Feiten. Anders bekeken.

OPINIE – ‘Koekenbak’ op de Grote Ring in Hasselt. Of toch niet?

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws, Opinie.

Voka Limburg haalde vanochtend hard uit naar de verkeerssituatie op de Grote Ring van Hasselt. De toestand werd zelfs vergeleken met de dagelijkse verkeersellende op de randwegen rond Brussel en Antwerpen. Maar blijkbaar was de soep toch niet zo heet als ze op tafel kwam…

“Deze ochtend stond nagenoeg de hele Buitenring stil door het afzetten van de Maastrichtersteenweg”, las je in het bericht van Voka – Kamer van Koophandel Limburg. De organisatie pleit in het bericht voor maatregelen om de doorstroming te verbeteren, meer bepaald slimme verkeerslichten en misschien wel extra rijstroken. Specifiek denkt Voka aan zulke lichten aan de kruispunten aan de Elfde Liniestraat en aan de Boudewijnsingel. Bovendien stelt Johan Grauwels van Voka ook de vraag: “Met moderne technologieën moeten verkeersstromen toch beter in kaart gebracht en gecoördineerd kunnen worden?”

Nu, het klopt dat het verkeer niet elke ochtend even vlot verloopt op de Hasseltse grote ring. Dat probleem kent iedereen, daar is ook weinig discussie over en dat erkent ook schepen van Mobiliteit Habib El Ouakili als we om zijn reactie vragen. “Ik ben het eens met Voka dat het nog niet de situatie is zoals rond Leuven, Brussel of Antwerpen, en dat we er alles aan moeten doen om het zover niet te laten komen.” Voka stelt namelijk dat onze provincie nog relatief filevrij is, en dat vindt de organisatie een voordeel waarop we moeten blijven inzetten. “Op een slimme manier met vooruitstrevende technologie”, voegt Johan Grauwels eraan toe.

Afgaande op de twee verhalen lijken beide partijen één ding te delen, en misschien zien ze dat wel ooit als een voordeel: ze krijgen allebei het vliegend van zo’n situatie. De ene (Voka) van dat stilstaan, de andere (schepen El Ouakili) enerzijds van de commentaar die hij altijd krijgt omdat de oplossing voor het probleem helemaal niet zo eenvoudig is als men denkt, en anderzijds van berichtgeving die niet op feiten gebaseerd is. Zoals vandaag.

De schepen hing zowat de hele dag aan de telefoon met diverse instanties en diensten, vertelt hij ons, want hij wilde niet accepteren dat de situatie vandaag zo extreem was. Daarom begon hij meteen een eigen onderzoek en vroeg hij bij iedereen, intern en extern, informatie op over de gigantische verkeersellende die in het artikel beschreven werd. Maar… Niemand had ook maar iets dramatisch te melden: zijn eigen dienst Mobiliteit niet, politie LRH niet – die nochtans op dat moment tien ploegen op de baan had -, en Wegen en Verkeer ook al niet. Het feit blijft namelijk dat de Grote Ring van Hasselt onder hun bevoegdheid valt en dat stad Hasselt daar nog geen lijn mag verven of een steen verleggen, laat staan grotere werken uitvoeren, zonder hun toestemming.

Blijkbaar heeft AWV volgens schepen El Ouakili nog een budget van een miljoen euro om diverse verkeersproblemen in heel Limburg aan te pakken, dus niet alleen voor de Grote Ring van Hasselt. “Ik denk wel dat we met het installeren van slimme lichten aan diverse kruispunten en het afschaffen van enkele andere kruispunten de doorstroming op de ring kunnen verbeteren”, vindt de schepen. Hij blijft daarom aandringen bij Wegen en Verkeer om niet te aarzelen met de nodige ingrepen. De twee kruispunten op het verlanglijstje van Voka zijn trouwens al lang aan AWV doorgegeven, voegt hij er nog aan toe.

Enkel tussen het kruispunt aan het Salvatorziekenhuis en de Luikersteenweg was het vandaag veel drukker en er was een herstelling aan een flitspaal die voor wat problemen zorgde, zo vertelde men aan de schepen. Maar meer bleek er volgens zijn ingezamelde informatie niet aan de hand. “Ik neem elke ochtend zelf de Grote Ring tussen de Kuringersteenweg en de Kempische Steenweg”, vertelt hij. “En ook daar was het verkeer redelijk vlot vandaag. Dus ik vraag me af waar Voka vandaan haalt dat de hele ring zou stilstaan en ook waarom het net vandaag zo’n abnormale situatie zou zijn geweest. De Maastrichtersteenweg is intussen toch al zo’n 2,5 tot 3 weken afgesloten.”

Op de Voka-suggestie om slimme technologie toe te passen wil de schepen ook dieper ingaan. “Eén van de sterke punten van het aankomende verkeersmanagementsysteem is de dataverzameling die constant gebeurt – nu al, via gps, info van De Lijn of de aanmelding van gsm’s bij zendmasten onder andere. Dat is een enorme informatiebron met een nauwkeurigheid van meer dan 95 procent. Ik heb dus aan het bedrijf dat de opdracht uitvoert (Be-Mobile, nvdr), gevraagd of ze mij een druktebeeld van de Grote Ring kunnen bezorgen. Morgenvroeg krijg ik dat, maar ik kan je nu al vertellen dat een eerste analyse aantoont dat er de afgelopen vier weken een gelijke verkeersdruk is geweest, zonder abnormale situaties.”

De wens van Voka is met andere woorden eigenlijk al aan het uitkomen zonder dat ze al zichtbaar is. Of dat er hard over gecommuniceerd wordt. Het verkeersmanagementsysteem komt er trouwens pas einde januari 2018 en niet eind december van dit jaar zoals eerder aangekondigd. Discussies met Wegen en Verkeer (die steen verleggen, remember…) liggen aan de basis van de vertraging. “Het ging daarbij soms letterlijk over een paar centimeter meer naar links of naar rechts op sommige plaatsen”, aldus de schepen. Bad Republic had aan AWV deze namiddag om een update omtrent de plaatsing van het systeem gevraagd, maar die wilden daarover niets kwijt.

Foto © Fietsberaad Vlaanderen

Eén lichtpunt zag de schepen vandaag wel in zijn overhoop gegooide werkdag: de unanieme beslissing van de Vlaamse Regering die Fietsberaad Vlaanderen eerder vandaag meldde. De bedoeling is om op korte termijn een modal shift te creëren door resoluut te kiezen voor de elektrische fiets als valabel alternatief voor woon-werkverkeer. Investeringen in geschikte infrastructuur en aanpassingen van de regels moeten er daarom vlug komen, vinden alle partijen in het Vlaamse parlement eensgezind. We kunnen ons zo voorstellen dat de schepen een tevreden glimlachje toonde. Nieuwe zuurstof voor zijn Fietsactieplan.

“Blij dat ze daar eindelijk het licht gezien hebben”, lacht El Ouakili. “Maar dan moeten ze wel overtuigd, voor de volle honderd procent, inzetten op een volwaardig alternatief, op zowel de fiets als het openbaar vervoer. Want laten we eerlijk zijn, dat laatste is op dit moment in Limburg in feite triestig. Zo lang ze blijven focussen op auto’s is er geen oplossing. Er zijn zes miljoen ingeschreven auto’s in ons land. Zet die maar eens langs of achter elkaar en reken dan eens uit waar je uitkomt.” Dat zijn iets meer kilometers dan de volledige grote ring van Hasselt, gokken we voorzichtig.

Over hoe lang dat ene hek al aan de Maastrichtersteenweg staat en aangeeft dat de straat versperd is ‘uitgezonderd voor plaatselijk verkeer’, daarover zei de schepen niets. En ook niet of het communicatief de juiste vorm heeft. Het bord staat er, weliswaar op één helft van de weg zodat auto’s er langs kunnen, en dat is voor velen altijd verleidelijk. Het is alleszins een wettelijk verkeersbord, met andere woorden zo voorgeschreven en daarom ook zo geplaatst. En langs de binnenzijde van de grote ring zagen we een groot oranje bord dat de werken aankondigt en een alternatieve route voorstelt. Dus strikt genomen…

Op een dag leren ze in ons land misschien ook nog wel eens wat écht goede signalisatie omtrent werken inhoudt, kan je op zo’n moment alleen maar denken. “Dat is niet meer dan respectvol voor iedereen die in de ochtendrush tijdig op zijn werk of in de school of in het ziekenhuis of waar dan ook wil/moet geraken”, stelde Voka al. Waar ze toch wel een punt hebben, geef toe. Maar die oplossing ligt helaas niet in Hasselt.

Misschien is het gewoon verstandiger om enkele positieve punten te onthouden uit dit hele verhaal van vandaag. Beide partijen willen de verkeersdoorstroming verbeteren en liever morgen nog dan overmorgen. De ene spreekt in naam van de bedrijfswereld en vraagt slimme oplossingen. De andere vertegenwoordigt de burgers, en vraagt slimme oplossingen. De ene kan misschien via de aangesloten bedrijven zorgen voor meer fietsers en minder auto’s, wat kan bijdragen tot vlotter verkeer voor iedereen. Johan Grauwels sprak in zijn reactie aan ons trouwens zelf van een “en-en verhaal”. Dat kan dus voortaan met de steun (en meer centen) van de Vlaamse overheid. De stad van haar kant wil ook meer fietsers en minder auto’s, want dat draagt bij tot vlotter verkeer voor iedereen, waardoor ook openbaar vervoer sneller en interessanter kan worden.

Moeten we nog doorgaan, of zetten we gewoon ergens een tafel neer (langs de grote ring bijvoorbeeld?) en praten we samen verder over een gemeenschappelijk probleem? (ds)

Ook interessant

Uitkijken naar het jaarlijkse drèpke

17/10/2019

17/10/2019

Op 19 en 20 oktober staat Hasselt helemaal in het teken van de 30ste jubileumeditie van de Hasseltse Jeneverfeesten. Deze...

Druk programma voor Japanse voorjaarstuin

24/03/2019

24/03/2019 1

De officiële opening van de Japanse Tuin in Hasselt is traditioneel een evenement waar veel bezoekers na de winter naar...

Krijgt Hasselt straks kleine, elektrische centrumpendels?

17/09/2019

17/09/2019 1

Sinds 9 september rijdt er opnieuw een centrumpendel tot dichtbij de Grote Markt van Hasselt. Het gaat om een minibus...

Iemand zin in ‘E Bellemenneke’?

15/10/2019

15/10/2019

Een levende belleman met zijn eigen jenever? Hasselt heeft het sinds kort. Jan Dierckx, de immer sympathieke belleman slash stadspromotor...

Dienstmededeling over #PKP17 combitickets en het weer

15/08/2017

15/08/2017

Nog 1 nachtje slapen en dan gaat Pukkelpop editie nr. 32 van start. Nog enkele dienstmededelingen. De combitickets zijn intussen...

In fase twee van de fietscampagnes verschijnt het boekje

14/10/2019

14/10/2019

De aankondiging van Politie LRH over controle op fiets-spookrijden langs de Groene Boulevard lokte de voorbije week heel wat reacties...

Veiliger fietsen via primeur van slim LED- en meetsysteem

10/08/2019

10/08/2019 1

Twee rode LED-strips dwars over de rijweg, maar parallel aan het fietspad, en een nauwkeurig, slim meetsysteem vormen samen een...

Tournée Locale: buurten verbinden via kansen

17/04/2018

17/04/2018

Twee dichtbevolkte en groeiende stadswijken, een ‘moeilijk’ tussenliggend gebied, drie weekends, twee tussenliggende weken, sociale cohesie bevorderen, mensen verbinden, uitdagingen...

OPINIE – Vier uurtjes genieten van de afwezigheid van auto’s.

15/09/2019

15/09/2019

(Coverfoto sfeerbeeld autovrije zondag 2018 – © Boumédienne Belbachir / Stad Hasselt) Klaar voor de autovrije zondag vandaag? Tussen 13...

Porridge en Haggis in summerheat (Schots weekend Alden Biesen)

13/09/2016

13/09/2016

Het 31ste Schots weekend in Alden Biesen ging dit jaar gebukt onder een zinderende hitte. Schotten kunnen daar echter niet...

Pitch Please Hackaton: jongeren willen ouderen digitaal omarmen (en eraan verdienen)

21/02/2017

21/02/2017

Afgelopen zaterdag was UHasselt in Diepenbeek een arena voor innovatieve jongeren met ondernemerskwaliteiten. In het kader van Pitch Please, een...

Sensibilisering om de middelvinger uit de fietsstraat te halen

02/04/2019

02/04/2019 2

Sensibilisering, handhaving en evaluatie van de infrastructuur zijn de drie kernbegrippen waarmee stad Hasselt het gebruik van de fietsstraten wil...

“Tack Hasselt!” voor een eerste succesjaar

04/02/2017

04/02/2017 1

IKEA Hasselt viert dit weekend zijn eerste verjaardag. Via tal van activiteiten voor klanten, inclusief een zondagse opening, mag iedereen...

Test Aankoop faciliteert tweede groepsaankoop zonnepanelen in Hasselt

12/04/2018

12/04/2018

Voor het tweede jaar op rij organiseert Hasselt een groepsaankoop voor zonnepanelen onder de naam ‘Solarstad Hasselt’. Consumentenorganisatie Test Aankoop...

Online tickets kopen voor Chrystantenfestival

23/08/2016

23/08/2016

Vanaf vandaag, dinsdag 23 augustus, kan je online toegangstickets voor de Japanse Tuin in Hasselt kopen. Daarmee springt de grootste...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.