Na iets meer dan twee jaar knip op de Antwerpse Leien ging onze man eens kijken hoe ver ze nu staan. Een fotoverslag.
Het bekende Operaplein is bovengronds al een hele tijd opnieuw open en werd verkeersluw gemaakt. Premetrohalte Opera moet in september terug in gebruik komen. Nog in die maand zou tramlijn 1 opnieuw over de Leien rijden, van noord naar zuid. Voor het eerst in 51 jaar zal daar weer een tram in het straatbeeld verschijnen. De eerste testritten daarvoor gebeurden de afgelopen dagen al. In de toekomst zal het dan mogelijk worden om per tram aan bijvoorbeeld het MAS of het Red Star Line museum te geraken.
Bekijk onze fotoreportage bij het begin van de werken
Eind december dit jaar zou de knip voorbij moeten zijn en twee maanden later zou de oplevering van de ondergrondse parking moeten volgen. Als allerlaatste zal de heraanleg van de Rooseveltplaats tot april 2020 duren, negen maanden langer dan gepland. De nieuwe tramverbinding haalt tegelijk heel wat bussen weg van deze centrale halteplaats. Bekijk hier de volledige tijdslijn.
Daarna is de open hartoperatie van centrum Antwerpen achter de rug. Of toch, die op de Leien. Daarnaast wachten er nog ingrijpende wegenwerken voor die andere verkeersas, de Scheldekaaien – nog eens goed voor een geschatte periode van dertien jaar. En er is natuurlijk ook nog Oosterweel, de mega-ingreep op de Ring van Antwerpen die intussen in volle gang is geschoten en als geplande einddatum 2026 naar voor schuift. Wie zich slim naar ’t Stad wil verplaatsen, heeft al lang begrepen dat de mobiliteitsweegschaal flink overhelt richting de fiets en het openbaar vervoer.
(Alle foto’s © Kris Van de Sande)