Dit weekend wordt ongetwijfeld een druk shopping weekend tijdens Hasselt in ’t Wit, het tweede uit de reeks al. Winterland baadt dan intussen al voor het vijfde weekend in het licht van meerdere tienduizenden lampjes. Sinterklaas ligt alweer in zijn warme strandzetel in het zuiden, iedereen heeft normaal zijn eindejaarspremie ontvangen, hoog tijd dus om te gaan kerstbelevingswinkelen in het witte centrum van de stad.
Vier grote witte designherten-met-lampjes-in-het-gewei smukken de hoofdwinkelas Demerstraat-Hoogstraat-Koning Albertstraat op, de LED meegroeiverlichting brandt intussen al enkele weken in de 200 bomen rondom de Groene Boulevard, en in een (beperkt) aantal straten werd kerstverlichting gespannen. Stad Hasselt organiseerde allerlei animatie en strooide betonnen legoblokken (met poortjes!) in het rond om de veiligheid te garanderen. Er staat ook een kerstboom op de Grote Markt, met lampjes en een klassieke kerststal. En de leegstaande panden tonen zomerse (!) shoppingtaferelen. Alle goed doordachte klassiekers zijn er, met andere woorden.
“Tijdens de koopweekends – nog op 16-17 en 23-24 december – zijn de winkels open tussen 11 uur en 18 uur, met uitzondering van kerstavond, want dan sluiten ze om 16 uur de deuren”, vertelt schepen van Economie Tom Vandeput. “Traditioneel duiken er rond het eindejaar in onze binnenstad een aantal pop-ups op”, gaat hij verder. “Dit jaar verenigen verschillende pop-ups de krachten in het voormalige pand van United Brands.” Wat hij erbij vergeet te vertellen, is dat de aantrekkingskracht van de binnenstad met een dergelijke mix wel eens een nieuw, fris, jong, dynamisch elan zou kunnen krijgen – dat van een shoppingstad waar winkelen écht fun wordt en ontdekkingen oplevert. De nieuwe trends zijn er dus ook, met andere woorden.
Mega pop-up
Voor het concept van ‘Design & Food Market‘ was Emm Verheyden van TheList al een jaar op zoek naar een toplocatie in het centrum van de stad, vertelt hij. Specifiek zocht hij “vernieuwende concepten, lokale makers en creatieven die het verschil maken”. De pop-up winkels tonen allerlei spullen die eigenlijk het leven gewoon ‘fun’ maken, maar dat kan niet blijven bestaan zonder een stevige lokale handelsbasis. Daarom koos TheList voor een stevige deelname van lokale handelaars en werden er trouwens nog heel wat meer aangesproken – wat helaas niet voor iedereen lukte omwille van praktische of organisatorische redenen. Emm denkt immers wel eens na over de toekomst van binnenstad-shoppen. Daarom gebruikt hij die brede mix van diverse soorten winkels die allemaal mikken op de beleving van het winkelen zelf. In de ogen van TheList zal dat in de toekomst de bovenhand zal nemen.
Klanten bereiden zich dus best nu al langzaam voor om over een paar jaren misschien heel rare shopping- of belevingscombinaties tegen te komen. Een film kijken terwijl je van een koffie geniet en vijf meter verder, in hetzelfde pand, uit een assortiment schoenen kan kiezen? Waarom niet? Die trend leeft in de ogen van Emm misschien toch al harder dan velen beseffen. Een mentaliteitsaanpassing is dus nodig is, echter niet alleen bij klanten maar zeker ook bij pandeigenaren die het jonge ondernemers vaak niet makkelijk maken met torenhoge huurprijzen.
Toch is Emm ervan overtuigd dat een toekomstige binnenstad zo’n nieuwe mix nodig heeft. “Ik krijg vragen van zelfs automerken die opnieuw naar de binnenstad willen komen”, merkt hij terloops op tijdens ons gesprek. Waarmee hij niet bedoelt dat de Grote Markt van Hasselt weer een parking moet worden. Neen, automerken willen hun producten ook graag opnieuw tonen in een stadscentrum, en niet enkel aan de rand ervan. Loskomen van de fysieke beperking van één grote locatie waar de klant slechts één soort product vindt. Daar gaat het om. In Knokke organiseerde TheList in het verleden bijvoorbeeld een Tesla-showroom midden in het centrum. Dat merk is een trendsetter, weten we intussen. Nu, Peugeot deed in Hasselt trouwens ook al ooit hetzelfde in de Demerstraat – waar toen zowat iedereen even verbaasd naar keek.
De Amerikaanse eigenaars van het United Brands-pand kwamen trouwens zelf naar Hasselt en waren volgens Emm aangenaam verrast met de tijdelijke herinrichting van hun pand. Dat hadden ze zelf nooit zo bekeken, gaven ze toe aan de organisator. Maar hun blik verraadde wel interesse voor nieuwe verhuurmogelijkheden – ‘opportuniteiten’, heet dat in vakjargon. Wat ook een stijlbreuk zou kunnen inluiden. Pop-ups hebben wel eens de neiging om eigenaren met andere ogen naar hun eigen pand te laten kijken.
Denk gewoon terug aan wat #Bamstat in de stationsbuurt probeerde te bereiken. Toen werd bijvoorbeeld een biljartcafé een trendy barbershop. Of kijk gewoon naar verschillende andere panden die ooit lang leeg bleven en door een fris idee en enkele eenvoudige ingrepen het stof uit de verste hoekjes deden waaien. Van restaurant naar tweedehands-vinylplaten-annex-koffiezaak in een zijstraat, weg van de hoofdas? Het is maar een voorbeeld. Maar het gebeurt al in Hasselt.
Van tijdelijk naar blijvers
Sommige tijdelijke ‘bewoners’ van ‘Design & Food Market’ gebruiken de pop-up als een verkenning van de markt, anderen plannen al een definitieve komst naar Hasselt. Foodmaker is zo’n onderneming uit de tweede categorie. Het bedrijf is al geruime tijd bezig met de verbouwing en inrichting van een pand aan de Botermarkt.
In de pop-up kan je al verse vegan soepen en biologische warme maaltijden proeven die in eetbaar servies geserveerd worden. Met dat initiatief wil het bedrijf een volgende stap zetten in de zoektocht naar het elimineren van wegwerpverpakkingen. De gerechten zijn geschikt voor mensen met gluten- en lactose-allergieën. De biologische koffie schenken ze in mokken ontworpen door cartoonist Jeroom. Voor 5 euro hou je gewoon de mok bij als de koffie op is. ‘Elimineren van afwas’, heet dat in vakjargon.
Er zijn zo’n 35 verschillende deelnemers in het pand aanwezig met een heel uitgebreid aanbod, gaande van traditionele handgemaakte glazen kerstversiering over dagvers Bokrijks brood, wafels met een originele vulling – een ideetje van de Hasseltse topchef Giovani Oosters -, Japanse groententaart, Italiaanse delicatessen en tal van andere inspirerende designspullen. TheList Design & Food Market blijft tot eind januari in dit pand op de hoek aan de Maastrichterstraat, vlakbij de MediaMarkt. Er is ook een wedstrijd waarbij je een Auping bed kan winnen.
In de Sjiek Lounge presenteert TheList een extra large tentoonstelling van grafisch artieste Jenny Stieglitz en staat een reeks brocante pop-ups gepland. Elk weekend (inclusief alle zondagen!) moet Design & Food Market een ontmoetingsplek zijn waar je terecht kan voor een mooie film, of een programmatie Ted Talks, docu’s van Nowness, Vimeo Staff Picks of vintage commercials. Met een heerlijk glaasje wijn, koffie of ander lekkers erbij, natuurlijk.
Loop er dus gewoon eens doorheen. TheList Design & Food Market is elke vrijdag, zaterdag en zondag open van 11u. tot 19u. En verder elke dag in de week voor de kerstvakantie en tijdens de twee weken van de kerstvakantie (behalve kerstdag).
Specials in de binnenstad
Op 16 en 17 december start de kerstmarkt ‘Chefs on Wheels‘. “Rondom de kathedraal staan tot en met 24 december een aantal foodtrucks en stalletjes opgesteld”, vult schepen van Evenementen Gerald Corthouts aan. Ongetwijfeld een aanrader voor wie in het gebied tussen de Grote Markt en de Zuivelmarkt culinair niet aan zijn trekken zou komen bij de zowat 25 eetgelegenheden die daar al liggen.
Wat nog? Op zaterdag 16 december is er een nieuwe editie van het Geefpleintje. Overbodige en nog bruikbare spullen worden daar weggeschonken aan iemand anders tussen 11 en 16 uur op het Van Veldekeplein. Daar liggen trouwens twee heel gezellige cafés die je zeker heel graag laten kennismaken met échte Hèsselse kerstsfeer. Stond niet in het persbericht van de stad, maar we vermelden het toch maar even.
Op zondag 17 december tussen 14 en 18 uur organiseert Katarinadal een heel kunstzinnige kerstmarkt op het Jeneverplein en wordt de Dorpsstraat omgetoverd tot ‘Ginstreet‘. Aan het Jeneverplein ligt trouwens het Jenevermuseum (uiteraard…) waar nog een interessante tentoonstelling loopt, die trouwens doorgetrokken wordt in 8 horecazaken verspreid over het centrum.
In GinStreet Winter Hasselt proef je ook op zondag 17 december van 14 tot 19 uur gratis tientallen gins. Gratis! Cadeau van de GinTonicShop, een Hasseltse handelaar! De Dorpsstraat ligt op zowat tien minuten wandelen van het Dusartplein, mocht je daar nog nooit geweest zijn. In die straat zijn bovendien nog andere heel toffe en hippe winkels te vinden, tussen haakjes.
Zoals Paplou, die wel eens toffe producten als eerste in België durven aanbieden. Ooit waren ze bijvoorbeeld de eersten om de heerlijke chocolade van Tony’s Chocolonely aan te bieden, en sinds vorige week hebben ze opnieuw in primeur de Engelse bak-het-zelf pakketjes van BKD in huis gehaald. Bakken is al jaren hot (ook letterlijk, ja) over het Kanaal en sinds enige tijd is die trend overgewaaid naar Vlaanderen. Diverse verpakkingen en soorten staan te wachten op jouw oven en bak-aspiraties. (En laat maar weten wanneer we mogen komen proeven…)
Terug naar enkele klassiekers tenslotte. Op zondag 17 december is er ook de jaarlijkse Midwintermarkt op het Dusartplein met cadeaukraampjes van marktkramers, verenigingen en hobbyisten.
En op vrijdag 22 december trekt de magische Joe Kerstparade door de straten, geeft schepen Corthouts ook nog mee. “Verwacht je aan feeërieke praalwagens met sfeervolle muziek, kerstelfen, sneeuwmannen en alles wat winters is. Ook de Kerstman en de Joe-dj’s zullen aanwezig zijn op de Kerstparade.” Ter aanvulling op het Joe Christmas House op Winterland, waar de Joe-dj’s live Joe-radio maken. (En nee, we verdienen niks door zoveel keer Joe te zeggen. We schrapten er integendeel al een aantal uit de tekst van het persbericht.)
Winnen! Winnen!!!
We noemden hierboven al de wedstrijd in de grote pop-up markt, maar er vallen ook nog andere zaken te winnen tijdens deze eindejaarsperiode.
Ten eerste is er Joyn dat samen met 115 lokale handelaars kans geeft op een extra shoppingbudget. Voor iedere aankoop krijgt de gebruiker van de Joyn-app of -kaart een winstkans ongeacht het gespendeerde bedrag. Die kans komt dus bovenop de punten die normaal gespaard worden bij de handelaars. De actie loopt van 9 december 2017 tot 7 januari 2018. In de week van 18 december, 25 december en 2 januari wordt telkens één tussentijdse winnaar geloot die 250 euro aan Hasseltbonnen ontvangt. Op het einde is er nog een hoofdprijs van duizend euro, eveneens in Hasseltbonnen. Op 8 januari wordt de winnaar daarvan bekendgemaakt. Het gebruik van de Joyn-klantenkaart is gratis, zowel voor de klassieke plastic kaart als voor spaar-app. Wel moet je een Joyn-profiel aanmaken om te kunnen sparen. En wees gerust: Joyn houdt rekening met je privacy en zal je kerstcadeaus niet stiekem verklappen.
Daarnaast geeft Plopsa ongeveer 300.000 vouchers weg via een 40-tal handelaars in Hasselt. Het aankoopbedrag doet er ook hier niet toe. Bij elke aankoop krijgt de consument een voucher met toegangskorting mee. Ook IKEA neemt deel aan deze eindejaarsactie die gewoon iets wil teruggeven aan de regio waarin Plopsa verankerd is en het kerstshoppen in Hasselt extra in de kijker wil zetten. Misschien heb je de vouchers al gezien, want de actie begon al half november en loopt nog tot eind december van dit jaar.
Stress in goede banen
Nu je weet wat er zoal te doen is, let’s talk about real stress then… parkeerstress. Hoe verder van het centrum geparkeerd, hoe minder stress. Herhaal deze woorden vaak genoeg voor je vertrekt, dan heb je hopelijk de juiste reflex om niet met de auto tot in het centrum te rijden. In de binnenstad lukt dat sowieso niet, want die wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer tussen 14 uur en 18 uur. De gratis pendelbussen rijden om de 15 minuten naar het centrum vanaf de gratis parkings Alverberg, Hasselt-Zuid en Boudewijnlaan tussen 10u30 en 19u30 in beide richtingen. Op zondag 24 december is dit slechts tot 16u30. Iedereen wil immers zijn kerstkalkoen op tijd in de oven steken.
Op de valreep merken we nog een speciale ‘Park & Volvo VIP Shuttle’-actie op vanwege de handelaars van de Kapelstraat, Dokter Willemsstraat, Diesterstraat en Aldestraat. Wie per post een uitnodiging ontving om zorgeloos te komen kerstshoppen in de Quartier Couture, krijgt een gratis shuttlerit naar de kerstbar in de Kapelstraat. Op Parking Alverberg is een verwarmde wachtruimte ingericht bij de 300 beschikbare parkeerplaatsen. U mag uit dank een vrijblijvende donatie doen die aan een Hasselts sociaal goed doel geschonken wordt via Rotary Hasselt. Deze actie is er op 16 en 23 december tussen 10 en 18 uur, en op 17 en 22 december tussen 12 en 18 uur. Even gratis als de gewone pendelbussen, al vermoeden we dat de zetels hier iets zachter zijn.
Op de Singel en de grote invalswegen naar Hasselt staan een tiental signalisatiekarren die verwijzen naar die randparkings. Noem het een pop-up voorproefje van het verkeersmanagementsysteem dat er vanaf eind januari komt. De bus of fiets zijn natuurlijk ook alternatieven. Voor het eerste kijk je gewoon op de website van De Lijn. Aan het Groenplein, Stationsplein, Capucienenplein of aan de Boudewijnlaan zijn er bewaakte fietsenstallingen. Benieuwd ook hoeveel Mobit-deelfietsen er aan het einde van de koopdagen aan de rand van Hasselt worden opgevist.
Het centrum van Hasselt lijkt klaar voor de komende shoppingweken, helemaal ‘gemanaged’ om tienduizenden bezoekers te ontvangen tijdens de eindejaars- en koopjesperiode. Bad Republic wenst alle handelaars uit de binnenstad alvast gouden zaken! We zien immers graag een levende binnenstad, en niet alleen in het wit. (ds)