Feiten. Anders bekeken.

Fietsverbod in Hasseltse winkelstraten vanaf 1 juli

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

De grote, centrale winkelroute doorheen het centrum van Hasselt wordt vanaf 1 juli ‘fietsvrij’. Het schepencollege keurde daarvoor op 23 mei een politieverordening goed. Het verbod geldt van maandag tot en met zaterdag, telkens tussen 11 en 17 uur.

De maatregel moet de verkeersveiligheid en het comfort in de voetgangerszone verbeteren, zo motiveert het schepencollege de beslissing. Sinds de gemeenteraadszitting van 23 april 2019 kan het Hasseltse schepencollege volledig autonoom aanvullende reglementen over het wegverkeer opstellen, dus zonder enige tussenkomst van of debat tijdens de gemeenteraad. Over de nieuwe maatregel stuurde het stadsbestuur voorlopig ook nog geen communicatie uit. Er waren enkel de publicatie op de website van de stad en een mail met korte antwoorden op onze vragen.

Het nieuwe fietsverbod – officieel “verboden toegang voor bestuurders van rijwielen” – geldt vanaf 1 juli in de volgende straten en telkens in beide rijrichtingen:

  • Koning Albertstraat van Guffenslaan tot Grote Markt
  • Hoogstraat van Grote Markt tot Lombaardstraat
  • Demerstraat van Molenpoort tot Lombaardstraat
  • Grote Markt
  • Kortstraat tussen Grote Markt en Vismarkt

Vanaf maart 2020 geldt hetzelfde verbod verder voor de volgende straten en pleinen, en eveneens in beide richtingen:

  • Molenpoort tussen Gasthuisstraat en Thonissenlaan
  • Kattegat tussen Gasthuisstraat en Thonissenlaan.
Mevrouw geeft alvast het goede voorbeeld… Foto Bad Republic

Fietsers hebben sinds het najaar van 2018 een hele reeks fietsstraten ter beschikking die rondom het winkelgebied leiden en vlotte verbindingen doorheen het centrum garanderen. Sinds enkele jaren probeert het bestuur de voetganger de bovenhand te doen krijgen als meest bevoorrechte weggebruiker, en aan alle anderen – dus zowel aan de fietsers als zeker ook aan de automobilisten – een gastenrol toe te kennen. Deze maatregel moet dan ook gezien worden als een volgende stap, na de invoering van de voetgangerszones en de fietsstraten.

Kafka-kruispunten

Het zou bovendien heel logisch lijken dat er op de kruispunten waar deze fietsstraten de winkelstraat kruisen, niets verandert en dat de fietser daar met andere woorden niet telkens moet afstappen. Daarover geeft de gepubliceerde verordening geen specifieke informatie.

Het antwoord van de stad grenst echter aan het ongelooflijke: “Op een kruispunt kan je als fietser afstappen en met je fiets in de hand de straat oversteken.” Met andere woorden, op elke doordeweekse dag mag een auto gewoon over het kruispunt rijden, en moet een fietser wél afstappen? Of nog anders geformuleerd: die bestuurder mag gewoon in zijn zetel achter het stuur blijven zitten en hoeft niet uit te stappen om zijn auto te duwen? Zoiets verzin je toch niet meer in 2019?

Sensibilisering

Onlangs nog kondigde de stad een sensibiliseringsactie aan om de plek van elke weggebruiker binnen de nieuwe hiërarchie duidelijk te maken. Daarbij werd toen ook gemeld dat politie LRH strakker zou gaan toezien op de naleving van de verplichte maximumsnelheid van 30 kilometer per uur en de andere voorwaarden die gelden in de fietsstraten.

Hetzelfde zal na de invoering van deze nieuwe maatregel gebeuren, antwoordt de stad op onze vraag hierover. “De naleving van het verbod zal in eerste instantie worden opgevolgd door sensibilisering door de politie. In tweede instantie als de situatie echt gevaarlijk is, kan er een boete worden uitgeschreven.”

De stad evalueert de situatie in de fietsstraten momenteel samen met diverse partners en wil voorlopig nog niet vooruitlopen in haar communicatie. “Wij houden hier de vinger aan de pols en blijven hard werken om de fietsdoelstellingen te behalen.”

Voorbereiding op Blauwe Boulevard?

Is deze nieuwe maatregel gecombineerd met de recente beslissing over de herinvoering van de flaneerstraat (route Dorpsstraat-Minderbroedersstraat-Paardsdemerstraat) een voorbereiding op de opening van de nieuwe winkelzone aan de Blauwe Boulevard, in maart 2020? Daar lijkt het toch heel sterk op. Wie vanaf dan het Leopoldplein als wandelstartpunt neemt en het traditionele shopping-kuddepad doorheen de stad volgt, komt daar uiteindelijk namelijk vanzelf terecht – zonder al te veel irritatie aan de tussenliggende kruisingen. Zou dat misschien de nieuwe interpretatie van ‘bezoekerscomfort’ kunnen zijn?

Dat is helemaal geen interpretatie met een vieze bijklank. Het Havenkwartier is in volle opbouw, en de parking eronder mag in het voordeel van de stadskas liefst zo vlug mogelijk renderen. Waarschijnlijk staan er ook al diverse bedrijven te trappelen om hun komst naar (of verhuis binnen?) Hasselt aan te kondigen. Die evolutie is gewoon niet meer te stoppen. De uitbreiding van de koopstad Hasselt komt er. Punt. Nu is het enkel nog kwestie van alles in goede banen verder te leiden en de belevingsfactor te vergroten – in heel de stad, niet alleen in dat nieuwe deel.

De dienst mobiliteit werkt intussen achter de schermen heel hard aan een nieuw circulatieplan voor onder andere het stadscentrum. De kans dat er veel minder auto’s in de binnenstad gaan kunnen rondtoeren – zeker op drukke momenten -, neemt daarmee ook flink toe. De puzzelstukken om iedereen zich anders door de binnenstad te laten bewegen, vallen langzaam op hun plaats.

Zaterdag 1 juni 2019, 14 uur: de flaneerstraat had afgesloten moeten zijn. Foto Bad Republic

Flaneerstraat niet afgesloten?

Afgelopen zaterdag, 1 juni, zou die flaneerstraat hierboven voor het eerste volledig afgesloten worden. Een kortstondig proefproject tijdens het afgelopen najaar had namelijk alleen maar positieve feedback gekregen. Daarom besliste het stadsbestuur om de maatregel vanaf nu elke zaterdag te herhalen tussen 12 uur ’s middags en 17 uur. Rond twee uur in de namiddag stelden we zelf echter vast dat dit niet het geval was en dat auto’s net zoals altijd probleemloos het centrum konden inrijden. Het nochtans voorziene hekje stond niet dwars over de weg, en evenmin viel er ook maar ergens – zoals tijdens het proefproject – een toezichter te bespeuren.

“De afsluiting van de flaneerstraat werd geplaatst door de diensten, maar tot onze spijt hebben passanten dit eigenhandig terug verwijderd”, reageert de stad. “De seingevers zijn opnieuw grondig gebriefd opdat dit niet opnieuw zou gebeuren en we zetten indien nodig ook extra mankrachten in.”

Slachthuiskaai afgesloten voor alle verkeer sinds 3 juni. Foto Bad Republic

Stadscentrum of bouwwerf?

Op dit ogenblik worden de wegen in het Havenkwartier – die nieuwe, 22.000 vierkante meter grote shoppingzone aan de kanaaloever – aan een vlot tempo aangelegd. Daarvoor is sinds gisteren de Slachthuiskaai volledig afgesloten voor alle verkeer dat de stad wil uitrijden richting de Singel of Kuringen. Omleidingen voor fietsers en voetgangers zijn voorzien vanaf de Gelatineparking via de Heilig Hartwijk.

De heraanleg van zowel de verbinding tussen het Molenpoortplein en de Blauwe Boulevard als van de kop van de kanaalkom moet ook klaar zijn voor de opening van het nieuwe winkelgebied, vertelde schepen van Openbare Werken Laurence Libert recent nog aan HBVL. Momenteel ligt aan de andere kant van het centrum het eerste deel van de Kapelstraat nog open voor grote renovatiewerken. De Grote Markt wil men tegen begin 2020 eindelijk ook in een nieuw jasje steken en de fietsboulevard langsheen de hele kleine ring zou volgens schepen van Mobiliteit Marc Schepers tegen die tijd eveneens helemaal rond moeten zijn. Al die zaken samen gaan de binnenstad van Hasselt een meer hedendaagse look and feel geven, en aantonen dat fietsverplaatsingen de weg van de toekomst zijn.

Simulatiefoto van de kop van de kanaalkom en de start van het winkelgebied. © Quartier Bleu

Een slotreflectie lijkt heel erg op zijn plaats in dit hele verhaal. Dat een rijdende fietser wandelaars kan irriteren op drukke momenten in een volle winkelstraat, daar valt echt wel iets voor te zeggen. Maar hetzelfde geldt voor alle auto’s die in de stad soms doelloos rondjes draaien en de wandelstroom continu ophouden aan de diverse kruisingen.

Niemand wil nochtans de fietser wegjagen uit het centrum, zelfs al ontstaat misschien die indruk door de huidige maatregel. Kijk gewoon naar alle positieve fietsmaatregelen die er de afgelopen jaren bij kwamen. Daarom geven we toch een positieve boodschap mee.

Stimuleer de fietser om met zijn tweewieler naar de stad te komen. Maak hem zeker duidelijk waar hij verondersteld wordt te fietsen en waar niet. Maar zorg er tegelijk ook voor dat zijn beleving evenwaardig is. Zorg bijvoorbeeld dat de fietsenstallingen makkelijk bereikbaar zijn, goed aangeduid worden (wat momenteel beter kan) en veilig blijven, zelfs tot veel later op de dag. Zorg op die parkeerplekken voor extra ‘fietsservice’ zoals een fietspomp, oplaadstations voor elektrische fietsen of, zoals in Gent, een automaat met kleine fietsaccessoires. Dat zijn gewoon maar ideeën uit de losse pols. En dan spreken we niet eens over de grotere zaken, zoals een duidelijk zichtbare plek in het verkeer of veilige, comfortabele fietsroutes naar het centrum. Die zaken zijn een absolute must – zonder discussie. De automobilisten hebben hun ‘city touring‘ comfort zo lang het centrum niet helemaal autoluw gemaakt wordt. De wandelaars krijgen begin 2020 hun eigen shopping comfort, onder andere via deze nieuwe maatregel. Is het daarom te veel gevraagd om ook hoogdringend aandacht te schenken aan serieus binnenstedelijk fietscomfort? Al was het maar gewoon om een indruk van gelijke behandeling te geven?

Wie enkel zegt dat een fietser niet door de winkelstraat mag rijden, geeft een verkeerd beeld van wat de stad verwacht en van het gehanteerde fietsbeleid. Terwijl die fietser toch wel écht broodnodig is voor de toekomst van de stad. Onthoud bij deze bedenking dus zeker de hoop dat de stad heel snel officieel uit de hoek komt met verrassende, flankerende fietsbeleving om deze vervelende maatregel vlug (of vlugger) te doen aanvaarden.

Kijk alleszins de komende maanden goed uit voor losliggende straatstenen, graafputten en werfafsluitingen als je door het centrum wandelt – met of zonder fiets aan de hand. Of kies gewoon eens voor variatie in die wekelijkse etalagerondgang en voor een bouwstofvrijere, alternatieve wandelroute doorheen de kleinere zijstraten. Al die jonge starters en kleine zelfstandigen die daar gevestigd zijn, vinden het immers helemaal niet erg om regelmatig nieuwe gezichten voor hun etalages te zien. (ds)

Ook interessant

Een andere routine naar uw eindbestemming in de stad

26/09/2019

26/09/2019 1

Vanaf komende dinsdag, 1 oktober, start een langverwachte eerste proefopstelling in een deel van de Heilig Hartwijk in Hasselt. In...

Ali op de vlucht voor de taliban

20/06/2017

20/06/2017

GASTBIJDRAGE ivm #WORLDREFUGEEDAY 2017 (deel 1) Annick Hus is freelance journaliste die ons speciaal voor Wereld Vluchtelingendag twee straffe artikelen...

Slimme verkeerslichten aan kruispunt Westerring en Boudewijnlaan in Genk

05/12/2017

05/12/2017

Agentschap Wegen en Verkeer schenkt een slim sinterklaascadeau aan de vele automobilisten die dagelijks het drukke kruispunt aan de Westerring...

Ook Tongeren vraagt erkenning als rampgebied na natte junimaand

22/08/2016

22/08/2016

De stad Tongeren heeft een aanvraag ingediend tot erkenning als rampgebied bij het Vlaams Rampenfonds om de schade van vooral...

Verdwijnt het voorruit-perspectief nu definitief?

25/01/2022

25/01/2022

Wordt 2022 hét doorbraakjaar voor een binnenstad waarin actieve verplaatsingen de hoofdrol spelen? De voorbije maand legde Stad Hasselt namelijk...

De schop gaat in de grond voor groene fietsboulevard

04/06/2018

04/06/2018

Vanochtend is een aannemer in opdracht van Agentschap Wegen en Verkeer en Stad Hasselt begonnen met de aanleg van de...

Drukke controlemaand voor politie LRH

08/03/2017

08/03/2017

Politie Limburg Regio Hoofdstad gaat in maart een drukke controlemaand tegemoet. Van 6 tot 27 maart neemt ze deel aan...

Plaatsing sensoren voor dynamisch verkeersgeleidingssysteem verloopt vlot

06/03/2018

06/03/2018

Momenteel worden drie veelgebruikte Hasseltse parkings één voor één uitgerust met sensoren die in de toekomst informatie zullen aanleveren aan...

Opening Avonturenberg be-MINE Beringen

12/09/2016

12/09/2016

In het kader van de jaarlijkse Mijnhappening van Beringen werd op de grootste industrieel archeologische site van Vlaanderen, de Avonturenberg...

Asfaltwerken in westelijk deel stadscentrum Hasselt

23/11/2016

23/11/2016

Asfaltwerken in de westelijke helft van het Hasseltse stadscentrum zullen de komende dagen de binnenstad moeilijk bereikbaar maken. De werken...

Online bestellen en afhalen in de ‘Cordafour’

09/01/2018

09/01/2018

Corda Campus in Hasselt krijgt vanaf morgen een Carrefour-primeur. Werknemers kunnen hun boodschappen dan online bestellen en nadien in het...

Seizoen 31 van ‘De poort’ kondigt zich aan

22/02/2022

22/02/2022

Voorlopig heeft het verhaal van de gouverneurstuin in het centrum van Hasselt nog altijd een open einde. Gaat die poort...

Met de auto naar Hasselt de komende weken?

14/06/2019

14/06/2019

De komende weken gaat het autoverkeer in de ruime omgeving van Hasselt rekening moeten houden met de drukke agenda van...

Eerst de chaos, dan het leerproces

03/10/2019

03/10/2019

Afgelopen dinsdagochtend begon het mobiliteitsproefproject rond het Vrijwilligersplein in Hasselt. Chaos was te verwachten, en die kwam er ook, stelden...

Waar wil u graag een pop-up parkje?

14/04/2019

14/04/2019

Dik anderhalf jaar nadat Hasselt een mooie subsidie won voor haar idee rond mobiele ecosystemen, verschenen de eerste twee pop-up...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.