“Amai, die Vanderlinden doet het precies goed!” kan misschien een eerste reactie zijn geweest als je de gele promowagen van Telenet Business afgelopen weekend door het centrum van Hasselt zag rijden. De sympathieke jonge jeneverstoker neemt gewoon elke kans die hij ziet om zijn jong bedrijf te promoten, dat is alles. De afgelopen dagen kreeg hij een beetje extra hulp daarbij.
Stokerij Vanderlinden was immers één van de 200 geselecteerde Vlaamse ondernemers die van Telenet Business een digitaal reclamebord op wielen, een Facebookcampagne en een week gratis digitaal advies cadeau krijgen. Met het initiatief ‘Scoor Lokaal met Digitaal’ wil de Mechelse provider uiteraard nieuwe zieltjes winnen, maar tegelijk zoveel mogelijk ondernemers en KMO’s ondersteunen bij het online promoten van hun zaak.
“Uit onderzoek blijkt immers dat een vierde van de zelfstandigen geen tijd heeft om na te gaan hoe online toepassingen hun zaak zouden kunnen promoten of laten renderen”, licht Stijn Vander Plaetse van Telenet Business toe. “Maar liefst 43 procent heeft geen website, 56 procent heeft geen Facebookpagina en 34 procent geen van beide. Bovendien zit 40 procent van de ondernemers ook met vragen over hoe ze hun zaak kunnen promoten op sociale media.” Vander Plaetse noemt dat “digitale plankenkoorts die nog steeds heerst. Deze campagne wil die gewoon verlagen en ondernemers helpen om de stap naar online aanwezigheid te zetten.”
De keuze om de bedrijven zowel via een klassiek reclamevoertuig als online te promoten is een bewuste. “We willen hiermee aantonen dat beide manieren van reclame maken elkaar niet in de weg hoeven te staan”, aldus Vander Plaetse. “De kracht zit hem net in de juiste mix van online en offline aanwezigheid van een zaak of onderneming.”
En Olivier Vanderlinden? Wel, die brede glimlach op de affiche zagen we de eerste keer al tijdens de voorbije Jeneverfeesten, toen hij zijn bedrijf officieel voorstelde aan het grote publiek. In Hasselt weten heel wat mensen intussen al: de producten en diensten heeft hij en de sympathieke ondernemersuitstraling zit ook meer dan goed. Dus blijft enkel de vraag of de rest van de (digitale) wereld zin heeft in deze nieuwe Hasseltse jenever. Olivier is alvast heel benieuwd naar de resultaten die hij binnenkort van de Telenet Business-specialisten krijgt.
Stokerij Vanderlinden is trouwens niet de enige Hasseltse onderneming die door Telenet in de kijker gezet wordt. Ook Limburse Wooncentrale, PlusPresQue, Tast of India, Wellness Hasselt B&B, Motorama bvba, LVG Vastgoed, Jidoka bvba, Soup&Co, Bientje, Paplou en Hotspot ga je vanaf december digitaal iets prominenter tegenkomen. Met de lokaal gekochte moto langs lekker eten op verschillende plekken touren, intussen uitkijken naar een huis of appartement, een nachtje in Hasselt blijven slapen om een IT-maatwerkoplossing te bedenken en onderweg nog zoveel andere zaken ontdekken…
Dat is uiteraard maar een voorbeeldritje langs lokale ondernemers. Zo zijn er talloze te verzinnen in elke stad of gemeente, helemaal volgens eigen interesses. Maar waarom zou je dat niet eens proberen? Eerst online – via Facebook bijvoorbeeld – heel diverse, leuke, nieuwe of bestaande zaakjes ontdekken en die daarna vlakbij de deur gaan beleven. Wanneer gaan we met zijn allen iets doen aan die plankenkoorts? (ds)