Feiten. Anders bekeken.

Hasselt gaat de zachte boulevardstukken dicht fietsen

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Stad Hasselt pareert de niet aflatende kritiek op de half afgewerkte fietsboulevard met nieuwe werfaankondigingen. Op de drie grote missing links van de huidige fietslus projecteert schepen van Openbare Werken Laurence Libert namelijk een einddatum. De verbinding langs de Schiervellaan komt als eerste aan bod.

“Eind oktober starten we met de herinrichting van de parallelweg langs De Schiervellaan en het Leopoldplein”,meldt de schepen vandaag via een persbericht. “Daar krijgt de fietslus grotendeels een eigen tracé. Met deze investering vergroten we het fietscomfort en de fietsveiligheid in onze binnenstad.”

Daarmee pakt de stad één van haar drie grote delen van het project rond de fietsboulevard aan. Zoals we al enkele keren vermeldden, voerde de andere projectpartner, Agentschap Wegen en Verkeer, de voor haar voorziene stukken al uit in de loop van 2018 en in het begin van 2019. Wat overbleef, was nog voor de stad. Gisteravond tijdens de gemeenteraad herhaalde schepen van Mobiliteit Marc Schepers al dat deze werken “eerstdaags worden opgestart”.

Het huidige stuk zal binnenkort weer een flink deel van die fietslus dichtrijden. Dit onderdeel strekt zich immers uit tussen de Schiervellaan en het Leopoldplein en verbindt de fietsboulevard tussen de Diesterstraat en de Century, aan de Koning Albertstraat. In totaal is dat een afstand van zo’n 500 meter. Om die reden voorziet de stad de uitvoering van deze werken in drie fases.

Uitvoeringsplan fase 1. © Stad Hasselt

“Binnen fase 1 richten we de parallelweg tussen de Diesterstraat en Ridder Portmansstraat opnieuw in”, vertelt schepen van Openbare Werken Laurence Libert. “Als eerste leggen we een er een nieuwe busbaan en bushalte langsheen de Kleine Ring. Vervolgens vormen we de oude busbaan om tot rijweg voor het autoverkeer. Tot slot vervangen we binnen deze fase de bestaande rijweg door een okergele asfaltverharding. Door deze aanpak kan het verkeer steeds doorheen de werfzone. In totaal nemen de werken binnen deze zone vier weken in beslag, waarna de fietslus er nog zo’n vier weken moet uitharden.”

“Tijdens de tweede fase richten we het gedeelte tussen de Ridder Portmansstraat en het parkje op het Leopoldplein opnieuw in”, gaat Libert verder. “Aan het begin van dit traject leggen we de fietslus aan de buitenzijde, op de parkeerplaatsen langs de Kleine Ring. Net voorbij de bocht is de beschikbare oppervlakte erg smal. Daar gaat de fietslus over op de rijweg en krijgt er het karakter van fietsstraat. Deze fase neemt zo’n zes weken in beslag, waarna een uithardingsperiode van vier weken volgt. Tijdens de werken binnen dit gedeelte is doorgaand verkeer niet mogelijk. De private parkeerplaatsen en garages proberen we zo maximaal mogelijk bereikbaar te houden voor plaatselijk verkeer, al zal dit niet altijd mogelijk zijn,” waarschuwt schepen Libert.

Een vlotte, duidelijke aansluiting op de bestaande fiets- en voetgangerstunnel naar Runkst, die in dit deel aan de overkant van de boulevard ligt, zou deze ingreep helemaal perfect maken. Daarover wordt voorlopig nog niet gesproken. Het definitieve plan voor dit deel werd evenmin al vrijgegeven.
Via simpele belijning, het verschuiven van enkele bloembakken aan de buitenzijde en aangepaste, duidelijke signalisatie lijkt een verbinding over of vlak langs het zebrapad in de bocht immers geen heel grote ingreep – zelfs al is die tijdelijk, in afwachting van een meer structurele aanpassing. De winst aan goodwill zou daarmee echter wel gigantisch kunnen zijn.
Maar misschien houdt de stad hier nog een hele mooie verrassing achter de hand voor de fietsende Hasselaren…

Ongeveer in deze bocht zal de fietsboulevard overgaan in de bestaande fietsstraat, die asfalt krijgt in plaats van de kasseien die er nu liggen. Foto Bad Republic

Als laatste volgt dan de herinrichting van het kruispunt met de Ridder Portmansstraat. “Daar verspringt de fietslus van de zijde van de huizen naar de zijde van de Kleine Ring. Dit neemt zo’n twee weken in beslag. Gemotoriseerde verkeer kan tijdens de werken niet over het kruispunt.”

In totaal duren de werken dus zo’n twaalf weken, op voorwaarde dat de weeromstandigheden gunstig blijven, benadrukt de schepen tenslotte.

Op dit moment leggen arbeiders de bestaande klinkers terug ter hoogte van de Books-toren. In het voorjaar van 2020 worden ze weer weggenomen. Foto Bad Republic

Ook het ontbrekende stuk aan het Dusartplein krijgt een planning mee. “Het doortrekken van de fietslus vanaf de Maastrichterstraat tot voorbij de Bibliotheek Hasselt Limburg vindt in het voorjaar van 2020 plaats, na het beëindigen van het bouwproject Books. De klinkerverharding van de bestaande rijweg langsheen de woningen en café’s wordt daarbij uitgebroken en vervangen door een okergele asfaltlaag. Met een s-vormige bocht maken we ter hoogte van de bibliotheek aansluiting met de Groene Boulevard.”

Vanuit de horecazaken aan het Dusartplein klinken heel positieve geluiden in verband met dit stuk van de fietsboulevard. “Eindelijk! Geen auto’s meer!”, aldus een reactie die we noteerden. “Dat gaat veel rustiger en aangenamer zijn voor onze klanten. Nu rijden de fietsers hier ook al over de kasseien. Als het druk is, stappen ze gewoon af. Dat is geen probleem. En ook voor onze leveranciers gaat dit veel beter zijn. Dus ja, laat maar komen!”

De derde grote missing link, tussen de Demerstraat en de Thonissenlaan, maakt deel uit van de werken rond de heraanleg van de kop van de kanaalkom. Daar is de aannemer deze week begonnen. (ds)

Ook interessant

Beloning voor anders denken

12/01/2017

12/01/2017

Pukkelpop heeft gisteren een mooie prijs in ontvangst mogen nemen in de rand van het Eurosonic Noorderslag festival in Groningen....

29 Limburgse bibs sluiten een week als opstap naar de toekomst

20/03/2019

20/03/2019

Naar de bib gaan zal in 29 Limburgse steden en gemeenten de komende week – ruim genomen – niet mogelijk...

Franse hulde voor ‘spion X’ alias coiffeur Frans Massy uit Hasselt

05/03/2018

05/03/2018

Een delegatie van een Frans infanteriebataljon kwam naar het oude kerkhof van Hasselt om hulde te brengen aan Frans Massy....

Zin in een Heilig Hartelijke of Runkster jenever?

01/03/2018

01/03/2018

Tournée Locale, het Hasseltse initiatief dat komend voorjaar focust op de Heilig Hartwijk en Runkst, geeft aan volwassen inwoners uit...

Eco-legoblokken als onopvallende beveiliging

25/03/2019

25/03/2019 1

Einde maart start een eerste vergroeningsfase van het Dusartplein in Hasselt, meldt schepen van Groenonderhoud Laurence Libert. Er komen nieuwe...

Hasselt legt een digitale buurtlijm over 22 wijken

27/03/2020

27/03/2020

Stad Hasselt gaat het digitale buurtplatform Hoplr versneld uitrollen naar aanleiding van de huidige Coronacrisis. Dat voornemen vermeldde schepen Lies...

1.801 blauwe parkeerplekken wachten op veelgebruikers

15/05/2020

15/05/2020 1

Sinds afgelopen maandag, 11 mei, is de ondergrondse parking Blauwe Boulevard in gebruik genomen in Hasselt. Het bijhorende parkeerreglement werd...

Mobiliteit 3.0: slimmer naar en in Hasselt

03/02/2019

03/02/2019 1

Een nieuwe schepen van mobiliteit in een centrumstad met gekende mobiliteitsproblemen aan het begin van zijn ambtstermijn: voldoende redenen voor...

Muurgrote koi brengt zengevoel van Japanse Tuin naar Quartier Bleu

17/05/2020

17/05/2020

Hasselt is weer een bijzonder mooie muurschildering rijker. TUZQ, een jonge kunstenaar uit Scherpenheuvel, nam hiervoor dit weekend een binnenmuur...

Coole kids leren vandaag programmeren voor morgen

01/09/2017

01/09/2017

Op 23 september starten in Hasselt en Genk gelijktijdig de eerste FutureProof programmeerlessen voor kinderen. De jonge Gentse vzw CodeFever...

Aanpassing aan kruispunt Paalsteenstraat komt eraan

19/02/2019

19/02/2019

Er komt geen volledige herinrichting, maar wel een aanpassing van het kruispunt aan de Paalsteenstraat en de Kempische Steenweg in...

“Glas-in-lood ramen vanonder het stof halen”

04/09/2016

04/09/2016 2

Onder de hippe naam #Bamstat wordt tot eind oktober de wedergeboorte van de stationsbuurt in Hasselt gevierd. Zes voordien ongebruikte...

Fietskluizen duiken op in het straatbeeld

15/06/2017

15/06/2017

Hasselaren die thuis over onvoldoende ruimte beschikken, kunnen vanaf volgende week hun fiets op een veilige manier wegzetten in een...

Fnac als brug tussen winkelgebieden

18/09/2019

18/09/2019

In het voorjaar van 2020 opent Fnac de eerste Limburgse vestiging in Quartier Bleu in Hasselt. Een middelgrote winkel van...

Minga-tuin om stationsbuurt kansen te geven

13/04/2017

13/04/2017

Waait er voor de tweede keer sinds begin september 2016 een frisse wind door de stationsbuurt van Hasselt? Daar begint...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.