De twee huidige spoorbruggen over het Albertkanaal in Kuringen werden vandaag vervangen door één nieuwe hogere boogbrug en een fietsbrug. De herbouw van de brug kadert in de opwaardering van het Albertkanaal.
Een jaar geleden zijn de werken voor het verhogen van de spoorbruggen gestart. De oude spoorbrug in Kuringen bestond uit twee aparte bruggen naast elkaar met op elke brug één spoor. Beide bruggen verdwijnen en worden vervangen door één brede spoorbrug. Begin augustus werd de oostelijke spoorbrug al afgebroken. De nieuwe spoorbrug werd ter plaatse gemonteerd op een werkterrein net opwaarts de brug. Vanaf 4 uur vanmorgen is de brug op een ponton geplaatst en naar haar definitieve locatie gevaren waar ze op de nieuwe brugpijlers werd gelegd.
“De bouw van bruggen over het Albertkanaal blijft verbazen en spreekt altijd tot de verbeelding”, vertelt ir. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg. “Ook nu weer, hier in Kuringen. Het plaatsen van deze brug van 1550 ton is precisiewerk en vergt heel wat vakmanschap. De brug is 120 meter lang en 20 meter hoog, gemeten vanaf het wegdek.”
Aan de nieuwe spoorbrug komt ook een aanhangende fietsbrug met een brede fietsverbinding, een onderdeel van het Limburgse fietssnelwegennetwerk.
De Vlaamse Waterweg organiseerde sinds vanochtend een livestream waarlangs geïnteresseerden de werken doorlopend konden volgen. Toch zagen we verrassend veel mensen die langs het kanaal, en zelfs redelijk dicht bij elkaar, kwamen kijken. Op afstand had Politie Limburg Regio Hoofdstad al een waarschuwingsbord geplaatst om te wijzen op de verplichten social distancing-afstand van 1,5 meter.
Infrabel voert verder ook aanpassingswerken uit aan ongeveer zes kilometer spoorlijn die over de nieuwe brug loopt. De overweg Vilstraat zal bijvoorbeeld verdwijnen en tegen het najaar vervangen worden door een fiets- en voetgangerstunnel. En het kanaal zelf zal ook breder worden: van 50 meter doorvaartbreedte gaat het naar 86 meter.
“Vlaanderen investeert bijna 13 miljoen euro in deze nieuwe en hogere spoorbrug”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “De Vlaamse regering heeft met de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal de ambitie om het aandeel van de binnenvaart in het goederenvervoer nog beduidend te verhogen. Intussen zijn 42 van de 62 bruggen al verhoogd en zijn 14 andere bruggen in uitvoeringsfase.”
Het hele project kost ruim 23 miljoen euro exclusief btw: 12,8 miljoen betaalt de Vlaamse Waterweg, 1,14 miljoen euro komt van de provincie Limburg, de Europese Unie draagt 8,6 miljoen euro bij en Infrabel tenslotte komt er het goedkoopst vanaf met ‘slechts’ ongeveer 700.000 euro. Tegen de zomer van 2021 hopen de diverse projectpartners om klaar te zijn met alle werken. (ds)
Met dank aan Vlaamse Waterweg voor de indrukwekkende luchtfoto’s.
Bron: persbericht Vlaamse Waterweg.