Stad Hasselt gaat het digitale buurtplatform Hoplr versneld uitrollen naar aanleiding van de huidige Coronacrisis. Dat voornemen vermeldde schepen Lies Jans twee weken geleden al, op het ogenblik dat de stad extra ondersteunende maatregelen aankondigde. Intussen heeft ze het nieuws ook bevestigd.
(Foto’s © Hoplr)
In december 2019 (en niet in januari, zoals we oorspronkelijk berichtten) startte de stad met een Hoplr-proefproject in Kermt, Runkst-Centrum, Kuringen-Centrum en Banneux – vier van de 22 Hasseltse stadswijken. Normaal gezien zou dit project in juni geëvalueerd worden, maar daar wacht schepen Jans dus niet op gezien de huidige omstandigheden. “Dit platform past immers perfect in dergelijke crisissituaties”, motiveert ze haar beslissing. “We zetten hiermee in op burgerparticipatie, stimuleren de sociale cohesie en kunnen berichten over hyperlokale thema’s plaatsen. Bovendien kunnen we de situatie heel lokaal monitoren en zodoende heel gericht ingrijpen.”
Hoplr is veel meer dan een per wijk afgebakende versie van Facebook, licht ze verder toe. Het platform werkt vrij van reclame en deelnemers zijn niet anoniem. Registreren kan enkel met een uitnodiging van Hoplr of vanuit bestaande leden. Alle Hasselaren zullen nu zo’n uitnodiging ontvangen, maar “niemand is verplicht om hierin mee te stappen”, benadrukt de schepen.
Ze somt wel de voordelen van het platform op – en dan denkt ze niet alleen aan belangrijke stadscommunicatie over Corona-maatregelen. “Via Hoplr kunnen buren makkelijk en zonder risico contact houden met elkaar. Zowat alle openbare besturen die Hoplr reeds gebruiken (o.a. Brugge, Mechelen, Antwerpen) communiceren hun coronamaatregelen via Hoplr”, aldus Jans.
Het uiteindelijke doel van Hoplr is om mensen die in een stad vaak anoniem langs elkaar wonen – zelfs in hetzelfde appartementsgebouw – meer en laagdrempelig met elkaar in fysiek contact te brengen via deze online weg. “Als je bijvoorbeeld een boormachine of ladder nodig hebt, kan je dit op Hoplr plaatsen. Maar evenzeer bij een weggelopen huisdier of als je op zoek bent naar een babysit, is Hoplr een geschikt instrument. Vanzelfsprekend is het aspect van fysieke contact waar het buurtplatform in kan uitmonden op dit moment totaal niet aan de orde, maar het toont wel aan dat de mogelijkheden heel gevarieerd zijn”, aldus schepen Jans.
Hoplr werkt op basis van drie eenvoudige spelregels:
- Positiviteit staat centraal. Hoplr is geen Facebook. Problemen mogen besproken worden maar hou het vriendelijk, beschaafd en positief.
- Toegang tot sociaal kapitaal. Je krijgt toegang tot middelen in de buurt zoals materiaal, kennis, tijd, vrijwilligers en infrastructuur.
- Blijf in contact met je buren. Het coronavirus en de corona-maatregelen zorgen voor minder sociaal contact en meer thuisisolatie. Draag zorg voor je buurt.
Lies Jans is alvast zeer tevreden over de voorlopige resultaten van het proefproject. Het merendeel van de berichten die binnen die proefwijken worden uitgewisseld, heeft te maken met hulp aanbieden, informatie delen, diensten zoeken en ook ontmoeting genereren, vertelt ze. “Behalve dat laatste is dat allemaal perfect bruikbaar in de huidige uitzonderlijke situatie. Door de Hasselaar op vlak van sociaal contact te ondersteunen, hopen we zo ons steentje bij te dragen in deze immense crisis.”
Hoplr werkt volledig conform de Europese GDPR privacywetgeving en hanteert de WCAG 2.1 normen voor mensen met een beperking. Het stadsbestuur voorziet 23.000 euro voor de stadsbrede uitrol. (ds)