Feiten. Anders bekeken.

De Lijn stimuleert gedragsverandering via nieuwe campagne

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Vervoersmaatschappij De Lijn liet in februari een mobiliteitsonderzoek uitvoeren en gebruikt de resultaten nu als basis voor een nieuwe, langdurige campagne die gedragsverandering nastreeft. ‘Mobiele Maandag’ moet aansporen om kritisch te staan tegenover de eigen verplaatsingsgewoonten en om minstens één dag per week een ander vervoermiddel te gebruiken.

Onderzoeksbureau iVOX peilde bij duizend Vlamingen tussen 15 en 75 jaar naar de houding tegenover (combi)mobiliteit – het combineren van verschillende vervoermiddelen zoals de fiets, de bus of tram, een stukje stappen en een auto om tot een bestemming te geraken. Frustraties kwamen daarbij heel duidelijk naar boven. Liefst 91 procent vindt dat we teveel stil staan in het verkeer. Eén op drie pendelaars vindt dat hij of zij teveel tijd verliest in het woon-werkverkeer. En het zal alleen maar erger worden de komende jaren, meent 93% van de deelnemers. Zij komen daarom zelf tot de conclusie dat het hoog tijd wordt voor echte oplossingen.

“De files in Vlaanderen waren nog nooit zo zwaar als in 2017”, reageert Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn. “Het is gemakkelijk om de schuld van de fileproblematiek op een ander te schuiven en naar een ander te kijken om het probleem op te lossen. Helaas zal die mentaliteit ons niet verder helpen. Als we de fileproblematiek en het bijhorend leed écht willen oplossen, moeten we allemaal ons steentje bijdragen. Ook bij De Lijn willen we onze verantwoordelijkheid daarin nemen en mensen aansporen om meer te kiezen voor combimobiliteit. Daarom lanceren we Mobiele Maandag op 16 april.”

Campagnebeeld ‘Mobiele Maandag’, De Lijn.

Zestig procent van de bevraagden gelooft dat openbaar vervoer en combimobiliteit een alternatief zijn voor de auto. 74 procent vindt echter dat ze zelf niet aan de oorzaak van de files ligt. Twee op de drie mensen die dagelijks de auto neemt naar het werk deelt deze mening.

Vanaf maandag 16 april hoopt De Lijn dat de Vlaming minstens één keer per week zal kiezen voor combimobiliteit. iVOX stelde namelijk vast dat 1 op 2 bereid is om alternatieven te proberen. Als dat gebeurt, pakt iedereen samen niet alleen het fileprobleem aan, maar ook het ecologisch, economisch en psychologisch leed dat daaruit vloeit.

De Lijn bundelt alle informatie over de campagne in een aparte website, www.mobielemaandag.be , waar deelnemers zich kunnen registreren en actief engageren tot deelname. Voor de deelnemers zijn er niet alleen “de liefste aanmoedigingen, maar ook een paar prachtige voordelen op maat”, belooft het bedrijf op de aanmeldpagina. Zo is er bijvoorbeeld al een speciale actie aangekondigd voor de komende Erfgoeddag. Tips over combimobiliteit en extra achtergrondinformatie vind je eveneens terug op die website. Het overzicht van initiatieven rond bakfietsdelen in diverse Vlaamse steden of de buurtfietskar in Gent vonden we alleszins al interessant genoeg om meteen te vermelden. Wie weet ziet iemand daarin een hint om een gelijkaardig initiatief ook in Hasselt te faciliteren.

Klik op de afbeelding om rechtstreeks naar de campagnewebsite te gaan.

Cathy Macharis, professor Duurzame Mobiliteit & Logistiek aan de VUB, gelooft alvast in de impact van de nieuwe campagne. “Mobiele Maandag kan absoluut op een positieve manier een gedragsverandering teweeg brengen. Door op één dag te focussen, vergemakkelijkt de campagne de stap om eraan deel te nemen. Bovendien zorgt de campagne ervoor dat mensen erover nadenken. Wie niet meteen deelneemt, zal door de campagne op een later moment in de file misschien toch overwegen om de auto eens te vervangen door de bus of de fiets. Als iedereen één dag de auto thuis laat, zorgt dat al voor 20 % minder uitstoot door de wagen.”

Eerder lanceerde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts al een eigen stimuleringscampagne, de 7km-club, die meer Vlamingen voor hun woon-werkverkeer op de fiets wil krijgen. De meest recente VAB-Fietsbarometer toonde ook al aan dat we met zijn allen meer fietsen en dat intussen al zestien procent van de fietspendelaars een elektrische fiets gebruikt voor die dagelijkse tocht.

De NMBS zag op haar beurt dan weer dat het aantal binnenlandse reizigers al twee jaar na elkaar steeg, ondanks de iets minder goede stiptheidscijfers van 2017 die het bedrijf zelf trouwens ‘onvoldoende’ noemt. Om de stiptheid beter en vlugger te communiceren aan de treinreizigers lanceerde Infrabel begin februari een aparte website, Mobipulse, waar een pendelaar twee keer per dag een update krijgt van de stiptheid en de gemiddelde rittijden tijdens de ochtend- en avondspits op de belangrijkste spoorassen tussen Brussel en de provinciesteden.

De nieuwe campagne van De Lijn komt bovendien op een moment dat het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer verschillende grote werven heeft opgestart op diverse belangrijke en drukke autoroutes in Vlaanderen. Zo zijn er momenteel ingrijpende herstellingen aan het wegdek van de ring rond Antwerpen, ter hoogte van Deurne. Daarnaast startten intussen de aanleg van spitsstroken en de renovatie van het wegdek tussen Beringen en Lummen. En het viaduct van de E314 in Wilsele, in de richting van Brussel, krijgt op dit moment een grondige onderhoudsbeurt waarbij AWV tot eind september hinder verwacht. Informatie over al die werken vind je op wegenenverkeer.be.

Anderzijds loopt de start van de ‘Mobiele Maandag’-campagne gelijk met de opstart van het slimme verkeersmanagementsysteem dat de parkeermobiliteit in Hasselt in betere banen moet leiden. Eveneens op 16 april zal burgemeester Vananroye hiervoor op de officiële startknop drukken. Tijdens de voorstelling van het eerste dynamische infobord, enkele weken geleden, deed ze nog een oproep om de toestroom richting Hasselt meer via alternatieven te laten verlopen in plaats van enkel per wagen.

Voor Limburg komt er nog een eigen invulling van Mobiele Maandag, meldt Sonja Loos van De Lijn tenslotte. Dat luik is momenteel echter nog niet helemaal rond, maar hierover volgt snel meer informatie, belooft ze. (ds)

De belangrijkste vaststellingen van het iVOX-onderzoek over combimobiliteit:

Perceptie van het mobiliteitsprobleem

  • 91%  We staan met z’n allen te vaak stil in het verkeer.
  • 93%  Verkeersdrukte en fileleed worden erger, het is hoog tijd voor oplossingen.
  • 33%  Ik verlies veel te veel tijd tijdens mijn woon-werkverplaatsing.
  • 60%  Combimobiliteit draagt bij tot een oplossing van het mobiliteitsprobleem.
  • 74%  Ik veroorzaak de files niet.
  • 60%  Door de keuzes die ik maak, kan ik zelf mee het mobiliteitsprobleem oplossen.

Actiebereidheid

  • 61%  Voor elke verplaatsing die ik maak, denk ik steeds na over het beste vervoermiddel.
  • 55%  Ik wil zelf echt iets doen om verkeers- en fileproblemen op te lossen.
  • 42%  Ik wil wel andere manieren ontdekken en uitproberen om me te verplaatsen.
  • 39%  Het zegt me wel wat om 1 dag per week andere manieren uit te proberen om mij te verplaatsen.
Ook interessant

60 dagen extra om draagvlak te vinden

26/02/2019

26/02/2019

Tijdens de gemeenteraad van vanavond mag Hasselts schepen van Ruimtelijke Ordening Marc Schepers toelichten waarom de stad een wettelijke verlenging...

Even chillen in Groene Delle?

02/04/2021

02/04/2021

De nieuwe overzichtskaart ‘Hasselt Natuurlijk!’, die Stad Hasselt vorige week lanceerde, ligt een beetje op de maag van de eigenaars...

Iedereen aan de beweegbank!

27/02/2018

27/02/2018

Hasselt heeft er weer een officiële Vlaamse primeur bij: de IPitup beweegbank. Gedaan met stilzitten en tijdverlies in het park...

Kempische Steenweg wordt opnieuw afgesloten tijdens Pukkelpop

21/06/2017

21/06/2017

Ook dit jaar wordt de Kempische Steenweg in Hasselt van 16 tot en met 20 augustus verkeersvrij ter hoogte van...

Speciale aandacht voor gevluchte kinderen

20/06/2017

20/06/2017

Vandaag organiseert de stedelijke dienst Diversiteit van Stad Hasselt een gratis avond in teken van de Wereldvluchtelingendag. De documentaire ‘De...

MARTA Hasselt, stimulans voor lokaal lekkers

12/06/2017

12/06/2017

De eerste MARTA Hasselt boerenmarkt in de oude ABX-loods aan het station van Hasselt ligt intussen alweer drie weken achter...

Antwerp Zoo’s new Savanna

23/06/2016

23/06/2016 1

When talking about zoo’s, the current way of thinking it are small cages and sad animals. It’s a good thing...

Gratis lachen op het Kioskplein

05/08/2016

05/08/2016

Op woensdag 10 augustus krijgt Veerle Malschaert de kans om op het plein voor het lokale Cultuurcentrum een straf verhaal...

Potentieel van een woonproject ontdekken via pop-up

23/06/2018

23/06/2018

Het oude RTT-gebouw in de Paardsdemerstraat zal de komende vier maanden als pop-up activiteitenlocatie de zomer van Hasselt versterken. DMI...

Einde werkzaamheden aan Rijksweg in Maasmechelen

07/12/2017

07/12/2017

Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft nog een Sinterklaascadeau in petto, deze keer voor het verkeer in de Maasstreek. In...

Fnac als brug tussen winkelgebieden

18/09/2019

18/09/2019

In het voorjaar van 2020 opent Fnac de eerste Limburgse vestiging in Quartier Bleu in Hasselt. Een middelgrote winkel van...

Eco-legoblokken als onopvallende beveiliging

25/03/2019

25/03/2019 1

Einde maart start een eerste vergroeningsfase van het Dusartplein in Hasselt, meldt schepen van Groenonderhoud Laurence Libert. Er komen nieuwe...

Druk programma voor Japanse voorjaarstuin

24/03/2019

24/03/2019 1

De officiële opening van de Japanse Tuin in Hasselt is traditioneel een evenement waar veel bezoekers na de winter naar...

Gezocht: nieuwe directeur voor ModeMuseum

13/10/2016

13/10/2016

Directeur Kenneth Ramaekers verlaat binnenkort het Modemuseum in Hasselt. “Na bijna 9 jaar ben ik aan een nieuwe uitdaging toe”,...

Eindelijk. Hollandse schwung in de Hasseltse handelscocon

31/12/2017

31/12/2017 1

Komende dinsdagochtend 2 januari gaat hij eerst ontbijten met een goede kop koffie en daarna aan de slag als centrum...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.