In het voorjaar van 2020 opent Fnac de eerste Limburgse vestiging in Quartier Bleu in Hasselt. Een middelgrote winkel van 1000 vierkante meter vol culturele, technologische en vrijetijdsproducten moet de brug vormen tussen het stadscentrum en de nieuwe woon- en winkelzone.
“Fnac zal een aantrekkingspool zijn voor klanten uit alle hoeken van de provincie. We zijn zeer tevreden dat deze internationale keten nu eindelijk ook in Hasselt neerstrijkt”, zeggen Philippe Onclin en Olivier Vanderbrempt van Quartier Bleu.
Philippe Onclin zelf ziet de winkel op de hoek van het Stadshaven-gebouw en de Stokerijstraat als de ideale verbinding met de binnenstad. “Vanaf het begin van ons project streven we naar die link met de binnenstad”, vertelt hij ons aan de telefoon. “Voor het tweerichtingsverkeer tussen de beide gebieden ligt zo’n internationaal gekende naam als Fnac daarom perfect op die plek.”
Vrij vertaald betekent dat: wie ondergronds parkeert in Quartier Bleu, wandelt in feite al richting de stad als hij aan de Fnac komt. En omgekeerd, vanuit het centrum hoeft iemand die dat niet zou willen niet tot diep in Quartier Bleu te lopen, omdat die nieuwe winkel-wandelstraat voorbij de Fnac pas begint.
“We zijn erg blij dat we hebben kunnen inspelen op de verwachtingen van Fnac, die op zoek waren naar een locatie in Hasselt”, vat Philippe Onclin samen. Fnac wil zich sinds enkele jaren namelijk meer toeleggen op winkels van middelgrote omvang. “We willen dichter bij de klanten staan, waardoor we makkelijker kunnen inspelen op de lokale behoeften van de inwoners van de stad”, verklaart Charles-Henri de Maleissye, algemeen directeur van Fnac Belgium. Bovendien gelooft Fnac sterk in de commerciële opportuniteiten die Hasselt kan bieden, voegt hij eraan toe.
Maar als Fnac al langer op zoek was naar een plek in Hasselt, waarom vestigden ze zich dan al niet eerder in het stadscentrum? Daar staan toch heel wat grotere panden leeg die qua gewenste winkelvloeroppervlakte overeenkomen met wat Fnac zoekt? “Om efficiënt te kunnen werken en de klanten een optimale winkelervaring te bieden, opteren we waar mogelijk om alle functies (winkel en backoffice) op één niveau, liefst het gelijkvloers, te concentreren”, reageert woordvoerster Ingrid Daelemans van Fnac. “In de hoofdwinkelstraten van Hasselt zijn geen oppervlaktes van 1250m² op één niveau beschikbaar. Vandaar dat in Hasselt ons oog is gevallen op Quartier Bleu die naar onze mening toe een goede belevingsmix zal bieden van horeca en retail met de nabijheid van een zeer ruime parking, en zich zeer dicht bij het handelscentrum bevindt.”
De winkel in Hasselt zal beschikken over een ruim assortiment boeken, cd’s, dvd’s, games, computers, smartphones, tv’s, fototoestellen en klein elektro. Producten die Fnac exclusief verkoopt – zoals smartphones en opvouwbare elektrische steps van Xiaomi – zullen ook in Hasselt beschikbaar zijn. Verder past de vestiging binnen de multichannel aanpak van Fnac. Een klant kan een product bijvoorbeeld rechtstreeks bestellen via de Fnac-website en het dan aan huis laten leveren, ofwel gaat hij het afhalen in de winkel. In de winkel kan een verkoper een bestelling ook online doen en daarbij het tegelijk het nodige advies geven. Voor de levering of afhaling blijft de keuze dan dezelfde: thuis of in de winkel.
Volgens Philippe Onclin begint Fnac al in november met de voorbereidingen voor de inrichting van de winkel in Hasselt. Begin maart 2020 start de aanwerving van 15 voltijdse “polyvalente medewerkers die een passie hebben voor cultuur en nieuwe technologieën”, voegt Fnac-woordvoerster Ingrid Daelemans daar nog aan toe.
Eerdere namen
Een aantal weken geleden raakte al bekend dat het Heusdense BBQ-restaurant RAUW zich zal vestigen in een pand van 350 vierkante meter aan de horecakade in Quartier Bleu. Dat wordt meteen de tweede vestiging van deze intussen gekende zaak. “Anders dan in Heusden gaan we dieper in op het blenden in plaats van de puur Amerikaanse vleeskeuken”, vertelt Fabio Istoczak van RAUW. Hij spreekt over een totaalconcept dat anders is dan het traditionele en waarin wereldwijde streetfood en zes verschillende BBQ-technieken samenkomen. Een open, centrale BBQ-keuken, een cocktailbar, een groot terras aan het water en een verrassende tafelbeleving zorgen voor een mix van eten, muziek en atmosfeer op een eigenwijze en grootstedelijke manier. Verder komt er ook een kledinglijn met een ‘urban tint’.
Ook A.S. Adventure verhuist tegen het voorjaar van 2020 van de binnenstad naar het nieuwe woon-winkelgebied. “A.S. Adventure ging sowieso weg uit de binnenstad van Hasselt”, vertelt Philippe Onclin hierover. “Dus de keuze was simpel: ofwel boden we hen een plek aan in Quartier Bleu, ofwel zou er geen A.S. Adventure-winkel meer overblijven in Hasselt, want dan zouden ze zich terugplooien op de grote vestiging in Genk. Samen met Unizo hebben we dus dit compromis gevonden. En ook dat is een goede zaak voor heel Hasselt.”
Intussen is twee derde van de winkeloppervlakte van Quartier Bleu al verhuurd. Binnen enkele weken volgen nieuwe namen, belooft Philippe Onclin. (ds)
Fnac in zwaar water?
“Sinds meerdere jaren maakt de distributiemarkt ingrijpende veranderingen door ten gevolge van de evolutie van het consumentengedrag en de zware concurrentie van internationale «pure players»”, reageert de woordvoerster van Fnac op het bericht in HBVL van afgelopen weekend. “Dit heeft inderdaad invloed gehad op de rentabiliteit van Fnac in België. De voorbije jaren heeft Fnac tal van acties ondernomen om een antwoord te bieden op deze uitdagingen. Het openen van nieuwe, kleinere, winkels kadert binnen deze strategie.”
Het halfjaarlijkse verslag over de eerste helft van 2019 toont dat de inkomsten in de Benelux met 9,8% stegen tot 465 miljoen euro ten opzichte van de eerste helft van vorig jaar, waardoor het verlies daalde van 4,2 tot 3,6 miljoen euro. Vooral de overname van BCC Wehkamp in Nederland zorgde voor die betere cijfers, evenals de flinke toename van de webverkoop.
In België voert Fnac momenteel een transformatieplan uit om de 11 winkels beter te wapenen tegen de actuele marktomstandigheden. Begin 2019 kondigde het bedrijf wel nog 57 ontslagen aan. Onderhandelingen hierover met de vakbonden mislukten echter, wat begin september leidde tot enkele acties in de Fnac-winkels in Brussel en Wijnegem. Uiteindelijk zullen alsnog 26 werknemers hun baan verliezen.
De verkoop van consumentenelektronica nam in de eerste helft van 2019 toe dankzij de groei van telefonie- en IT-producten. Audio en video deden het daarentegen iets minder goed en ook boeken verkochten iets minder. Grotere witgoedproducten zoals wasmachines, air-conditioning units en ventilators tekenden wel voor een flinke groei, net zoals ‘andere producten en diensten’ waartoe de Home & Design-afdeling behoort.
Onthoud tenslotte ook dat Fnac België onderdeel is van de Fnac Darty Group, waarbij Darty tot 2016 eigenaar van Vandenborre was. De Fnac Darty groep is aanwezig in 12 landen en heeft in totaal een netwerk van 780 winkels. Sinds half mei 2018 voert de Fnac Darty groep bovendien strategische gesprekken met zijn grootste concurrent MediaMarktSaturn om samen tot een zogenaamde European Retail Alliance te komen.
Dat partnerschap zou onder andere moeten leiden tot betere samenwerking met leveranciers op internationaal niveau, waar uiteindelijk de klant op verschillende vlakken voordeel uit zou halen. Tegelijk mikt die samenwerking op diverse innovatieve oplossingen die de hele retailsector op termijn duurzamer moeten maken en net omwille van samenwerking op brede schaal veel sneller terechtkomen in zowel fysieke als online winkels. MediaMarktSaturn werkt in dit verband al mee binnen een Retailtech Hub Accelerator in München – vergelijkbaar met wat de Hasseltse Corda Campus probeert te bereiken, maar dan specifiek op het vlak van handel. De grote alliantie wil zich daarom ook niet beperken tot de twee initiatiefnemers.