Feiten. Anders bekeken.

De fietsstraat 2.0 moet beter leesbaar zijn

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Drie bestaande fietsstraten in Hasselt gaan beter ‘leesbaar’ worden vanaf de komende zomer. De Kunstlaan, de Spoorwegstraat en de Boomkensstraat maken op die manier de opstap naar fietsstraat 2.0. “We hertekenen die straten dusdanig dat er geen twijfel meer kan zijn over de voorrangspositie die de fiets er heeft”, motiveert schepen van Mobiliteit Marc Schepers de beslissing.

Vandaag markeren een verkeersbord en rode zones op het wegdek aan het begin en einde van de straat de zone waarbinnen fietsers voorrang hebben op auto’s. Ze mogen er de hele straatbreedte gebruiken in een enkelrichtingsstraat (en de helft van de straat bij een dubbelrichtingsstraat), en de snelheid is er maximaal 30 kilometer per uur – ook als er geen enkele fietser in die straat rijdt. Tenslotte mogen automobilisten noch motobestuurders er een fietser voorbijsteken.

Archieffoto Bad Republic

Onleesbare straten

Toch loopt één en ander nog niet helemaal gesmeerd. Sinds de invoering van de eerste fietsstraten in Hasselt, in september 2017, probeert het stadsbestuur op een vrij zachte manier de weggebruikers – en zeker de bestuurders van gemotoriseerde voertuigen – te laten wennen aan een ‘omgekeerde wereld’, namelijk die waarin ze hun voorrangsplek moeten afstaan aan de tweewieler. Wie zelfs vandaag, twee en een half jaar later, regelmatig passeert in één van deze fietsstraten, stelt binnen enkele minuten hoofdschuddend vast dat het nochtans eenvoudige fietsstraat-principe voor heel wat bestuurders nog altijd niet duidelijk is.

De weginfrastructuur speelt zeker een grote rol in die realiteit. Maar ook veel fietsers gaan niet helemaal vrijuit, in die zin dat ze zich nog al te vaak helemaal tegen de rechterzijde van de straat houden en daardoor een te grote opening laten voor achteropkomende voertuigen. De vraag die zich opwerpt is dus tweeledig: zorgen de huidige roodgeschilderde kruispunten ten eerste voldoende voor de gewenste fietsstraat-klik? En vallen de aanwezige fietsstraat-borden voldoende op in de signalisatiejungle die elke bestuurder – dus ook de fietser – zou moeten gezien hebben?

Over die slechte leesbaarheid klaagt Marc Schepers al lang. Vorig jaar kondigde hij daarom al infrastructurele veranderingen aan voor de bestaande fietsstraten. Zijn motivatie in het persbericht van vorige week is daarom nog altijd dezelfde – en ze geven een duidelijk antwoord op de dubbele vraag van hierboven.

“Voor veel autobestuurders én fietsers zijn die fietsstraten onvoldoende herkenbaar”, meent Marc Schepers nog altijd. “Daarom laten we het wegdek volledig rood beschilderen, installeren we aluminium wegreflectoren en leggen we in tweerichtingsstraten duidelijk zichtbare verkeersremmers aan over het midden van het wegdek. Door het aanbrengen van een duidelijke wegbeschildering over de volledige straat zal de plaats van de zwakke weggebruiker beter afgedwongen worden.”

Archieffoto Bad Republic

Nog maar eens sensibiliseren

Daarnaast gaat de stad opnieuw de weggebruikers sensibiliseren – zowel autobestuurders als fietsers. “Opmerkingen van gebruikers en eigen observaties hebben ons geleerd dat teveel autobestuurders het inhaalverbod in een fietsstraat onvoldoende respecteren, maar ook dat fietsers hun rechten en voorrangsregels in een fietsstraat soms niet kennen. Dat zorgt voor onduidelijkheid en onbegrip”, meent burgemeester Steven Vandeput.

De burgemeester benadrukt dat de politie verhoogd toezicht zal houden op de handhaving van de regels en indien nodig zal optreden. “Verkeersveiligheid is een topprioriteit in ons beleid. We doen er alles aan om alle weggebruikers een plek te geven op onze wegen. Ook fietsers willen we optimaal beschermen waardoor we het gebruik van de fiets aanmoedigen”, onderstreept hij.

Dit jaar werden er al 60 pv’s uitgeschreven voor overtredingen in een fietsstraat, leren we uit de informatie die Politie Limburg Regio Hoofdstad ons geeft: 41 in de Kunstlaan en 19 in de Spoorwegstraat. De verkeersdienst van de politie LRH heeft dagelijks handenvol werk, hoorden we al vaker van agenten op het terrein. De voorbije maanden heeft de politie zich wel versterkt met nieuwe mensen.

“We hadden onder andere vacatures voor een hoofdinspecteur, inspecteur verkeershandhaving, motorrijder, …”, reageert woordvoerster Dorien Baens van Politie LRH. “Dus die dienst wordt inderdaad lichtjes versterkt. Dit gaat er uiteindelijk voor moeten zorgen dat er nóg meer wordt ingezet op verkeer(scontroles). Maar het is niet zo dat de komst van enkele extra mensen van het ene moment op het andere echt merkbaar wordt voor de burger.”

Archieffoto Bad Republic

Bij een positieve evaluatie van de fietsstraat 2.0 is meteen pad geëffend voor de uitbreiding van het fietsstratennet. “De Hasseltse binnenstad is vandaag de facto al grotendeels een fietszone”, vertelt schepen Marc Schepers verder. “Met de invoering van de autoluwe binnenstad zullen we deze fietszone ook als dusdanig gaan afbakenen en signaleren. Dat zal simpelweg betekenen dat overal binnen de Kleine Ring de fietser voorrang zal hebben op de auto.”

Geleidelijk aan wil het stadsbestuur ook bepaalde straten in woonwijken tussen de Groene Boulevard en de Singel hertekenen. “We willen fietsers een duidelijke plek geven in het verkeer. Dat betekent onder andere: nog meer fietsstraten”, aldus Marc Schepers.

Ook interessant

Met de auto naar Hasselt de komende weken?

14/06/2019

14/06/2019

De komende weken gaat het autoverkeer in de ruime omgeving van Hasselt rekening moeten houden met de drukke agenda van...

Parkeren krijgt een nieuw prijskaartje

23/02/2021

23/02/2021

Het stadsbestuur van Hasselt introduceert vanaf 19 april een nieuw parkeerbeleid. Duurdere tarieven in combinatie met meer betalende uren moeten...

Veilige fietsoversteek met lichten en drukknop op Kempische Steenweg

28/09/2023

28/09/2023

Tussen maandag 2 oktober en vrijdag 3 november creëert het Agentschap Wegen en Verkeer een nieuwe dubbelrichtingsfietsoversteek met lichten op...

EDITORIAAL – En nu, #Bamstat? (de-embedding)

04/11/2016

04/11/2016

Een paar deuren blijven op een kiertje staan. Niet alle partners in het project, opgezet door Comosie, verlaten de stationsbuurt....

Nieuwe reeks boerenmarkten aan station Hasselt

28/06/2018

28/06/2018

Na het succes van vorig jaar komt ‘de boerenmarkt’ dit jaar terug naar de oude ABX-loods aan het station van...

Virtuele pannenkoeken bakken om te leren

02/03/2017

02/03/2017

Klanten bij IKEA Hasselt kunnen twee virtual reality (VR)-toepassingen testen die hen op termijn kunnen helpen bij het plannen en...

Elektrische fietsen testen vóór de groepsaankoop

14/02/2019

14/02/2019

Op zaterdag 16 en zondag 17 februari geeft Stad Hasselt de inwoners een kans om elektrische fietsen in verschillende categorieën...

Rijsimulator en testpanel moeten parkeerroutes slim maken

18/02/2017

18/02/2017

Het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van de Universiteit Hasselt zet dit voorjaar Truienaars achter het stuur van een rijsimulator om...

Het weekend van de Hasseltse Jenever(cocktail)feesten komt eraan

13/10/2017

13/10/2017

Dit weekend, zaterdag 14 en zondag 15 oktober, is Hasselt voor de 29ste keer in de ban van zijn jenever....

Iemand zin in ‘E Bellemenneke’?

15/10/2019

15/10/2019

Een levende belleman met zijn eigen jenever? Hasselt heeft het sinds kort. Jan Dierckx, de immer sympathieke belleman slash stadspromotor...

Hasselt: centrale huisartsenwachtpost is verhuisd

01/07/2016

01/07/2016

Vanaf 1 juli vind je de centrale huisartsenwachtpost Hasselt-Zonhoven-Diepenbeek aan de Stadsomvaart en niet langer in het oude Radio 2-gebouw...

Is Hasselt urban, rijp en groot genoeg voor mixed stores?

31/01/2018

31/01/2018

Na vijf pop-up proefmaanden vinden de uitbaters van de platenshop annex koffiebar Just For The Record in de Diesterstraat in...

Ruimte voor nieuwe trends na deze Coronacrisis?

22/03/2020

22/03/2020

Een wereldwijde gezondheidscrisis zoals we momenteel doorstaan, biedt misschien mogelijkheden om nieuwe trends te zetten. Drie voorbeelden daarvan kwamen we...

HasselAIRen meten hun luchtkwaliteit zelf

10/10/2019

10/10/2019

Vanavond, 10 oktober, en over net geen twee weken, op dinsdag 22 oktober, groeit het aantal HasselAIRen weer aan. Het...