Feiten. Anders bekeken.

Byebye Gelatinefabriek!

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Vanaf midden januari start de afbraak van het grootste deel van de voormalige Gelatinefabriek aan de Kanaalkom in Hasselt. De eigenaars van de site beslisten om deze afbraak te laten uitvoeren. De stad verdeelde intussen een infobrochure in de Heilig Hartwijk.

In twee fasen verdwijnt de Gelatinefabriek definitief uit het stadsbeeld. De loodsen tegenover de parking Gelatine gaan als eerste tegen de grond. In fase twee – waarvoor nog geen startdatum werd bepaald – zal de aannemer de gebouwen op de hoek van de oude Broekermolenstraat en de Armand Hertzstraat afbreken. Enkel de toren en twee aanliggende gebouwen blijven behouden, zoals dat ook in het Ruimtelijk Uitvoeringsplan werd vastgelegd.

De sloopaanvraag werd al ingediend in november 2018, bij het vorige bestuur, en in het voorjaar van 2019 goedgekeurd door het huidige bestuur. Op basis van deze vergunning verdwenen intussen al de eerste gebouwen (zone D op onderstaande afbeelding).

Zone A: afbraak vanaf midden januari 2020 (fase 1). Zone B: startdatum afbraak nog niet bepaald (fase 2). Zone C: de iconische schouw en twee aanliggende gebouwen blijven staan. Zone D: al eerder afgebroken in functie van de aanleg van de toegang tot parking Quartier Bleu en de Gelatineboulevard. Afbeelding © Stad Hasselt

Beperkte erfgoedwaarde

Een onafhankelijk architecten- en ingenieurskantoor bracht de restanten van de oude fabriek uitgebreid in kaart en beoordeelde ook de erfgoedwaarde, meldt de brochure. “Hoewel de site zeer bepalend was voor de Hasseltse industriële ontwikkeling langs de Kanaalkom is de waarde van de resterende materialen en constructies op de site beperkt”, luidde de conclusie. De stad is het daar helemaal mee eens en wijst verder op de “meermaals ongewenste bezoekers” op de site – ondanks alle gevaren verbonden aan vervallen gebouwen.

“De fabrieksgebouwen werden doorheen de tijd meermaals verbouwd en getransformeerd. Hierdoor bleven maar weinig sporen van oudere bouwtechnieken en materialen bewaard. Een uitzondering hierop vormt de beeldbepalende 60-meter hoge schoorsteen. Deze wordt dan ook bewaard en in ere hersteld. ook de voormalige gebouwen van Koen Vanmechelen in de Armand Hertzstraat blijven behouden en krijgen een nieuwe invulling”, aldus de verdere toelichting.

Een stukje van de twee gebouwen die samen met de iconische schouw behouden blijven. Foto Bad Republic

Afvoer van asbest- en afbraakpuin

Er werd een gedetailleerde inventaris opgesteld van alle asbesthoudende materialen die courant voorkomen in gebouwen van voor 1980. De Gelatinefabriek vormt daarop geen uitzondering. “De erkende sloopfirma verwijdert deze materialen zonder boren of slijpen en neemt steeds de wettelijk bepaalde voorzorgsmaatregelen”, belooft de brochure. De verwijderde asbesthoudende materialen belanden eerst in een speciale container met een grote dubbelwandige en afsluitbare zak en gaan vervolgens naar een gespecialiseerde recyclagefirma. De dienst Handhaving van de stad zal alles nauwgezet opvolgen.

De afvoer van al het afbraakpuin gebeurt met vrachtwagens via de Slachthuiskaai. Geen enkel transport zal via de Heilig Hartwijk verlopen. Om stofhinder te vermijden richting deze wijk, blijven de gevels ter hoogte van de wijk bovendien zo lang mogelijk staan, als extra buffer. De aannemer zal het stof doen neerslaan via een benevelingsinstallatie. Hij werkt ook enkel op weekdagen vanaf 7 uur ’s ochtends, maximaal tot 18 uur ’s avonds en niet tijdens weekends of feestdagen.

De infobrochure is terug te vinden via de website van Stad Hasselt. Zie www.hasselt.be/gelatinefabriek.

De stad wil in het voorjaar tenslotte een participatietraject opstarten rond de invulling van de toekomstige herontwikkelingen op deze terreinen. Daarover zal ze de buurt later nog informeren.

De nieuwe Gelatineboulevard gezien doorheen de hekken tegenover de Gelatineparking. Op de achtergrond de nieuwe woon- en shoppingwijk Quartier Bleu. Foto Bad Republic

Gelatineboulevard

Intussen legt de aannemer van Quartier Bleu de Gelatineboulevard (de voormalige Slachthuiskaai) verder aan op het terrein waarop nu nog de Gelatinefabriek staat. Die nieuwe straat loopt vanaf de Singel enerzijds richting de nieuwe parkeergarage onder het nieuwe shopping- en woongebied en anderzijds richting de Groene Boulevard. Over enkele maanden zal het daardoor opnieuw mogelijk worden om daarlangs de kleine ring van Hasselt rechtstreeks te bereiken zonder ommetje doorheen de Heilig Hartwijk. (ds)

Deze gebouwen zijn intussen al verdwenen. Foto Bad Republic
Niet alleen de lange, gekende streetart-muur langs de Slachthuiskaai zal verdwijnen. Tussen de gebouwen waren namelijk ook kunstwerken terug te vinden. Foto Bad Republic
Dit gebouw langs de Armand Hertzstraat blijft behouden. Foto Bad Republic
In fase 2 verdwijnt dit gebouw als laatste. De startdatum voor deze afbraakwerken is nog niet bekend. Foto Bad Republic
Ook interessant

Van oud naar nieuw in de binnenstad

16/12/2017

16/12/2017

Dit weekend wordt ongetwijfeld een druk shopping weekend tijdens Hasselt in ’t Wit, het tweede uit de reeks al. Winterland...

We komen nu aan in Klant-Centraal

12/10/2016

12/10/2016

Er waait al even een frisse wind door de NMBS. Het eens zo statige staatsbedrijf is ondertussen bijna drie jaar...

Verdwijnt het voorruit-perspectief nu definitief?

25/01/2022

25/01/2022

Wordt 2022 hét doorbraakjaar voor een binnenstad waarin actieve verplaatsingen de hoofdrol spelen? De voorbije maand legde Stad Hasselt namelijk...

IKEA distributiecentrum in Winterslag werkt voortaan deels op windenergie

25/09/2017

25/09/2017

In Winterslag heeft IKEA vandaag haar eerste Belgische windturbine in gebruik genomen. Een deel van de energieopbrengst dient voor onmiddellijk...

De gratis broeikasboom komt terug

17/01/2018

17/01/2018

Stad Hasselt herhaalt de vertrouwde broeikasboomactie in 2018. Na een soort van pauzejaar omwille van de Virga Jessefeesten mag elk...

Graag een betere treinverbinding met Antwerpen aub!

19/04/2018

19/04/2018

Via een brief gericht aan NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir pleit het stadsbestuur van Hasselt voor “een structurele IC-verbinding tussen Hasselt en...

“Geen enkel Spartacustracé is van tafel gehaald”

25/02/2019

25/02/2019

Volgens Hasselts schepen van Mobiliteit en Ruimtelijke Ordening Marc Schepers is er enkel afgesproken met De Lijn om het Boulevardtracé...

Duurzame kerstpakjes helpen kleine beurzen en dakloze jongeren

25/11/2019

25/11/2019

Sinds vorige woensdag kom je in Galerij De Ware Vrienden in Hasselt de Empty Books & Toys Shop tegen. Leeg...

Belgian art krijgt vaste plek in de VS. Permanente ruimte voor Vanmechelen in Detroit

20/09/2016

20/09/2016

  Met de opening van de tentoonstelling ENERGY/MASS op 22 september bij Wasserman Projects in Detroit, krijgt Belgisch kunstenaar Koen Vanmechelen...

Een flinke upgrade voor de grote stadslong van Hasselt

04/02/2019

04/02/2019

Vandaag start de heraanleg van het Kapermolenpark in Hasselt. In een eerste fase komt er een grote waterzone die de...

Nieuwe reeks boerenmarkten aan station Hasselt

28/06/2018

28/06/2018

Na het succes van vorig jaar komt ‘de boerenmarkt’ dit jaar terug naar de oude ABX-loods aan het station van...

Creatief maar veilig naar Hasselt kermis

10/09/2020

10/09/2020

Stad Hasselt stelde begin deze week haar corona proof kermisplan voor, waardoor ze hoopt dat toch tussen de 60 en...

“Grondige audit” met duidelijke vaststellingen en straffe aanbevelingen

31/01/2017

31/01/2017

De befaamde audit rond belangenvermenging binnen het vorige stadsbestuur in Hasselt is klaar. Burgemeester Nadja Vananroye gaf deze namiddag toelichting...

Volg het pijltje naar de pendel: onnozel of pragmatisch?

20/12/2017

20/12/2017

Zowel De Lijn als Stad Hasselt zijn tevreden over het gebruik van de gratis shuttlediensten tussen de Park&Rides rond de...

Eerst de chaos, dan het leerproces

03/10/2019

03/10/2019

Afgelopen dinsdagochtend begon het mobiliteitsproefproject rond het Vrijwilligersplein in Hasselt. Chaos was te verwachten, en die kwam er ook, stelden...

Reageer
Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.