Feiten. Anders bekeken.

De schop gaat in de grond voor groene fietsboulevard

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Vanochtend is een aannemer in opdracht van Agentschap Wegen en Verkeer en Stad Hasselt begonnen met de aanleg van de groene fietsboulevard. Schepen El Ouakili (mobiliteit) hoopt dat tegen de start van het nieuwe academiejaar in september het grootste deel van die fietsveilige stadsroute een feit zal zijn.

Opvallend is in elk geval dat meteen een moeilijk obstakel wordt weggewerkt. De onderbreking ter hoogte van de bibliotheek zal nog voor de start van het wereldkampioenschap voetbal comfortabel en veilig zijn voor fietsers, verzekert de coördinator van AWV. Tegen midden volgende week is de asfaltering gebeurd en trekt de aannemer richting Kunstlaan, zodat de voetbalfans nergens last van hebben.

Tussen de bibliotheek en één van de zitbanken zal een asfaltlaag gelegd worden met duidelijke fietsmarkeringen en een heel zachte helling. De fietsenstalling blijft zodoende grotendeels behouden, enkel een kasseitrap en een paar struiken zullen verdwijnen. Er komen ook haaientanden waardoor de automobilist die de ventweg wil oprijden, verplicht wordt om voorrang te verlenen aan de fietser.

Overzicht van de werfzone en bereikbaarheid tussen Demerstraat en Dusartplein. Afbeelding © AWV

Ter hoogte van de Maastrichterstraat worden de kasseien helemaal vervangen door een dwarse asfaltlaag met daarop een gele slemlaag die verder loopt langs de gevels van de huizen in de bocht van de Guffenslaan en een zachte kronkelbeweging maakt richting de promenade en de Kunstlaan.

Op een deel van dat stuk staat twee keer per week een grote bloemenkraam tijdens de markt. Maar door de duidelijke afbakening van het fietspad zal dit geen probleem vormen, meent AWV.

De kassei-onderbrekingen die nu tussen de Maastrichterstraat en de Kunstlaan liggen en de promenade dwarsen, worden eveneens opgebroken. De kasseien herbruikt men gewoon om de zone naast het nieuwe fietspad aan de bibliotheek terug aan te leggen, zo verzekert de coördinator van Wegen en Verkeer ons.

Onbewust fietst mevrouw nu al over een toekomstig stukje van de fietsboulevard. Foto Bad Republic

Volgende week verdwijnt ook het overdekte terras aan het Hassotel, zodat in één fase alvast een fietsboulevard ontstaat tussen het Hassotel en de Maastrichterstraat. Ter hoogte van ’t Scheep en de Kezerreme wacht de aannemer tot na de verhuis van de stadsdiensten – dus eind augustus – om de afwerkingsbedrijven die nu tegen een deadline werken om het nieuwe stadskantoor tijdig klaar te krijgen, niet te hinderen. Maar eens zij weg zijn, starten ook daar meteen de nodige aanpassingen voor de fietsboulevard. Intussen werkt men ook aan de andere kant van de boulevard, vanaf de Demerstraat richting de Diesterstraat.

Voor de moeilijke trajecten zijn intussen ook oplossingen gevonden, zo blijkt. We zien in elk geval toch al een dikke map met diverse plannen, waarvan Bart, de coördinator van AWV, er ons enkele toont.

Ter hoogte van de Kunstlaan bijvoorbeeld zien we dat de huidige overdekte bushalte lichtjes zal opschuiven richting de binnenkant van de ring. Zodoende creëert men extra ruimte voor een zo recht mogelijke fietsbeweging achter het bestaande bushokje door. Bussen en auto’s zullen ook daar voorrang moeten verlenen aan tweewielers – dat geldt trouwens voor elk punt waar auto’s en fietsers elkaar kruisen.

Bart vertelt net zoals schepen El Ouakili dat een oplossing klaar ligt voor het moeilijkste stuk tussen de Diesterstraat en het Leopoldplein, maar dat plan toont hij helaas niet.

Enkel de ventweg over het Dusartplein blijft dan nog een tijd zoals hij nu is, maar dat heeft alles te maken met de bouw van Books, het grote appartementscomplex dat daar zal verschijnen. Ook daar zal AWV niet lang wachten met het sluiten van de fietsring, eens die werken voorbij zijn, belooft schepen El Ouakili nog eens. AWV voorziet die uitvoering in de loop van 2019.

Een stukje graven, paar struiken verwijderen en een kasseitrap omvormen tot een zachte asfalthelling aan de bibliotheek. Foto Bad Republic

En dan is er ook nog het stuk ter hoogte van de kanaalkom. De bouw van Quartier Bleu en de aanleg van Spartacus zijn daar de twee dominerende obstakels. Tijdens de voorstelling van de fietsboulevard in december sprak El Ouakili over een tijdelijke oplossing via de ventwegen.

Blijkbaar was het dan toch niet zo ingewikkeld om oplossingen te vinden voor de moeilijke stukken, vragen we aan El Ouakili. “Een probleem lijkt altijd groot”, reageert hij. “Maar als je een groot probleem begint te analyseren en uit te splitsen, dan helpt dat wel om tot oplossingen te komen. Trouwens, wat is een groot probleem? Je moet dat ook relativeren, vind ik. Ik heb al regelmatig een vergelijking gebruikt: als men er in de jaren zestig in slaagde om mensen op de maan te zetten, is een probleem dan onoverkomelijk? Dan moeten er toch ook oplossingen zijn voor onze fietsboulevard.”

In elk geval klinkt hij heel tevreden aan de telefoon. “Dit was een van de moeilijkste dossiers die op mijn tafel lag. Vijftien keer is dat al afgeblazen, en vijftien keer hebben we dat nieuwe zuurstof moeten geven. Het doet mij nu inderdaad veel plezien dat men er eindelijk aan begonnen is. Het fietsbeleid op de tafel krijgen was eigenlijk het moeilijkste. Maar nu is de mindset gezet.”

Ook Bart spreekt over de goede samenwerking tussen AWV en Stad Hasselt in dit dossier. Volgens hem is er de afgelopen twintig jaar gigantisch veel bijgekomen in Hasselt, dus hij spaart de oorspronkelijke opzet van de Groene Boulevard een beetje als boosdoener. Als Hasselaar kent hij alle fietsknelpunten zeer goed en is hij zelf ook blij dat er een gesloten fietslus komt.

“Wij houden ons bij AWV bezig met mobiliteit”, reageert hij, ” dat wil dus zeggen: mensen in beweging houden. Deze fietsboulevard zal voor alle Hasselaren een grote stap vooruit zijn. Als we ruimte hebben om aanpassingen te doen, zoals hier, dan kunnen we ook voor goede ingrepen en verbetering zorgen.”

Bart wijst terloops ook even op het fietsverkeer in twee richtingen op de buitenzijde van de boulevard. Dat kan volgens hem ook flink verbeteren als mensen in combinatie met de ‘alle fietsers groen’-regeling aan de meeste kruispunten snel hun weg verder zetten op de nieuwe, comfortabele fietsverbinding over de promenade. “Aan kruispunten zoals aan de Kuringersteenweg blijft het wel moeilijk aan de buitenzijde, dat klopt, en dat weten we ook”, vertelt hij. “Maar wat als je geen ruimte hebt om daar iets te doen? Hopelijk verandert dat in de toekomst, met nieuwe vormen van verkeer of met minder auto’s.”

Hij vertelt er ook bij dat klachten die binnenkomen bij AWV wel degelijk bekeken worden, in tegenstelling tot wat mensen soms denken. “Gebruikers maken soms terechte opmerkingen over dingen waarover wij in de eerste plaats misschien anders dachten. Dus daar luisteren we wel degelijk naar. Weggebruikers zijn tenslotte onze klanten, hè?”

Ook bereikbaarheidsadviseur Tom Buntinx spreekt eerder over ‘kleine ingrepen’. “Dat hele dossier klinkt misschien complex, maar het gaat over verschillende onderdelen die gefaseerd worden aangepakt. Telkens zijn er maar onderbrekingen van één of maximaal twee weken. En er is altijd een toegang tot de stad voorzien.”

Als voorbeeld noemt hij Katarinadal, het seniorencomplex vlakbij de bibliotheek. Daar kan iedereen nog altijd geraken omdat de ventweg via de Demerstraat tijdelijk in twee richtingen is opengesteld. “Tijdens de werken aan de Dorpsstraat/Van Veldekeplein of de Maastrichterstraat gebeurt de toegang telkens afwisselend”, vertelt hij verder nog. Hierbij heeft het verkeer dat naar het centrum rijdt voorrang om de verkeersafwikkeling op het kruispunt met de ring niet in het gedrang te brengen, leren we uit de informatie op de website van AWV.

Overzicht werfzone tussen Maastrichterstraat en Guffenslaan. Afbeelding © AWV

“Vorige week werden de omwonenden van het eerste stuk geïnformeerd en dat doen we ook telkens zo voor een nieuw stuk”, licht Tom verder nog toe. “Als mensen op tijd en correct geïnformeerd worden, dan vang je problemen op voorhand al op.”

“Met deze investering creëren we concrete, nieuwe perspectieven voor de fietsers in Hasselt.”, reageert Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts via een persmededeling van AWV. “We werken de ‘missing links’ weg, zodat de kleine ring een vlotte en veilige fietsverbinding wordt.”

En ook oppositiepartij N-VA Hasselt stuurt een aparte persmededeling over de start van de werken. “We zijn verheugd dat Vlaanderen investeert in het comfort van de Hasseltse fietsers”, aldus Lies Jans. “Die investeringen waren ook nodig. Je kan het gebruik van de fiets maar stimuleren als de fietsinfrastructuur optimaal is. Dat is de eerste stap. Daar wil N-VA Hasselt ook in de toekomst nog sterk op inzetten.”

Burgemeester Nadja Vananroye tenslotte sluit zich ook aan bij al die tevreden meningen. “Ik wil het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) bedanken voor de samenwerking in dit mobiliteitsdossier. Omdat de Groene Boulevard een gewestweg is, konden we deze ‘missing links’ op vlak van fietsinfrastructuur niet alleen oplossen. Met de werken die vandaag starten, komen we tot wat we gerust een ‘Boulevard 2.0’ voor fietsers mogen noemen. Want verkeersveiligheid voor elke weggebruiker is iets waar we met zijn allen aan moeten werken.”

Tegenover enkele jaren geleden is er toch één en ander veranderd in Hasselt omtrent het belang van de fietser in de stad, dat zou stilaan toch algemene erkenning moeten krijgen. De fietsambities zijn er intussen en de tweewieler-mindset heeft duidelijk aan kracht gewonnen. Politieke eensgezindheid mag precies ook afgevinkt worden. Er is met andere woorden een momentum op gang aan het komen. Maar de weg blijft nog lang en hobbelig en de uitdagingen groot. Er zijn zeker nog heel wat praktische en andere obstakels op de weg die leidt naar ‘mensen op de maan’ – of in het Hasseltse verhaal, op de fiets. Zou de belangrijkste hindernis misschien budget kunnen zijn?

De huidige aanpassingen verhogen heel binnenkort alleszins de zichtbaarheid en veiligheid van de fietser in en rond het centrum van Hasselt. En dat is positief voor iedereen. Over een goed half jaar formuleert elke lokale politicus echter nieuwe ambities en vloeit er vers geld naar de verschillende schepenportefeuilles. De vraag is dus: blijft die zichtbaarheid op dat moment in de realiteit overeind, en niet enkel in de beloftes? En durft er iemand ook over Mars te spreken? (ds)

Wegen en Verkeer geeft op een speciale webpagina bijkomende informatie over de voortgang van de werken en de tijdelijke verkeersmaatregelen.

LEES OOK: 

Eindelijk. Het verhaal achter de groene fietsboulevard 2.0

De Groene Fietsboulevard 2.0 komt eraan

Ook interessant

Godsheide blijft ‘Godske’, maar toch is er iets veranderd

14/03/2017

14/03/2017

Tien maanden intensief, constructief en vooral discreet overleg tussen bewoners-belangengroepen De Unie Godsheide en Leefbaar Godsheide, Stad Hasselt en de...

Digitale wandelkaart om de natuur achter de hoek te ontdekken

04/05/2020

04/05/2020

Stad Hasselt heeft een digitaal wandelplatform ontwikkeld om inwoners kennis te laten maken met een achttal mooie natuurgebieden rondom het...

Onder den Opera

27/07/2019

27/07/2019

Na iets meer dan twee jaar knip op de Antwerpse Leien ging onze man eens kijken hoe ver ze nu...

20 nieuwe fietstrommels zijn ook al bijna volzet

18/04/2018

18/04/2018

Stad Hasselt plaatst 20 bijkomende fietstrommels in diverse buurten en straten, voornamelijk binnen de grote ring. De locaties werden gekozen...

Wegen en Verkeer werkt verder aan fietsboulevard

15/02/2019

15/02/2019

Vanaf woensdag 20 februari gaat Agentschap Wegen en Verkeer verder met de aanleg van de groene fietsboulevard in Hasselt. Het...

Hasselt maakt 600.000 euro vrij voor steunmaatregelen en roept op tot aandacht voor eenzamen

14/03/2020

14/03/2020 2

Stad Hasselt maakt 600.000 euro vrij als steun voor de Hasseltse horeca en haar samenleving in het algemeen. Tegelijk kijkt...

Stad Genk wil jonge IT-ers aantrekken met IT-battle

13/04/2017

13/04/2017

De stad Genk is op zoek naar jonge IT’ers die graag een eerste werkervaring opdoen. De stad kiest echter niet...

Minder-hinderplan voor stadsduiven in Tongeren

15/03/2017

15/03/2017

Tongeren gaat, als eerste in dit land, een diervriendelijke manier introduceren om het aantal stadsduiven te verminderen. Door het voeren...

So far, so good voor toeristisch ‘Project Ijzer, A soldier’s experience’

20/10/2016

20/10/2016

Begin vorige week kreeg de gemeente Leopoldsburg na twee eerdere pogingen een positief antwoord van Toerisme Vlaanderen over het toeristisch...

Vaping, dampen… toch niet zo mistig meer

09/08/2016

09/08/2016 1

Gaat de gewone sigaret een donkere toekomst tegemoet? Als het van de vape en damp shops afhangt wel. Ze schieten...

Lezing, voetbal en wensenfestival in Japanse Tuin Hasselt

04/07/2018

04/07/2018

“Wat definieert een Japanse Tuin?” Wie het antwoord op die vraag graag wil kennen, kan zich gratis inschrijven voor een...

PKP19 kan beginnen

14/08/2019

14/08/2019

De Pukkelpopweide ligt zo goed als helemaal klaar om drie dagen en één pre-avond 198 artiesten en 66.000 bezoekers per...

Ontsporing buiten station Leuven: gevolgen voor het treinverkeer

19/02/2017

19/02/2017

By Vitaly Volkov – Own work, CC BY 2.5, Link NMBS geeft op haar bedrijfswebsite een overzicht van de gevolgen...

Duurzame kerstpakjes helpen kleine beurzen en dakloze jongeren

25/11/2019

25/11/2019

Sinds vorige woensdag kom je in Galerij De Ware Vrienden in Hasselt de Empty Books & Toys Shop tegen. Leeg...

Kermis na de ‘grote oorlog’

31/08/2016

31/08/2016

Van 3 tot en met 21 september kan je in het Stadsmus in Hasselt terecht om te zien hoe in...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.