Vanaf woensdag 20 februari gaat Agentschap Wegen en Verkeer verder met de aanleg van de groene fietsboulevard in Hasselt. Het resterende stuk langs de ventweg van de Guffenslaan, vlak voor het nieuwe stadhuis, zal dan gedurende zo’n twee maanden onderbroken worden voor gemotoriseerd verkeer.
Het fietspad sluit aan het op het reeds aangelegde gedeelte langs de handelszaken richting Leopoldplein. Groenstroken zijn voorzien aan beide zijden van het fietspad voor het stadhuis. Uiteindelijk zal het nieuwe fietspad voor een gedeelte tussen de kleine ring en de ventweg lopen en dan de ventweg kruisen. Op die plaats zal de fietser nadien voorrang hebben. De rijweg en het voetpad in de Guffenslaan tussen huisnummer 10 en het stadhuis worden gelijktijdig met kasseien heraangelegd.
Het voetpad tegen de nieuwe kazernemuur werd nog geen half jaar geleden terug dichtgelegd als sluitstuk van de renovatiewerken van de voormalige rijkswachtkazerne. Die stoep helt echter enorm steil af, wat het rolstoelgebruikers absoluut niet gemakkelijk maakt. Aangezien universele toegankelijkheid herhaaldelijk vernoemd wordt in de 580 punten van het nieuwe bestuursakkoord, biedt deze tweede aanleg een heel snelle mogelijkheid om die situatie recht te trekken.
Vanaf woensdag 20 februari tot half april is gemotoriseerd verkeer met andere woorden onmogelijk tussen de Sint-Jozefsstraat en de Sint-Truidersteenweg. Verkeer dat het centrum verlaat via de Sint-Jozefsstraat moet dan verplicht links afdraaien richting de Groene Boulevard. Ambulances verliezen ook tijdelijk hun hele snelle route tussen het Jessaziekenhuis en de Sint-Truidersteenweg of de stationsomgeving. En de bussen van De Lijn kunnen evenmin de busbaan richting het Leopoldplein gebruiken.
“De bussen die uit de Toekomststraat komen, dus uit de richting Luikersteenweg/Kortessem/Wellen/Tongeren, gaan op de Boulevard gewoon rechts afslaan en mee met het verkeer rijden richting stationsplein”, laat Sonja Loos van De Lijn weten. “Dit betekent een kleine toename van de rijtijd, maar dat hoeft in dit geval niet al te problematisch te zijn.”
“We gaan op dit tijdelijke traject geen extra haltes bedienen, want het in- en uitrijden, bijvoorbeeld aan het Dusartplein, zou nog meer tijdverlies betekenen. Bovendien wordt de halte Dusart op het normale traject via de busbaan ook niet bediend.”
De delen van de fietsboulevard die tot vandaag al werden gerealiseerd, kwamen al allemaal voor rekening van Wegen en Verkeer. Met de huidige werken is het lijstje van dit Vlaamse agentschap nu bijna volledig afgewerkt. Enkel een stuk ter hoogte van de Demerstraat blijft nog over. De resterende delen, zoals de lange verbinding vanaf het Leopoldplein tot aan de Diesterstraat of tussen de Slachthuiskaai en de Demerstraat, zijn voor stad Hasselt. (ds)