Gisteren ondertekenden Bart De Wever en het voltallige schepencollege van stad Antwerpen het charter “Naar een toegankelijke gemeente”. De stad wil voortaan ervoor zorgen dat de algemene toegankelijkheid een flinke stap voorwaarts maakt. Een verslag in woord en beeld.
(Foto’s © Kris Van de Sande)
Karim Bachar, de Antwerpse schepen voor gelijke kansen leek tevreden. Voor hem lag een getekend charter, achter hem stond het volledig college van burgemeester en schepenen. Met het charter “Naar een toegankelijke gemeente”, opgemaakt door expertisecentrum Inter wil Antwerpen evolueren naar een integraal toegankelijke en inclusieve stad. Met de opkomst van heel het college wil de stad zich vanuit elk van hun pijlers zich inzetten voor toegankelijkheid.
Al verschillende steden hebben het charter ondertekend, maar een kort gesprek met Wendy Metten, algemeen directeur van Inter, maakt snel duidelijk dat er toch verschillende gradaties bestaan voor de ontwikkeling van toegankelijkheid in een stad. Zo kan Inter het juiste advies geven, maar gemeentes hebben daarnaast ook nog hun eigen timing, voorschriften en keuzes. Pas als alle elementen van het volledig Universal Design in orde zijn, kan het kwaliteitslabel Toegankelijk gegeven worden.
Dat zo’n label geen overbodige luxe is, beseffen burgemeester en schepenen snel wanneer ze zich, gekluisterd aan hun gloednieuwe rolstoel of blinddoek en witte stok, in het Antwerpse centrum wagen om zelf te ervaren hoe het is om met een beperking de stad in te trekken.
De eerste kreet kwam van cultuurschepen Nabilla Ait Daoud (N-VA) toen ze besefte hoe scheef sommige stoepen lagen:
“Ik wist dat het erg gesteld was, maar zo erg?!”
Cultuurschepen Nabilla Ait Daoud (N-VA), stad Antwerpen
Ook gloednieuwe schepen van sport Peter Wouters (N-VA) foeterde niet veel later over een helling met de gevleugelde woorden: “Da’s echt grellig ze!”
Stuk voor stuk kwamen alle schepenen in aanraking met infrastructuur vol spanningen en gevaren. Na 150 meter wandelen kwam de vraag wat rolstoelgebruikers deden als er geen begeleider bij was. “Verder foeteren” was het stille antwoord.
Ondertussen was burgemeester Bart De Wever veilig op de Grote Markt geraakt met zijn blinddoek, waar een van de genodigde slechtzienden uitleg gaf over de vlakke lijn die dwars over de markt ligt.
“Is dat bewust die lijn?”
“Nee, das toevallig”
“… ah”
De afsluiting van een avontuurlijke tocht gebeurde in de binnentuin van het tijdelijke stadhuis toen de schepenen stadsbouwmeester Christian Rapp tegen kwamen in de lobby:
“Ah, de Stadsbouwmeester. Er is nog veel werk aan de winkel!”
Wordt ongetwijfeld vervolgd. (kvds/adc)