Komt er in de heel nabije toekomst, meer bepaald voor het einde van dit jaar, een vestiging van Coolblue in Hasselt? Die mogelijkheid bestaat alvast in het hoofd van Pieter Zwart, Beginbaas van Coolblue. Het bedrijf wil dit jaar namelijk nog zes fysieke winkels openen en zoekt daarvoor geschikte panden. Dat meldt de technologiesite Techpulse en staat ook te lezen in een nieuwsbericht op de website van Coolblue zelf.
(Topfoto: Opening van de nieuwe, fysieke Coolbluewinkel in Leiden. © Coolblue
De grote en alom gekende e-commercespeler Coolblue opende vandaag de eerste van deze zes nieuwe winkels in het centrum Leiden, in Nederland. Dat is meteen al de dertiende winkel en het bewijs dat Coolblue voluit inzet op fysieke winkels. Binnenkort opent het bedrijf een flagshipstore in Brussel, en nadien wil het nog eens vier extra winkels.
“We weten dat klanten vaak al een idee hebben welk product ze willen, maar het zelf eerst nog even willen ervaren”, licht Pieter Zwart toe in de mededeling op de website van Coolblue. “Wanneer je op zoek bent naar een tv, dan wil je die eerst zelf zien. Zoek je een draadloze speaker, dan wil je even horen hoe die écht klinkt. Daarnaast willen onze klanten graag langskomen om hun bestelling op te halen, voor persoonlijk advies of voor reparaties. Die mogelijkheid willen we aan nog meer klanten gaan bieden.”
Winkelpanden van meer dan duizend vierkante meter komen in aanmerking bij deze zoektocht. “We zijn heel hard op zoek naar meer en nóg betere winkelpanden in grote Belgische en Nederlandse steden”, vertelt Pieter Zwart verder. “Hiervoor richten we ons niet alleen op steden waar we nog geen winkel hebben, zoals bijvoorbeeld Almere, Breda en Hasselt, maar kijken we ook naar steden waar we al zitten, zoals bijvoorbeeld Den Haag en Rotterdam. Tegen eind dit jaar willen we in 18 steden een Coolblue-winkel hebben.”
Eind 2018 startte Coolblue met CoolblueFietst, een lokale fietsbezorgdienst vanuit de bestaande winkel in Antwerpen. In het voorjaar van 2019 kwamen daar Gent, Brussel, Zaventem en Vilvoorde bij. “Wie een laptop, smartphone of koptelefoon bestelt, heeft veel kans dat er de volgende dag een vrolijke Coolblue’er voor de deur staat”, aldus de Beginbaas bij de uitbreiding van de fietsdienst rond Brussel. “We komen sowieso. We bellen drie keer aan, bellen je op of roepen door je brievenbus. Je kan ons niet missen!” Deze fietsdienst maakt in de toekomst trouwens standaard deel uit van elke lokale, fysieke Coolblue-locatie en zorgt op die manier ook voor extra tewerkstelling.
In 2019 haalde Coolblue een recordomzet van 1,5 miljard euro, bleek uit de jaarcijfers die het bedrijf in februari van dit jaar bekend maakte. Dat resultaat kwam er onder andere dankzij investeringen in eigen infrastructuur, in nieuwe winkels, de uitbreiding van CoolblueFietst en de installatie van wasmachines en televisies. Vorig jaar vierde Coolblue zijn 20ste verjaardag. Vandaag wordt al tachtig procent van de blauwe pakjes in twaalf grote steden in België en Nederland per fiets bezorgd, aldus het jaarverslag. (ds)