuid in Gent (zaterdag) en aan de Zuiderdokken in Antwerpen (zondag). (ds)
‘From Hasselt with Love’, zo noemde Reinout Gelaude, cocktail-shaker én Hasselt-ambassadeur uit Gent, zijn nieuwste cocktail die hij creëerde als ode aan Hasselt. We weten helaas niet of dit ook het correcte antwoord op de wedstrijdvraag is…